3549
Sök

Audi 80 2.0E -93, oljetrycksswitch-problem

5 Inlägg
14 juli 2023
Trådstartare
#1
Hallå,

Har det lite jobbigt med vanringen för oljetryck i en Audi 80 2.0E och känner jag måste få lite nya vinklar på problemet :-)

Oljetryckslampan lyser, jag har mätt oljetrycket och det ligger på cirka 4 bar (tomgång) med kall olja,en bit under 2 bar (kanske t om under 1.8 bar) med varm olja.
Min första tanke var sedan de två oljetrycksswitcharna, som jag tolkat det är det en för "lågtryck" (0.15-0.3 bar cirka) och sedan en "högtryck" (1.8 bar) som kopplas in när man varvar mer än 2000rpm. Lågtrycksswitchen är normalt stängd och högtrycksswitchen normalt öppen - båda är utbytta mot nya, ingen skillnad.
Det jag tror just nu är att det är högtrycksswitchen som är problemet, rycker jag ur kabeln till den så släcks lampan. Det konstiga är att lampan lyser ju även på tomgång (under 2000 rpm), och rycker jag ur sladden till högtrycksswitchen slocknar lampan även då (på låga varv alltså)?
Har även noterat att när oljan blir varm, och man ställer sig på tomgång så slockar lampan - allt ovan tyder ju på att jag istället borde ha en switch som är normalt stängd och som öppnar när jag kommer över 1.8 bar, men det är ju helt galet för jag har mätt upp den gamla (som troligtvis är ok) och den är normalt öppen och stänger när oljetrycket kommer över 1.8 bar (precis som den nya).
Den enda tanken jag har nu är att det är en kortis mellan kablarna för låg och högtrycksswitcharna någonstans, borde inte det kunna ge ovanstående tendenser:
1. Varv under 2000 rpm och kall olja (högt tryck) - lågtrycksswitchen är öppen (ok) högtrycksswitchen är stängd (ok) - men iom kortisen mellan kablarna kommer lampan tändas då bilen tror at lågtrycksswitchen larmar?
2. Varv över 2000 rpm - lågtrycksswitchen öppen (ok) högtrycksswitchen stängd (ok) - men iom kortisen så kanske lågtrycksswitchen larmar även här även om varvet är över 2000 rpm?
3. Varv under 2000 rpm och varm olja (trycket under 1.8 bar säger vi) - lågtrycksswitchen öppen (ok) högtrycksswitchen öppen (iom. att trycket är under 1.8 bar) - trots kortisen mellan kablarna så släpps lampan iom. att ingen av kablarna är jordade som switcharna står?

Är det någon vet var jag kan hitta kablarna närmare instrumentpanelen?

/L

5 Inlägg
14 juli 2023
Trådstartare
#2
Ibland räcker det med att skriva för man ska få nya uppslag :-) Jag kom på att jag kunde ju testa mäta mellan kablarna till de två givarna (förvisso med andra änden inkopplad mot instrumentpanelen) och när jag mäter med en enekel elektronisk multimeter får jag 0 ohm i några sekunder sedan börjar den vandra och slutar på nån kiolohm, vet dock inte om det faktum att den indikerar kortis direkt är något att ta hänsyn till.

5 Inlägg
15 juli 2023
Trådstartare
#3
boppen_ skrev:
Ibland räcker det med att skriva för man ska få nya uppslag :-) Jag kom på att jag kunde ju testa mäta mellan kablarna till de två givarna (förvisso med andra änden inkopplad mot instrumentpanelen) och när jag mäter med en enekel elektronisk multimeter får jag 0 ohm i några sekunder sedan börjar den vandra och slutar på nån kiolohm, vet dock inte om det faktum att den indikerar kortis direkt är något att ta hänsyn till.

Och nej, tyvärr verkar det inte vara problem med kablar heller, hittade på kablarna i kontaktstycket under ratten, kopplade ur dom där och mätte och allt är perfekt.
Drog då på test två nya kablar från switcharna i motorutrymmet och kopplade in upp mot instrumentpanelen och det är precis samma problem, så fort jag kopplar in kabeln från "högtrycksswitchen" så tänds lampan trots att själva switcharna beter sig precis som de ska.
Så troligen då nåt knas med logiken upp i insturmentpanelen.

5 Inlägg
15 juli 2023
Trådstartare
#4
Fortsätter här om någon annan skulle råka ut för samma problem, har följa kablarna hela vägen upp till instrumentpanelen, plockade ut den och tog lös den "Minicheck"-enhet som hanterar bland annat oljetrycksvarningen, gick över alla lödningar en sväng men det blev ingen skillnad. Noterade dock en diod som vae väldigt bränd. Mätte jag upp den så indikerade dne ok men så fort jag lödde lös den föll den isär. Ska testa byte den, gör inte det heller någon skillnad så beställer jag en annan sån Minicheck-enhet.

5 Inlägg
17 juli 2023
Trådstartare
#5
Nu så är dioden D63 (den brända dioden i den "Minicheck"-enheten) bytt. Satte tillbaka allting och det ser ut som det ska när jag startar (oljevarningslampan tänds upp men slocknar igen). Kanoners!
tänkte dock testa så den verkligen funkar osm den ska och testa därför att simulera dåligt oljetryck (både hög- och låg) men då var vi tillbaka på ruta ett igen. Kan inte forcera fram en varning för lågt oljetryck ... Så nåt mer fel måste det blivit också när dioden brann tyvärr.


Sök