3558
Sök

Peugeot 208 2016, rattlåset funkar bara ibland

2 Inlägg
12 juli 2023
Trådstartare
Hejsan,

Har nyligen köpt en begagnad peugeot 208 från 2016 (bara gått drygt 4000 mil) som har ett litet problem, rattlåset funkar bara ibland. Det var inte ett problem när jag köpte bilen, men dök upp i princip direkt efter, det enda jag gjorde var att justera rattens position. Har snackat med säljaren och detta problem har de tidigare inte haft (säger de i alla fall).

Jag tar testat att justera ratten igen, skaka runt lite på den, och blåsa i tändlåset med tryckluft utan skillnad. Senast den funkade var efter att den stått i solen en hel dag, stannade påväg hem ifrån jobbet, men nästa stopp efter det så funkade den inte igen. Hittade nått om att reset-a systemet genom att dra ut en säkring när jag googlade runt, men inte testat det än.

Vet att bilen stod still i ca ett halvår nyligen, och förra ägaren bytta batteri samt olja efter det innan jag köpte den.

Min tanke är att det antingen är någon enstaka cylinder in låset som fastnat eller att låsmekanismen fastnat lite.

Har någon tips på vad en lekman kan testa innan jag kontaktar en verkstad?

7 670 Inlägg
12 juli 2023
Möjligen kan du, om du kommer åt, spruta in grafitpulver.
Jag har en liten "pust" med grafitpulver som jag köpte hos SAAB för många herrans år sedan - då jag ägde ett par Plymouth.
Den är märkt "MoPar graphite".

Ett annat bra preparat är krutlösare för vapen på sprejflaska.

2 Inlägg
12 juli 2023
Trådstartare
Hmmm, har faktiskt köpt en flaska låsolja med ptfe men läste online att det kan vara riskabelt att spruta in i låset (även läst om risker med grafit och interaktioner med elektronik i och med att grafit är ledande).

Sök