Gnissel från motorn kia ceed - 10

Terran65
6 augusti 2023 · 32 Inlägg

Hej jag har en kia ceed sportswagon som jag har precis köpt av årsmodell - 10. Bilen har rullat 23k mil

Nu har jag märkt att när jag startar bilen efter 2-3 sekunder så kommer ett gnisslande ljud från vänstra sidan av motorn (om man står framför den och tittar ner) är det så att drivremen slirar eller något annat?

Bilen har kamkedja

Utmarks-Loke
6 augusti 2023 · 5 841 Inlägg

Säkert aggregatremmen, den som driver bland annat generatorn. Om den slirar kanske den är gammal och torr. Men känn på spännrullen så det inte är glapp i lagret, annars får du byte den med när du ändå håller på.

Terran65
6 augusti 2023 · 32 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Säkert aggregatremmen, den som driver bland annat generatorn. Om den slirar kanske den är gammal och torr. Men känn på spännrullen så det inte är glapp i lagret, annars får du byte den med när du ändå håller på.

Var ute vid bilen igen och testade att stänga av ac:n och då slutade gnisslet

Mossan1
6 augusti 2023 · 2 828 Inlägg

Terran65 skrev:
Var ute vid bilen igen och testade att stänga av ac:n och då slutade gnisslet

AC pumpen drivs också av multiremmen.
Visst KAN det vara AC pumpen som låter, men remmen är troligast.

Känn på remmen om den är spänd eller lös.  Samt allmänna skicket.

Terran65
6 augusti 2023 · 32 Inlägg

Mossan1 skrev:

Terran65 skrev:
Var ute vid bilen igen och testade att stänga av ac:n och då slutade gnisslet

AC pumpen drivs också av multiremmen.
Visst KAN det vara AC pumpen som låter, men remmen är troligast.

Känn på remmen om den är spänd eller lös.  Samt allmänna skicket.

Ok har en kollega som är duktig med bilar och han tyckte att drivremen var i bra skick. Drivremen är spänd och kan röra på den med en cm i spel typ.

Sedan när jag har kört i 110 så har jag märkt att bilen får jobba mycket hårdare än innan. Förut så låg varvtalet på ca 2.7-2.9 tusen varv nu var den uppe i 3.1

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
6 augusti 2023 · 17 485 Inlägg

Terran65 skrev:

Mossan1 skrev:

Terran65 skrev:
Var ute vid bilen igen och testade att stänga av ac:n och då slutade gnisslet

AC pumpen drivs också av multiremmen.
Visst KAN det vara AC pumpen som låter, men remmen är troligast.

Känn på remmen om den är spänd eller lös.  Samt allmänna skicket.

Ok har en kollega som är duktig med bilar och han tyckte att drivremen var i bra skick. Drivremen är spänd och kan röra på den med en cm i spel typ.

Sedan när jag har kört i 110 så har jag märkt att bilen får jobba mycket hårdare än innan. Förut så låg varvtalet på ca 2.7-2.9 tusen varv nu var den uppe i 3.1

Va? Automatlåda?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Terran65
6 augusti 2023 · 32 Inlägg

Nope manuell men innan detta började så gick bilen på lägre varv än nu samt att bränsleförbrukningen var lägre.

Terran65
6 augusti 2023 · 32 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Terran65 skrev:

Mossan1 skrev:

AC pumpen drivs också av multiremmen.
Visst KAN det vara AC pumpen som låter, men remmen är troligast.

Känn på remmen om den är spänd eller lös.  Samt allmänna skicket.

Ok har en kollega som är duktig med bilar och han tyckte att drivremen var i bra skick. Drivremen är spänd och kan röra på den med en cm i spel typ.

Sedan när jag har kört i 110 så har jag märkt att bilen får jobba mycket hårdare än innan. Förut så låg varvtalet på ca 2.7-2.9 tusen varv nu var den uppe i 3.1

Va? Automatlåda?

Nope manuell men innan detta började så gick bilen på lägre varv än nu samt att bränsleförbrukningen var lägre.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
6 augusti 2023 · 17 485 Inlägg

Terran65 skrev:

Hybrid_ skrev:

Terran65 skrev:

Ok har en kollega som är duktig med bilar och han tyckte att drivremen var i bra skick. Drivremen är spänd och kan röra på den med en cm i spel typ.

Sedan när jag har kört i 110 så har jag märkt att bilen får jobba mycket hårdare än innan. Förut så låg varvtalet på ca 2.7-2.9 tusen varv nu var den uppe i 3.1

Va? Automatlåda?

