3030
Sök

Honda crv 2007, bensin. Motor R20A2. 16000 mil.

2 Inlägg
26 juli 2023
Trådstartare
Jag har letat febrilt efter förslag på vad mitt bilfel kan bero på. Jag är helt okunnig på bilar och motorer men har inte råd att lämna in så jag tänker försöka själv. I mitt letande har jag sprungit på lite för många saker som det kan bero på så jag måste sålla lite, eller prioritera ordningen.

Felet på bilen är tomgången. Sedan jag köpte bilen för 6-7 år sedan så har tomgången sjunkit kraftigt när ACn kopplas på. Efter några sekunder så reglerar bilen upp tomgången men den förblir lite ojämn. När jag lämnade in den för servic sa dom att det är helt normalt för bensinare och att den reglerar sig själv efter nån sekund. Det gör den ju, men det är irriterande ändå. Det kan ju inte vara så det var meningen att det skulle vara. Men jag kan leva med det. Nu har den börjat lika fast ACn inte är på. Vissa/dom flesta dagar. Iband går den perfekt, spinner mjukt som en katt. Men andra dagar så sjunker tomgången väldigt lågt och hela bilen börjar hoppa och skaka. Om bilen är skakig och låg på tomgången så blir det extra när jag vrider på ratten. När jag kör som vanligt märks inte problemen men kommer jag till en korsning eller ett trafikljus och måste stanna då hinner inte motorn justera sig och tomgången sjunker så den nästan stannar. Sen håller den på och velar till jag äntligen får åka iväg igen och ger mer gas. Idag var det extremt. Vet inte varför, men det regnar kraftigt och jag hade på vindrutetorkarna. Det gillades inte av Hondan. Så nära att stanna har den nog aldrig varit förut.
När jag letat runt bland förslag så är det speciellt 3 saker som jag fastnat för och som jag trots mitt bilhandikapp inbillar mig att jag kan kolla själv. Det första är EGR-prylen. Det andra är V-tec prylen. Den gör nåt med oljan och så vidare och där sitter ett litet filter som tydligen kan slamma igen. De tredje är spjällhuset. När jag letar så verkar det som just dessa 3 saker kan orsak just det jag beskrivit. Det blir tydligen skitigt och slammar igen på det ena eller andra sättet. Men tyvärr så verkar allt i en bil kunna påverka tomgången. Såg ett klipp hur för lite kylarvatten påverkade tomgången så jag gjorde som gubben på klippet och bytte, rensade och fyllde nytt. Det blev lite bättre. Det kan vara multiremmen som är för lös eller hård, nåt hjul som drivs av multiremmen kan orsaka detta med. Bränslepump, bränslefilter, tryckregulator kan alla 3 orska liknande symtom. För klent med ström från batteri/generator. Jag har bytt batteri och kollat generatorn. Spridarna kan tydligen också orsak liknande. Ja det verkar kunna vara vad som helst. sad
Men vad säger ni som kan detta? Vad är det första och möjligen det mest troliga? Finns det nåt mest troligt eller är det verkligen så att det kan vara nästan precis vad som helst?

6 228 Inlägg
26 juli 2023
Du kan eventuellt lägga till en fjärde möjlighet, att motorn drar tjuvluft. Det kan vara ett litet läckage på någon vacumslang eller något annat, där motorn kan suga in luft.

3 668 Inlägg
26 juli 2023
Att för lite kylvätska skulle påverka tomgången = Fake!
Då är det väldigt mycket för lite isf så det går varmt.
Ev förbättring är nog bara upplevd, sk Placebo. Eller slump.

Jag hade nog börjat med att rengöra gasspjället.  En 2007 har nog elektroniskt spjäll och därmed ingen tomgångsmotor.

Motorns styrdon får signal innan AC pumpen slår till för att kompensera.
Ska inte kännas i bilen alls, egentligen, även om man kan göra det längs raka vägar när ACns koppling blir sliten så tillslaget tar nån 10del längre tid.

Åtskilliga sekunder = nej. Då är något knas. Fel i bilen eller designen.
Japaner brukar inte ha designfel av den digniteten.
Senast redigerat av Mossan1 (26 juli 2023)

7 670 Inlägg
26 juli 2023
Peter68 skrev:
Felet på bilen är tomgången. Sedan jag köpte bilen för 6-7 år sedan så har tomgången sjunkit kraftigt när ACn kopplas på. Efter några sekunder så reglerar bilen upp tomgången men den förblir lite ojämn. När jag lämnade in den för servic sa dom att det är helt normalt för bensinare och att den reglerar sig själv efter nån sekund. Det gör den ju, men det är irriterande ändå.

Min CR-V 2015B, bensin, som jag köpte ny, beter sig likadant.
Även min Suzuki Jimny gör likadant.

Har för vana att öppna sidrutorna fram på bilarna när jag ställer in dem i garaget.
När jag kör ut bilarna ur garaget stänger jag samtidigt rutorna.
Även detta medför att tomgången sjunker något under några sekunder innan rutorna är uppe och laddningen stabiliserats.
Betraktar jag som fullt normalt.

Ökad belastning, även om den är liten, påverkar generatorns "bromsande förmåga".

Är det din första bil?
Eller i alla fall första med AC?

Forummoderator
18 296 Inlägg
26 juli 2023
Att den ändrar sig en smula när AC slår till köper jag. Men inte resten. Låter ju lite som den går dåligt när generatorn laddar på lite? Det kan var -trots att det är en Honda- ett elfel. Men jag hade börjat med spjällhuset. Enklast och troligast.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

6 473 Inlägg
26 juli 2023
Var bilen begagnad när du köpte den?  Kolla stiften (elektrådavståndet).

Forummoderator
18 296 Inlägg
26 juli 2023
jaka54 skrev:
Var bilen begagnad när du köpte den?  Kolla stiften (elektrådavståndet).

En bil TS har ägt i 6-7 år som är från 2007? Du ska steka svampen Jaka. Inte röka den...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

2 Inlägg
26 juli 2023
Trådstartare
Jag har servat den som den ska. Till och med bytt tändstift varje år trots att jag bara kör ca 700-800 mil/år. Jag har bytt olja i växellådan. För ca 1 mån sedan spolade jag rent hela kylarsystemet och bytte kylatvätska. ACn rasade första året jag hade den men jag hade garanti på den så hela AC-systemet byttes ut på hondaverkstad. Generatorn renoverades förra året då det var nåt med dioderna som dött och ställde till med en otroligt stressad situation mitt i en korsning, mitt i stan i rusningstrafik, när bilfan bara dog. Köpte nytt batteri i början på juni. Min kompetens räcker inte långt i bilvärlden. Jag har tagit ut nån platt sak som möjligen hette Luftmassemätare. Den satt typ där luftfiltret sitter. Den har jag rengjort på inrådan av en som sa sig förståsigpå. Den var inte ett dugg skitig och det blev varken sämre eller bättre efter att jag sprutat nån dyr rengöringsspray på den en stund. Spjällhuset, egr-saken och v-tec prylen sitter alla tre lättåtkomligt till, så jag kan våga mig på att pilla lite på dessa själv. Normalt är varven strax under 700. När den sjunker går den ner till 500 och kanske strax under och då är den nära att dö. Gasar jag lite är det inga problem. Bilen är inte ny så jag förväntar mig inte nån nybilskänsla, men den bör ska kunna kännas pålitlig och riktig.

217 Inlägg
27 juli 2023
Min 2011 cr-v beter sig lite liknande, har också bytt tändstift och luftfilter samt gjort ac service. Detta är tyvärr hur dessa ska fungera har jag fått höra och har även sett andra cr-v och accord med exakt lika tomgång som min. Ska ha att göra med hur generatorn slår på laddningen och använder man då något som drar ström svajar tomgången, efter vad jag hört en grej som Honda gjort för att spara någon droppe bensin/klara utsläppsnormer

Sök