Felkod Gaspedals sensor. varvar 1500, V70n D5 2007

Miros79
31 juli 2023 · 5 Inlägg

Hej!
Det började med att jag fick en kod på bilen som sa motorsystem service erfordras.  Bilen var slö och man fick växla manuellt vid omkörningar och i backar. Enligt verkstaden fick de då upp meddelande om en givare som  de bytte. Efter bytet låter den som en gammal dieselmerca varvar vid 1500 på tomgång och växlar konstigt.

Nu fick verkstaden ovanstående felmeddelande och de vet inte vad det kan vara.


Min AC fungerar inte heller riktigt och då sa de något om att den kunde också förstöra. Men antar att den bara kan kopplas ur eller?

Ge mig tips för snubbarna på verkstaden verkar inte ha några

Hilmer
31 juli 2023 · 1 789 Inlägg

Kontrollera säkringen till AC:n, har för mig att det är samma säkring som till gaspedalen. Koppla samtidigt ur ac:n genom att dra ur kabeln nere på kompressorn.

Miros79
31 juli 2023 · 5 Inlägg

Bilen står på verkstad och de har tid först den 18aug. Hut kan jag själv kolla säkringen då? Mekanikern lät tveksam när jag sa vad de kunde kika på.

Miros79
1 augusti 2023 · 5 Inlägg

Bytte säkring, den går direkt när jag startar bilen

Utmarks-Loke
1 augusti 2023 · 5 856 Inlägg

Bra, då har du en kortslutning någonstans, ett rejält fel som är enkelt att leta upp. Jag hade gjort det med en multimeter men man kan också köpa en påse säkringar och prova att rycka ur grej efter grej som får ström av den där säkringen och se när säkringarna inte brinner längre. Om AC-kompressorn går på samma säkring hade jag börjat med att rycka ur den. Jag hade också granskat arbetet som verkstaden gjorde på den där givaren, vilken det nu är. Det låter ju som de inte har riktigt full koll på vad de håller på med.

Miros79
1 augusti 2023 · 5 Inlägg

Försöker hitta där jag kan ryska ur kompressor. Helt ärligt så är det första gången jag är under huven och letar så kanske är kass på att hitta. Ska kika på papperet från verkstaden. Där borde det stå felkod  och vilken givare de bytte.

Hilmer
2 augusti 2023 · 1 789 Inlägg

Skönt att det löste sig!
Nere på ac-kompressorn sitter det ett runt kontaktstycke med bara 1 kabel i, dela på denna. Man kan misstänka att det är kompressorn som är körd och bränner säkringen.

Miros79
2 augusti 2023 · 5 Inlägg

Nu drog jag ur kompressorn och satte i ny säkring. Voila! Tänk att den stod 3v på verkstaden då ingen hade tid att kika på den då felet var mysko.  Å så löste ni det på ett litet kick
Tack som tusan!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang