3550
Sök

Vattenläckage i bilen/AC fläkt av. Toyota Avensis Kombi 2.0 D-4 VVT-i Manuell, 147hk, 2005

1 Inlägg
21 juli 2023
Trådstartare
Hej!
Jag har två problem med min bil. För ungefär en vecka sen började det komma in vatten i kupen, blev blött på golvet på passagerarsidan fram. Rinner ut mer när man svänger kraftigt, och då väser det även i fläkt/ac.
Idag slutade ac-fläkten fungera helt, även lampan som brukar lysa grönt när ac är igång har slutat lysa.

Jag kan absolut ingenting om bilar men har efter googlande fått för mig att det kan vara stopp i dräneringsröret från ac:n, och att det därför rinner in kondensvatten i kupen, och att vattnet kan ha gjort kortslutning i fläkten kanske?

Jag har rengjort kupefiltret och har försökt torka med papper på fuktiga kablar osv bakom handskfacket. Tittade på säkringarna som är i motorhuven och de som är snett nedanför ratten men visste inte var ac-fläktens säkring sitter... Har inte hittat något dräneringsrör att rengöra alls.

Kan någon hjälpa mig att felsöka detta? Jag famlar i blindo!
Inser att jag kan behöva lämna in på verkstad men har egentligen inte råd och försöker helst själv först!
/Anne

6 474 Inlägg
22 juli 2023
Om det kommer in "vatten" i kupe´n är det med största sannolikhet värmepaketet som läcker.
Så här ser värmepaketet ut på Alla Audi 100 från 1983-91.
https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-a4c1d2b15be9175726599c7a95fd5549.jpg
Senast redigerat av jaka54 (22 juli 2023)

Sök