23 juli 2023
Trådstartare
Min Audi, som familjen nu haft i 7 år och som rullat ca 16.000 mil beslutades det nyligen att den skulle få vandra vidare till en annan ägare.
Många kanske undrar varför jag säljer den, när det inte gått så långt, är mest för att jag fick en bra deal, (10-15kkr över vad bilpris-sidor värderar den till) och att jag jag om jag skulle behålla den står inför några större servicereparationer inom ett år (med vårt körmönster). Således är det en sweetspot just nu att slippa lägga 10-15kkr för en kamremsbyte, för att om ett år sälja den med 30.000 mindre i "inbyte/försäljning" Väljer istället att byta bil till en nyare, med mindre mil. Hjärtat säger behåll, medans hjärnan säger sälj.
Står nu mellan följande:
Audi A6 Quattro 40 TDI, en 2020 som gått under 5000 mil. Pris ca 350.000kr, tämligen naken.
Skoda Superb IV (Plugin-hybrid) som rullat kring 4500mil. En L&K med lite extra lull-lulll. Pris 360.000kr
Passat GTE kring 4000 mil. Tjänstebils-Passat med typ Executivpaket och dragpaket. 310.000kr.
Hur mycket kan man pruta på dessa tre vid ett eventuellt köp. Blir ett renköp, alltså inget inbyte. Alla är hos handlare, som samtliga har bra renommé och som funnits länge. Skodan finns hos en återförsäljare av just Skoda.
Vill ju gärna få med vinterdäck vid ett köp, men med prislappen handlarna säger sig ha på vinrerdäck på fälg, så blir det väl till att köpa vid sidan om bilköpet.
För att korta ner det hela, hur mycket bör jag förvänta mig att kunna pruta vid ett köp av någon av dessa?