3436
Sök

Kylarfläkt går inte på min volvo v70 2,4t 2001

10 Inlägg
12 juli 2023
Trådstartare
tjabba!
har haft ett problem med att min kylfläkt inte går i gång så bilen kokar.
bytte säkringen för den var trasig så då hoppa den igång men då gick den konstant även fast bilen och tändningen inte var igång
efter de provade jag att byta fläkt med en annan motor styrning (den silvriga boxen på fläkten)
men den gick fortfarande konstant.
testade igen med en annan fläkt med ännu en annan motorstyrning
men funka inte då heller gick fortfarande konstant så då provade jag att byta termostatgivare till en helt ny samt en ny termostat men fortfarande går den konstant
och det är där jag sitter fast.

det är en volvo v70n 2,4t 2001 a-traktor med ECU strypning.
Senast redigerat av mefflan06 (12 juli 2023)

* Voff voff *
10 976 Inlägg
12 juli 2023
Vissa felkoder triggar motorfläkten, har du läst ut bilen med en riktig felkodsläsare så det inte ligger några koder?

(Är för övrigt rätt säker på att den stannar efter ett tag även om det kan upplevas som att den går efter man stängt av bilen, men det kanske inte var så du menade?)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

10 Inlägg
13 juli 2023
Trådstartare
När jag sätter i den stora kontakten till fläkten (plus å minus) så blixtrar de till exakt som jag har konstant ström
Men va ut och prova mig fram lite igår å så satt jag dit den gamla fläkten den gick på direktström och den gick inte hela tiden utan den gick hoppa aldrig igång så bilen började koka

3 668 Inlägg
13 juli 2023
Hur fort kokar den, och under vilka premisser?
Bara efter lång tomgångskörning, stadstrafik med vissa köer eller under vanlig färd i hastigheter över 30km?

FläktENHETEN, dvs styrdonet, måste nog komma från en helt identisk bil. I synnerhet samma Can generation tror jag, annars fattar inte styrenheterna varandra.  Volvo är jobbig med sådant.
Själva fläkten är bara en elmotor.

10 Inlägg
13 juli 2023
Trådstartare
Går rätt så fort när den kommer upp i arbetstemp eftersom de är en a-traktor så går den bara i 30km/h så den bör gå oftare tycker jag för den hoppar aldrig igång när den bara står på tomgång

Sök