3538
Sök

fråga om besiktningen? ny fråga.

956 Inlägg
8 februari 2007
Trådstartare
har en fråga om besiktning. vi har en äldre mazda som vi ska fixa så man kan åka med. den var in på besiktning för ca 2 år sedan och då fick den ett par 2:or och efter det har den bara stått utan att vi har gjort något på den. nu udrar jag vad som händer om man åker in och besiktar den. får man åka en månad eller får man körförbud?
(bortsät om man skulle få en 3)¨

nya frågan: var inne på bilprovningen .se och fickse detta.

Vid underkännandet gäller normalt
att automatiskt körförbudinträder efter en månad.
För fordon som underkänns för tredje gången i följd,
är dock denna tidsfrist endast en vecka.
Observera att detta gäller oavsett hur lång tid
det förfl utit mellan de underkända besiktningarna!

Vid automatiskt körförbud får man köra
kortast lämpliga väg till verkstad för reparation
eller till Bilprovningen för besiktning.

betyder det att man kan besikta bilen och få bilen underkänd 3 gånger och få åka 1 månad förutom sista gången då det är en vecka?
Senast redigerat av luunggan (11 februari 2007)

hur kan man jämnföra en volvo 740 mned en sierra helt olika bilar. de är som att jämnföra en katt och ett lejon i styrka ju:S
//snoddas

DRIVER @ HWR.se
621 Inlägg
8 februari 2007
Nej tror tyvärr inte de. . .

- V8 - 4 ever . . .

956 Inlägg
11 februari 2007
Trådstartare
så vad tror ni?

hur kan man jämnföra en volvo 740 mned en sierra helt olika bilar. de är som att jämnföra en katt och ett lejon i styrka ju:S
//snoddas

9 108 Inlägg
11 februari 2007
Skulle tro att man får köra en månad men jag vågar inte säga säkert...

Ring dom på besiktningen så hjälper dom dig!

1 893 Inlägg
11 februari 2007
Du får en vecka...
Den har ju inte godkänts på länge. wink
Min cheva van köpte jag med körförbud, tog för givet att jag kunde åka in och få en månad på mig att ordna resterande fel. Men bilen hade haft sin månad, sedan hade det gått ca 2 månader till. När jag nu bessiktigade bilen ca 3 månader efter den fått alla tvåor senast, så fick jag bara en vecka. Jag förklarde för Bessiktingsman att jag precis köpt bilen. Han sa att han gärna gett mig en månad, men det sköttes automatiskt via datan, inget han kunde göra.

Smålänning
7 887 Inlägg
11 februari 2007
Du borde få köra en månad eftersom bilen vart avställd så är det ju en ny period för den nu. men jag är inte säker.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

956 Inlägg
11 februari 2007
Trådstartare
okey. tack så mycket för svaren.

//snoddas

519 Inlägg
11 februari 2007
Kristian_V skrev:
Du får en vecka...
Min cheva van köpte jag med körförbud, tog för givet att jag kunde åka in och få en månad på mig att ordna resterande fel. Men bilen hade haft sin månad, sedan hade det gått ca 2 månader till. När jag nu bessiktigade bilen ca 3 månader efter den fått alla tvåor senast, så fick jag bara en vecka. Jag förklarde för Bessiktingsman att jag precis köpt bilen. Han sa att han gärna gett mig en månad, men det sköttes automatiskt via datan, inget han kunde göra.

Hade din van blivit underkänd två ggr innan då?
Av texten som står i tidigare inlägg så är det ju en månad som gäller förutsatt att man inte försökt för många ggr.

1 893 Inlägg
11 februari 2007
Fordofilen skrev:
Kristian_V skrev:
Du får en vecka...

Av texten som står i tidigare inlägg så är det ju en månad som gäller förutsatt att man inte försökt för många ggr.

Enligt bessiktningsmannen var det för den gått så långt över tiden. Han jag köpte bilen av hade bara kört in den en gång, det var såpas mycket med bromsar o kardan att han valde att sälja den billigt. G30 modellen hade lite grövre doningar än de vanliga G20 VANarna, så det var inte bara att delarna var dyrare, de var svåra att få tag i också. Så han hade den till salu ett tag. wink
Jag åkte bla på att special tillverka sista biten på kardan. För det gick inte att hitta någon.
6000:- bara där. Ny hade kostat 8000:-. Så jag kan förstå att killen sket i att bessiktiga den igen.

519 Inlägg
11 februari 2007
Kristian_V skrev:
Fordofilen skrev:
Kristian_V skrev:
Du får en vecka...

Enligt bessiktningsmannen var det för den gått så långt över tiden. Han jag köpte bilen av hade bara kört in den en gång, det var såpas mycket med bromsar o kardan att han valde att sälja den billigt. G30 modellen hade lite grövre doningar än de vanliga G20 VANarna, så det var inte bara att delarna var dyrare, de var svåra att få tag i också. Så han hade den till salu ett tag. wink
Jag åkte bla på att special tillverka sista biten på kardan. För det gick inte att hitta någon.
6000:- bara där. Ny hade kostat 8000:-. Så jag kan förstå att killen sket i att bessiktiga den igen.

Låter konstigt, är den LB-reggad så det kan skilja där?

Jag förstår honom också att han ville bli av med den, med tanke på priset på delarna^^

1 893 Inlägg
11 februari 2007
Den var LB reggad ja.
Och jag kan väl medge att det inte var den bästa bil affären jag gjort.
Men 6.5 liter V8 var mysig, så länge man hade råd att tanka. wink

519 Inlägg
11 februari 2007
Kristian_V skrev:
Den var LB reggad ja.
Och jag kan väl medge att det inte var den bästa bil affären jag gjort.
Men 6.5 liter V8 var mysig, så länge man hade råd att tanka. wink

Kan vara så att det skiljer mellan LB och PB då, går säkert att ta reda på via vv's hemsida om man orkar tongue

En V8a tar man sig väl råd att tanka, fast man får inte köra för mkt smile

Sök