14 juli 2023
Trådstartare
Hallå,
Har det lite jobbigt med vanringen för oljetryck i en Audi 80 2.0E och känner jag måste få lite nya vinklar på problemet :-)
Oljetryckslampan lyser, jag har mätt oljetrycket och det ligger på cirka 4 bar (tomgång) med kall olja,en bit under 2 bar (kanske t om under 1.8 bar) med varm olja.
Min första tanke var sedan de två oljetrycksswitcharna, som jag tolkat det är det en för "lågtryck" (0.15-0.3 bar cirka) och sedan en "högtryck" (1.8 bar) som kopplas in när man varvar mer än 2000rpm. Lågtrycksswitchen är normalt stängd och högtrycksswitchen normalt öppen - båda är utbytta mot nya, ingen skillnad.
Det jag tror just nu är att det är högtrycksswitchen som är problemet, rycker jag ur kabeln till den så släcks lampan. Det konstiga är att lampan lyser ju även på tomgång (under 2000 rpm), och rycker jag ur sladden till högtrycksswitchen slocknar lampan även då (på låga varv alltså)?
Har även noterat att när oljan blir varm, och man ställer sig på tomgång så slockar lampan - allt ovan tyder ju på att jag istället borde ha en switch som är normalt stängd och som öppnar när jag kommer över 1.8 bar, men det är ju helt galet för jag har mätt upp den gamla (som troligtvis är ok) och den är normalt öppen och stänger när oljetrycket kommer över 1.8 bar (precis som den nya).
Den enda tanken jag har nu är att det är en kortis mellan kablarna för låg och högtrycksswitcharna någonstans, borde inte det kunna ge ovanstående tendenser:
1. Varv under 2000 rpm och kall olja (högt tryck) - lågtrycksswitchen är öppen (ok) högtrycksswitchen är stängd (ok) - men iom kortisen mellan kablarna kommer lampan tändas då bilen tror at lågtrycksswitchen larmar?
2. Varv över 2000 rpm - lågtrycksswitchen öppen (ok) högtrycksswitchen stängd (ok) - men iom kortisen så kanske lågtrycksswitchen larmar även här även om varvet är över 2000 rpm?
3. Varv under 2000 rpm och varm olja (trycket under 1.8 bar säger vi) - lågtrycksswitchen öppen (ok) högtrycksswitchen öppen (iom. att trycket är under 1.8 bar) - trots kortisen mellan kablarna så släpps lampan iom. att ingen av kablarna är jordade som switcharna står?
Är det någon vet var jag kan hitta kablarna närmare instrumentpanelen?
/L