Nope manuell men innan detta började så gick bilen på lägre varv än nu samt att bränsleförbrukningen var lägre.

Är du säker på det? Börjar koppling slira så slirar den rejält.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Terran65
6 augusti 2023 · 32 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Terran65 skrev:

Hybrid_ skrev:

Va? Automatlåda?

Nope manuell men innan detta började så gick bilen på lägre varv än nu samt att bränsleförbrukningen var lägre.

Är du säker på det? Börjar koppling slira så slirar den rejält.

Ja jag är säker bilen får jobba hårdare nu än innan.
Har faktiskt aldrig varit med om ett kopplingsras på en bil men vad har kopplingen med gnisslet att göra??

Terran65
6 augusti 2023 · 32 Inlägg

Terran65 skrev:

Hybrid_ skrev:

Terran65 skrev:

Nope manuell men innan detta började så gick bilen på lägre varv än nu samt att bränsleförbrukningen var lägre.

Är du säker på det? Börjar koppling slira så slirar den rejält.

Ja jag är säker bilen får jobba hårdare nu än innan.
Har faktiskt aldrig varit med om ett kopplingsras på en bil men vad har kopplingen med gnisslet att göra??

Men kopplingen tar långt ner i pedalen

Jesper328
6 augusti 2023 · 2 372 Inlägg

En manuell växellåda har fasta utväxlingar.
Motorvarvtalet kan liksom inte förskjutas upp eller ner vid en viss hastighet på en given växel.

Varvar den 2900rpm i 110km/h så kommer den att fortsätta att göra det sålänge t.ex koppling inte slirar.

OnT så kan du ta hjälp av din kollega som får lyssna sig fram till oljudet.
Kan vara lite vad som helst i aggregatdelen, typ spänn/löprulle.
Ett brytjärn är perfekt att lägga mellan centrumskruv på spännrullen och örat.

Edit: att kopplingen tar långt ner beror troligen på kopplingshydrauliken.

Senast redigerat av Jesper328 (6 augusti 2023)

Up the RA
Terran65
6 augusti 2023 · 32 Inlägg

Jesper328 skrev:
En manuell växellåda har fasta utväxlingar.
Motorvarvtalet kan liksom inte förskjutas upp eller ner vid en viss hastighet på en given växel.

Varvar den 2900rpm i 110km/h så kommer den att fortsätta att göra det sålänge t.ex koppling inte slirar.

OnT så kan du ta hjälp av din kollega som får lyssna sig fram till oljudet.
Kan vara lite vad som helst i aggregatdelen, typ spänn/löprulle.
Ett brytjärn är perfekt att lägga mellan centrumskruv på spännrullen och örat.

Edit: att kopplingen tar långt ner beror troligen på kopplingshydrauliken.

Låter som att detta kommer att sluta verkstaden med andra ord.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
6 augusti 2023 · 17 485 Inlägg

Som Jesper328 säger...

Men om du stänger av AC? går bilen bättre då?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Terran65
6 augusti 2023 · 32 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Som Jesper328 säger...

Men om du stänger av AC? går bilen bättre då?

Har inte provat på motorvägen men gnisslet försvinner så fort jag stänger av ac:n

Terran65
6 augusti 2023 · 32 Inlägg

Terran65 skrev:

Hybrid_ skrev:
Som Jesper328 säger...

Men om du stänger av AC? går bilen bättre då?

Har inte provat på motorvägen men gnisslet försvinner så fort jag stänger av ac:n

Och kommer tillbaka när jag sätter igång den

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
6 augusti 2023 · 17 485 Inlägg

Köpte bilen nyss? Är AC väldigt effektiv på att kyla? Hur gick köpet till? Privat?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Terran65
6 augusti 2023 · 32 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Köpte bilen nyss? Är AC väldigt effektiv på att kyla? Hur gick köpet till? Privat?

Jag har haft den i en månad ca köpte den hos en bilhandlare utan några garantier. Ac:n kyler helt okej tar några sekunder så är den nere på kall temperatur.

Utmarks-Loke
6 augusti 2023 · 5 841 Inlägg

Det kan ju vara så att AC-pumpen går väldigt tungt av någon anledning men jag tror ändå mest det är remmen som inte är spänd eller bra nog

Terran65
6 augusti 2023 · 32 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Det kan ju vara så att AC-pumpen går väldigt tungt av någon anledning men jag tror ändå mest det är remmen som inte är spänd eller bra nog

Jag som lekman skulle nog säga ac pumpen annars hade inte slutat låta när jag stänger av den. Dock är dagens bilar sällan så enkelt byggda. Eller något som behöver smörjas typ.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang