740 skakar vid dragläge

Sevenforty2sporty
4 augusti 2023 · 8 Inlägg

Igår bytte jag tändstift och tändkablar på min 1988 740 med delar från Vparts (kontrollerade innan att de passar till min bil). Efter ha kört drygt 5-6mil märkte jag att bilen skakar relativt kraftigt när jag lägger i 1an och är på dragläge för att köra iväg. Ingenting på backen eller under övrig växling, endast 1an och dragläge.

Vad kan tänkas vara felet?

Utmarks-Loke
4 augusti 2023 · 5 841 Inlägg

Man kan få liknande problem när kopplingen inte tar riktigt som den skall. Ytan på svänghjulet och tryckplattan kan vara lite glatta på vissa delar så det slirar en liten bit, får tag, och slirar igen

Sevenforty2sporty
4 augusti 2023 · 8 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Man kan få liknande problem när kopplingen inte tar riktigt som den skall. Ytan på svänghjulet och tryckplattan kan vara lite glatta på vissa delar så det slirar en liten bit, får tag, och slirar igen

Tack för svar!

Har kollat under bilen och det fuktar en del där kardan möter lådan om jag använder rätt termer nu.

Kan ett läckage i bakre packboxen orsaka detta?

Mossan1
4 augusti 2023 · 2 828 Inlägg

Sevenforty2sporty skrev:
Kan ett läckage i bakre packboxen orsaka detta?

Inte bakre på växellådan. (Mot kardanen)
Men med läck på bakre på motorn. (Bakom svänghjulet, mot kopplingen, framför växellådan)

En oljefilm på kopplingslamellen så får den svårt dragläge. Den vill hugga, och då skakar hela bilen.

Kan bli i fuktigt väder utan direkta fel också, men då bara med kall motor/koppling.

Kan också uppstå med extremt sliten koppling, men ovanligt.

Kolla upp motorfäste och växellådsfästen också.

Sevenforty2sporty
4 augusti 2023 · 8 Inlägg

Mossan1 skrev:

Sevenforty2sporty skrev:
Kan ett läckage i bakre packboxen orsaka detta?

Inte bakre på växellådan. (Mot kardanen)
Men med läck på bakre på motorn. (Bakom svänghjulet, mot kopplingen, framför växellådan)

En oljefilm på kopplingslamellen så får den svårt dragläge. Den vill hugga, och då skakar hela bilen.

Kan bli i fuktigt väder utan direkta fel också, men då bara med kall motor/koppling.

Kan också uppstå med extremt sliten koppling, men ovanligt.

Kolla upp motorfäste och växellådsfästen också.

Tack för ditt svar!

Så rekommendationen är att lämna in på verkstad och få en bedömning och översyn på koppling/växellåda?

Tycker det är udda att det endast sker på 1ans växel men bara när jag möter med gas?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
4 augusti 2023 · 17 485 Inlägg

Bilen "hugger" i dragläge på ettan alltså?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Utmarks-Loke
4 augusti 2023 · 5 841 Inlägg

Det är ju bara vid dragläge som kopplingen slirar lite, på de andra växlarna tar det mer eller mindre direkt. Det är därför man kan misstänka kopplingen

Sevenforty2sporty
4 augusti 2023 · 8 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Bilen "hugger" i dragläge på ettan alltså?

Vet inte riktigt om hugger är rätt ordval, men upplevs som när man får motorstopp i princip.

Sevenforty2sporty
4 augusti 2023 · 8 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Det är ju bara vid dragläge som kopplingen slirar lite, på de andra växlarna tar det mer eller mindre direkt. Det är därför man kan misstänka kopplingen

Film på eländet:

https://youtube.com/shorts/E_KBzFOnXNI?feature=share

PerArne Mycke vill ha mer...
7 augusti 2023 · 611 Inlägg

Känns det i kopplingspedalen också?

Du kan även känna på kardanaxel och dess knutar + stödlager om nåt är dåligt. Ska inte finnas nåt glapp i dom och kardan ska ligga stadigt i stödlager gummit (med viss flexibilitet)

//Per-Arne
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang