Hej ! Jag har en Volvo s40 2.0 T 2003 års modell. Bilen startar ibland direkt men andra gånger startar den på kanske 10:e försöket . Får ett ljud som att motorn är på väg att gå igång men orkar inte vrida runt ? Kan det vara något glapp i kablarna från startmotorn ? Var sitter startmotorn och hur kommer jag lättast åt kablarna för att kunna rengöra dom ?
Eller tror ni att det kan vara något annat problem ?
Hej ! Jag har en Volvo s40 2.0 T 2003 års modell. Får ett ljud som att motorn är på väg att gå igång men orkar inte vrida runt ?
Är det alltid så när den inte vill starta? Dvs då går inte startmotorn normalt?
Klickar det? Är startmotorn för svag?
Börja med att rengöra batteriklammorna och inspektera kablarna så dom inte är typ av-ärgade. Följ den grova pluskabeln ända till startmotorn. (Så fann du den också)
Kolla sen också så det finns en kabel eller fläta som är jord i motorn. Kan gå ändå från batteriet, eller, frpn motorn till karrossen. Att den är i helt skick och sitter ordentligt. Minus är lika viktig som plus.
Hej ! Jag har en Volvo s40 2.0 T 2003 års modell. Får ett ljud som att motorn är på väg att gå igång men orkar inte vrida runt ?
Är det alltid så när den inte vill starta? Dvs då går inte startmotorn normalt?
Klickar det? Är startmotorn för svag?
Börja med att rengöra batteriklammorna och inspektera kablarna så dom inte är typ av-ärgade. Följ den grova pluskabeln ända till startmotorn. (Så fann du den också)
Kolla sen också så det finns en kabel eller fläta som är jord i motorn. Kan gå ändå från batteriet, eller, frpn motorn till karrossen. Att den är i helt skick och sitter ordentligt. Minus är lika viktig som plus.
Startmotorn kommer jag inte riktigt åt då den ligger långt ner och massa trångt att komma åt . Måste jag skriva upp plastkåpan under bilen för att komma åt kablarna till startmotorn?
Var och provstartade och fick tillslut igång bilen . Efter några gånger hördes ett blubbande ljud och efter det startade det inte . Kan det vara något med att den inte får bränsle exempelvis bränslepumpen eller liknande ?
Var och provstartade och fick tillslut igång bilen . Efter några gånger hördes ett blubbande ljud och efter det startade det inte . Kan det vara något med att den inte får bränsle exempelvis bränslepumpen eller liknande ?
Det kollar man mycket enkelt. Köp en burk startgas. Spraya rikligt in i insuget när någon startar. Går den snällt igång på tomgång då ligger felet i bränsletillförsel.
Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Var och provstartade och fick tillslut igång bilen . Efter några gånger hördes ett blubbande
"Bubblande" som blåser luft i vatten?
Hmm. En lite tråkig teori är ju att den kanske fullständigt har blåst topplockspackningen. Så en eller flera cyl är vattenfyllda och därmed går inte startmotorn runt. Hydrolock. När den väl går runt och startar blåser det luft i kylsystemet, därmed bubblandet.
Men det finns alldeles för lite fakta för att ställa en så drastisk diagnos just nu.
Är kylvätskenivån rätt och även oljenivån är den teorin nästan borta. Olja blir grå av kylvätskan, men bara om den pumpas runt och blandas. Läcker vatten in när allt står stilla flyter oljan upp bara, och oljenivån blir för hög.