3446
Sök

Lambdasond, spänning ut

2 Inlägg
20 juli 2023
Trådstartare
Hej.
Har tydligen lyckats tappa bort mitt förra konto på Garaget så det blev ett nytt.
Har en fråga/fundering angående spänningen ut ifrån den första lamdbasonden. Även om jag är mycket van fritidsskruvare så har jag inte sett fenomenet tidigare och kanske inte heller tänkt på det.
Bilen i det här fallet är en Citroen C3 -2004. Bensin 1,4 lit 8v.
Motorlampan tänds ibland och när jag kör diagnostik under drift så ser jag två saker angående första lambdasonden.
Dels säger avläsningen under drift att kretsen varierar mellan öppen och sluten. Först är kretsen sluten i 3-4 sekunder sedan går den till öppen lika lång tid. Sedan åter till sluten osv.
När kretsen är sluten så är det c:a 0,7v ut ifrån sonden. När kretsen är öppen så är det c:a 0,2v.
Dvs enligt diagnosen så är spänningen i från sonden (varm motor) 0,7v i 3 sekunder och sedan faller till 0,2v i 3 sekunder. Sedan upp till 0,7v igen. Ungefärliga värden på spänning och tid men ni förstår innebörden.
Är det här naturligt och rätt? Har inte upplevt det på någon annan bil vad jag kommer ihåg. Den bakre lambdasonden står konstant på sluten och med fast spänning.
Läge att prova en annan lamdbasond?

Sök