3121
Sök

Behöver hjälp med Renault Clio 2 Hatchback -01

12 Inlägg
11 augusti 2023
Trådstartare
#21
Uppdatering nummer 2.

Efter många om och men hittade jag mig OBD2-sticka som jag kan koppla till telefonen. Jag har fått ut felkod P0500 och såhär säger Autodock:
''Betydelsen av felkod P0500 – Hastighetsgivare "A" – krets fel''
Torque som jag använder för att felsöka säger följande:
''Vehicle speed sensor  (VVS) - Circuit Malfunction''

Jag har fastställt att jag skall ge sensorbyte en chans men det jag inte får svar på är vilken sida jag skall byta. Jag kan gå overkill och ta båda (vilket jag bollar på kanske är vettigast då sensorerna kostar 75kr på Autodoc) eller så behöver jag få reda på vilken sida så jag kan beställa hem en sensor smile
Någon som har koll på vilken sida det är som kan spöka där hastighetssensorn sitter? smile

Eller sitter denna någon annanstans och isf vart?
Senast redigerat av Kronnoz (11 augusti 2023)

3 060 Inlägg
11 augusti 2023
#22
Hm, kan du komma in och se aktuella hjulhastigheter med Torque?
Kommer du in i ABS-styrdonet?
Felkoden du skriver här är ju en P-kod (powertrain), så jag misstänker att den kommer ifrån motorstyrdonet.
Eventuellt kan det vara fel i kommunikationen mellan abs och ecu.

Felkoden är ju inte speciellt specifik, och det är aldrig ekonomiskt att felsöka genom att byta delar… det är bättre att hitta vad som faktist är fel och sedan köpa kvalitétsdelar. (Inte 75kr och inte från Autodoc)

Sensorerna kan du mäta upp motståndet i med en multimeter.
Sedan så kan du mäta upp spänningen i kablaget ner till sensorerna.


12 Inlägg
11 augusti 2023
Trådstartare
#23
Jesper328 skrev:
Hm, kan du komma in och se aktuella hjulhastigheter med Torque?
Kommer du in i ABS-styrdonet?
Felkoden du skriver här är ju en P-kod (powertrain), så jag misstänker att den kommer ifrån motorstyrdonet.
Eventuellt kan det vara fel i kommunikationen mellan abs och ecu.

Felkoden är ju inte speciellt specifik, och det är aldrig ekonomiskt att felsöka genom att byta delar… det är bättre att hitta vad som faktist är fel och sedan köpa kvalitétsdelar. (Inte 75kr och inte från Autodoc)

Sensorerna kan du mäta upp motståndet i med en multimeter.
Sedan så kan du mäta upp spänningen i kablaget ner till sensorerna.

Hjulhastigheterna går att mäta. Jag gjorde det med en polare som hade lite smidigare saker än vad jag hade. Så den mäter hastighet på alla hjulen.
Kommer dessvärre inte in i ABS-styrdonet med appen.
Gick igenom ringarna idag på ABS och dem ser bra ut. Har även rengjort dem lite för att se om det hjälpte lite.

Så annars står det helt stilla. Verkstaden jag var på trodde det vara mätarhuset i hastighetsmätaren som gått åt helvete och att jag skulle ''åka till skroten och hämta en ny hastighetsmätare''

3 668 Inlägg
12 augusti 2023
#24
Kronnoz skrev:
Kommer dessvärre inte in i ABS-styrdonet med appen.

Precis.  Du kommer bara åt motorstyrdonet.
Därför en felkod som säger typ : Får ingen hastighetsinfo".
Mer "vet" inte motorstyrdonet.
Modulerna skickar ingen detaljerad felveskrivning mellan sig. Ingen alls faktiskt.

Men om man med en scanner som kan se hastighetsregistrering per hjul ser att ALLA lämnar hastighet, och rimlig/lika på alla är ju felet INTE en sensor eller ring. Då är dom friskförklararade, i så fall.

Då lutar det mer åt själva enheten, hydrualaggregatet, en CAN-störning, osv osv, och har bilen antisladdsystem finns än mer komponenter.

Finns så att säga mycket mer än ABSgivarna i ABS systemet.

Fick ni VERKLIGEN inga felkoder med "riktiga" scannern?
(Torque och andra generiska hjälper inte ett skvatt här, då den inte talar med styrdonet i fråga.  Krävs en som läser ABS på Renault)

Mätaren tror jag inte på, då motorstyrdonet inte heller får hastighetsinfo.  Jag tvivlar på att motorstyrdonet får den infon från hastighetsmätaren.  Fast, omöjligt är det ju inte OCH det KAN ju vara så att allt låser sig om en modul inte svarar. Då kombiinstrumentet med mätaren i detta fallet. En CAN-störning.

Eller, så är bilen mer analog än vi tror....
Senast redigerat av Mossan1 (12 augusti 2023)

12 Inlägg
12 augusti 2023
Trådstartare
#25
Mossan1 skrev:
Kronnoz skrev:
Kommer dessvärre inte in i ABS-styrdonet med appen.

Precis.  Du kommer bara åt motorstyrdonet.
Därför en felkod som säger typ : Får ingen hastighetsinfo".
Mer "vet" inte motorstyrdonet.
Modulerna skickar ingen detaljerad felveskrivning mellan sig. Ingen alls faktiskt.

Men om man med en scanner som kan se hastighetsregistrering per hjul ser att ALLA lämnar hastighet, och rimlig/lika på alla är ju felet INTE en sensor eller ring. Då är dom friskförklararade, i så fall.

Då lutar det mer åt själva enheten, hydrualaggregatet, en CAN-störning, osv osv, och har bilen antisladdsystem finns än mer komponenter.

Finns så att säga mycket mer än ABSgivarna i ABS systemet.

Fick ni VERKLIGEN inga felkoder med "riktiga" scannern?
(Torque och andra generiska hjälper inte ett skvatt här, då den inte talar med styrdonet i fråga.  Krävs en som läser ABS på Renault)

Mätaren tror jag inte på, då motorstyrdonet inte heller får hastighetsinfo.  Jag tvivlar på att motorstyrdonet får den infon från hastighetsmätaren.  Fast, omöjligt är det ju inte OCH det KAN ju vara så att allt låser sig om en modul inte svarar. Då kombiinstrumentet med mätaren i detta fallet. En CAN-störning.

Eller, så är bilen mer analog än vi tror....

På programmet han använde för att checka felkoderna så fick vi enbart ut felkod 12D vilket varken han eller jag blev klokare på.

Det enda jag egentligen just nu har att gå på isf är det jag skrev i första inlägget. Hastighetsmätaren är död och ABS + Service lamporna börjar lysa efter en stunds körning i högre hastigheter.
Dem jag pratat med som säger att dem varit med om detta innan säger att 9/10 fall så är det ABS'en som strular och att det är en sensor.

Så då vette fan vart jag ens skall börja kolla. Har som sagt haft den på verkstad men deras svar var ju som sagt julgransbelysning men kanske helt enkelt får lämna in den på en annan verkstad istället och se om dem kan lösa felet.
Senast redigerat av Kronnoz (12 augusti 2023)

3 668 Inlägg
12 augusti 2023
#26
Jaha, ABS lampan börjar lysa efter en stund i högre hastighet?
Det var en annan femma.

Sådant scenario har jag haft personligen, där felet var en ABS sensor med ärgad lindning. (Tog isär gamla av nyfikenhet)

Men hastighetsmätaren påverkades inte. Var dock inget drivhjul.

Men, i sådant scenario borde hastighetsmätare funka fint tills lampan tänds.  ABS felkoder återställer sig normalt med varje omstart.
= lampan slocknar tills nytt fel uppstår.
(Koderna finns dock alltid loggade tills raderas eller strömlös, men som ej aktiva fel)
Konstant lysande ABS lampa är tecken på fel som omedelbart registreras vid start. Typ brott i sensor.  Tex en dålig ring registreras inte föränn bilen rullar.

3 060 Inlägg
12 augusti 2023
#27
Stift 22 på ABS-styrdon, 0.35mm2 kabel, troligen lila.
Det är utgående hastighetssignal.
Den går raka vägen till mätarhuset, stift 13, och ECU tar troligen sin signal därifrån.

Om du och din polare loggar alla hjulhastigheter (helst över graf) och det ej uppstår några avvikelser under 2-3 mil och olika hastigheter så kan ni nog glömma tanken om att byta sensorer.
Det kan ju isåfall ligga ett fel i mätarhuset, och det bör isåfall funktionstestas på bänk.


1 774 Inlägg
16 september 2023
#28
Hmm, åk till en verkstad som kan läsa av dina felkoder- vilket inte borde vara svårt att hitta. Sen byter man rätt sensor/krans/ev. löder om din styrenhet eller fixar nått kabelbrott, o ditt problem borde vara löst.
mvh/husse


Sök