3074
Sök

Subaru Tribeca 2009 Framvagn förarsida - VIDEOS MED LJUD! Vad kommer detta missljud från?

2 Inlägg
30 juli 2023
Trådstartare
Subaru Tribeca 2009
Missljud från framvagn förarsida.
Mest tydligt i låg fart rakt fram, tydligt rotationsrelaterat, inga uppenbara vibrationer i ratt eller golv, försvinner vid fullt rattutslag både hö och vä.
Mer "gnirkande" ljud vid mycket låg fart. Se video m ljud.
Hörs även tydligt inne i kupen. Vid ca 20-30 km/h mer "skrapande" karaktär. Se video m ljud.
"Försvinner" vid höga hastigheter.
Mycket tacksam om någon kan säga vad som är mest trolig orsak? Har ca 4 mm kvar på bromsbelägg (yttre som jag kan se), och tror inte det är glapp hjulnav. Stort tack!

Senast redigerat av Peace105 (30 juli 2023)

6 228 Inlägg
30 juli 2023
Kanske en dålig drivknut?

2 Inlägg
30 juli 2023
Trådstartare
Utmarks-Loke skrev:
Kanske en dålig drivknut?

Tack. Jag tror inte det är så sannolikt då missljud ska vara typiskt vara vid fullt rattutslag i låga farter. Här är det ju tvärt om.. dvs rotationsmissljud vid färd rakt fram (inget då jag svänger).

Jag misstänker själv nu trots allt bromsarna men långt ifrån säker, då det "gnirkar mer som från gummi typ vid de lägsta farterna (som på videon då jag går jämte. Och ljuden borde inte försvinna då jag ger rattutslag..
Då jag jackade upp bilen med nöddomkraften (är på landet) så snurrar vä framhjul sämre än hö som om bromsklossarna ligger lite an. Kunde dock inte höra/känna ngn uppenbar skillnad och det var typ samma motstånd hela varvet runt. Tycker dock ljudet minskar/försvinner då jag har lite broms på då jag kör. Bromsskivor såg ok ut.

Inget spel att känna vid test för hjullagrena heller. Damasker för inre och yttre lager var hela vid inspektion och inget synligt läckage av fett eller annat "konstigt" att se.

Ska nog sats på att byta bromsklossarna fram (de börjar ju närma sig med sina 4 mm) Inspekterade inte den inre, kan ju ha slitits mer. Tycker dock ljudet inte låter som kloss som ligger an mot ngt skev skiva.. hade hoppats ngn mer erfaren på forumet kände igen missljudet.

6 228 Inlägg
30 juli 2023
Tycker inte alls ljudet låter som bromsarna ligger på, men vem vet

Sök