Volvo 945

passatmaffia
9 augusti 2023 · 97 Inlägg

Tjena,har ett stycke Volvo 945  som glappar i starten
Ibland måste man vrida om nyckeln några gånger för att den ska starta
1 gången man vrider tänder den till sen dör
Håller man nyckeln i sista klicket så tänder den å slutar tänder å slutar å tillslut startar den

Har någon en idé vad de kan va ?
Glapp i tändningslåset ?
Flummig information men aja

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
9 augusti 2023 · 17 485 Inlägg

Vanligt att tändningslåset går sönder. Byt det eller vänta och se om någon här vet hur man kanske kan laga det.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
passatmaffia
9 augusti 2023 · 97 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Vanligt att tändningslåset går sönder. Byt det eller vänta och se om någon här vet hur man kanske kan laga det.

Okej tack så mycke,vet du om de bara är å byta tändningslås
För de är väll ej som på nyare bilar att man läre koda å sånt

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
9 augusti 2023 · 17 485 Inlägg

passatmaffia skrev:

Hybrid_ skrev:
Vanligt att tändningslåset går sönder. Byt det eller vänta och se om någon här vet hur man kanske kan laga det.

Okej tack så mycke,vet du om de bara är å byta tändningslås
För de är väll ej som på nyare bilar att man läre koda å sånt

Nej nej. Byt på. Jag hade samma problem för många år sedan på en 740. Satte relä på starten så när man slog på tändningen (som i mitt fall var stabil) så startade bilen. En smula teknikintresserad så det spårade ur senare...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Mew
10 augusti 2023 · 2 160 Inlägg

Det brukar räcka att byta kontakten bakom tändningslåset, så bara den elektroniska delen, inte den mekaniska. Sitter med två skruvar bakifrån in mot låscylindern om det är likadant som på de äldre modellerna. Så slipper du hålla på med flera separata nycklar osv. smile

Senast redigerat av Mew (10 augusti 2023)

passatmaffia
10 augusti 2023 · 97 Inlägg

Hybrid_ skrev:

passatmaffia skrev:

Hybrid_ skrev:
Vanligt att tändningslåset går sönder. Byt det eller vänta och se om någon här vet hur man kanske kan laga det.

Okej tack så mycke,vet du om de bara är å byta tändningslås
För de är väll ej som på nyare bilar att man läre koda å sånt

Nej nej. Byt på. Jag hade samma problem för många år sedan på en 740. Satte relä på starten så när man slog på tändningen (som i mitt fall var stabil) så startade bilen. En smula teknikintresserad så det spårade ur senare...

Okej tack

passatmaffia
10 augusti 2023 · 97 Inlägg

Mew skrev:
Det brukar räcka att byta kontakten bakom tändningslåset, så bara den elektroniska delen, inte den mekaniska. Sitter med två skruvar bakifrån in mot låscylindern om det är likadant som på de äldre modellerna. Så slipper du hålla på med flera separata nycklar osv. smile

Tack så mycket ska kolla på de nu

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang