Jag har letat febrilt efter förslag på vad mitt bilfel kan bero på. Jag är helt okunnig på bilar och motorer men har inte råd att lämna in så jag tänker försöka själv. I mitt letande har jag sprungit på lite för många saker som det kan bero på så jag måste sålla lite, eller prioritera ordningen.
Felet på bilen är tomgången. Sedan jag köpte bilen för 6-7 år sedan så har tomgången sjunkit kraftigt när ACn kopplas på. Efter några sekunder så reglerar bilen upp tomgången men den förblir lite ojämn. När jag lämnade in den för servic sa dom att det är helt normalt för bensinare och att den reglerar sig själv efter nån sekund. Det gör den ju, men det är irriterande ändå. Det kan ju inte vara så det var meningen att det skulle vara. Men jag kan leva med det. Nu har den börjat lika fast ACn inte är på. Vissa/dom flesta dagar. Iband går den perfekt, spinner mjukt som en katt. Men andra dagar så sjunker tomgången väldigt lågt och hela bilen börjar hoppa och skaka. Om bilen är skakig och låg på tomgången så blir det extra när jag vrider på ratten. När jag kör som vanligt märks inte problemen men kommer jag till en korsning eller ett trafikljus och måste stanna då hinner inte motorn justera sig och tomgången sjunker så den nästan stannar. Sen håller den på och velar till jag äntligen får åka iväg igen och ger mer gas. Idag var det extremt. Vet inte varför, men det regnar kraftigt och jag hade på vindrutetorkarna. Det gillades inte av Hondan. Så nära att stanna har den nog aldrig varit förut.
När jag letat runt bland förslag så är det speciellt 3 saker som jag fastnat för och som jag trots mitt bilhandikapp inbillar mig att jag kan kolla själv. Det första är EGR-prylen. Det andra är V-tec prylen. Den gör nåt med oljan och så vidare och där sitter ett litet filter som tydligen kan slamma igen. De tredje är spjällhuset. När jag letar så verkar det som just dessa 3 saker kan orsak just det jag beskrivit. Det blir tydligen skitigt och slammar igen på det ena eller andra sättet. Men tyvärr så verkar allt i en bil kunna påverka tomgången. Såg ett klipp hur för lite kylarvatten påverkade tomgången så jag gjorde som gubben på klippet och bytte, rensade och fyllde nytt. Det blev lite bättre. Det kan vara multiremmen som är för lös eller hård, nåt hjul som drivs av multiremmen kan orsaka detta med. Bränslepump, bränslefilter, tryckregulator kan alla 3 orska liknande symtom. För klent med ström från batteri/generator. Jag har bytt batteri och kollat generatorn. Spridarna kan tydligen också orsak liknande. Ja det verkar kunna vara vad som helst.
Men vad säger ni som kan detta? Vad är det första och möjligen det mest troliga? Finns det nåt mest troligt eller är det verkligen så att det kan vara nästan precis vad som helst?
Felet på bilen är tomgången. Sedan jag köpte bilen för 6-7 år sedan så har tomgången sjunkit kraftigt när ACn kopplas på. Efter några sekunder så reglerar bilen upp tomgången men den förblir lite ojämn. När jag lämnade in den för servic sa dom att det är helt normalt för bensinare och att den reglerar sig själv efter nån sekund. Det gör den ju, men det är irriterande ändå. Det kan ju inte vara så det var meningen att det skulle vara. Men jag kan leva med det. Nu har den börjat lika fast ACn inte är på. Vissa/dom flesta dagar. Iband går den perfekt, spinner mjukt som en katt. Men andra dagar så sjunker tomgången väldigt lågt och hela bilen börjar hoppa och skaka. Om bilen är skakig och låg på tomgången så blir det extra när jag vrider på ratten. När jag kör som vanligt märks inte problemen men kommer jag till en korsning eller ett trafikljus och måste stanna då hinner inte motorn justera sig och tomgången sjunker så den nästan stannar. Sen håller den på och velar till jag äntligen får åka iväg igen och ger mer gas. Idag var det extremt. Vet inte varför, men det regnar kraftigt och jag hade på vindrutetorkarna. Det gillades inte av Hondan. Så nära att stanna har den nog aldrig varit förut.
När jag letat runt bland förslag så är det speciellt 3 saker som jag fastnat för och som jag trots mitt bilhandikapp inbillar mig att jag kan kolla själv. Det första är EGR-prylen. Det andra är V-tec prylen. Den gör nåt med oljan och så vidare och där sitter ett litet filter som tydligen kan slamma igen. De tredje är spjällhuset. När jag letar så verkar det som just dessa 3 saker kan orsak just det jag beskrivit. Det blir tydligen skitigt och slammar igen på det ena eller andra sättet. Men tyvärr så verkar allt i en bil kunna påverka tomgången. Såg ett klipp hur för lite kylarvatten påverkade tomgången så jag gjorde som gubben på klippet och bytte, rensade och fyllde nytt. Det blev lite bättre. Det kan vara multiremmen som är för lös eller hård, nåt hjul som drivs av multiremmen kan orsaka detta med. Bränslepump, bränslefilter, tryckregulator kan alla 3 orska liknande symtom. För klent med ström från batteri/generator. Jag har bytt batteri och kollat generatorn. Spridarna kan tydligen också orsak liknande. Ja det verkar kunna vara vad som helst.

Men vad säger ni som kan detta? Vad är det första och möjligen det mest troliga? Finns det nåt mest troligt eller är det verkligen så att det kan vara nästan precis vad som helst?
0
0
0
0