Ventilsallad Audi 100 2.3, vad behöver göras?...:(

Growe Fri fart för ett fritt folk!
13 augusti 2023 · 13 744 Inlägg

har fixat iallfall 4st motorer med kamrems ras och ingen har varit helt stum... inget annat som gått  sönder?
eller ramlat ner där det inte borde varit...   även en sne ventil brukar gå fritt från kolven eftersom den redan format sig efter kolven.

börja med att kolla runt så inget annat gått sönder..  tex en generator vattenpump startmotor servo och ac pump osv   

känns ju märkligt att den blir stum på en non inteference motor när jag inte ens upplevt det när det varit totalt jackpot och  minst hälften av ventilerna varit total snea.. och motor har endå aldrig varit stum.  så börja med att häng av  lite remmar och känn efter var problemet sitter.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Koster
13 augusti 2023 · 108 Inlägg

Det är just precis det som får även mig helt ställd, jag begriper inte hur jag kan ha ställt kammen så in i helvete fel och sedan bara glömt bort det, visserligen hinner man tänka och glömma en hel del på drygt 1 1/2 månad men det här är sjukt konstigt.
Står den så fel tycker jag inte den borde ha gått igång ens men det gjorde den..neutral

Hjärnan har tom gått så långt att tänka att jag kanske har ett långsamt läckage i toppackningen som fyllt en cylinder med kylvätska eller ngt, för jag har inte rört vevaxelbulten eller ngt sånt så att kammen skulle kunna kan stå helt still trots att kolvarna rör sig.
Den går runt ca ett 1/2 varv innan det tar stopp.

Senast redigerat av Koster (13 augusti 2023)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
13 augusti 2023 · 13 744 Inlägg

Koster skrev:
Det är just precis det som får även mig helt ställd, jag begriper inte hur jag kan ha ställt kammen så in i helvete fel och sedan bara glömt bort det, visserligen hinner man tänka och glömma en hel del på drygt 1 1/2 månad men det här är sjukt konstigt.
Står den så fel tycker jag inte den borde ha gått igång ens men det gjorde den..neutral

Hjärnan har tom gått så långt att tänka att jag kanske har ett långsamt läckage i toppackningen som fyllt en cylinder med kylvätska eller ngt, för jag har inte rört vevaxelbulten eller ngt sånt så att kammen skulle kunna kan stå helt still trots att kolvarna rör sig.
Den går runt ca ett 1/2 varv innan det tar stopp.

du är medveten om att veven och kammen inte går lika många varv  så vart annat varv hamnar kammen ett halv varv fel...

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Koster
13 augusti 2023 · 108 Inlägg

Jajjamen, det är ju därför man drar runt motorn 2 varv när man kontrollerar nollningen.

torsen
13 augusti 2023 · 7 238 Inlägg

Har råkat ut för att kamremmarna kuggat över på bil med dubbla cylinderbankar.
Vintertid + snöyra + kallt = remmarna kuggade över på grund av isbeläggning på dem.
Motorn gick inte att starta.
Sa "klang" under huven.
Startmotorn tog i så att den "knakade".
Men runt gick inte motorn.
Den gick med ledhandtag och hylsa på vevaxelmuttern att backa omkring ett ½ varv.
Då jag tagit isär motorn konstaterade jag att bara hälften av ventilerna hade krokiga skaft - rullade dem på en glasskiva.   
Vad jag vill ha sagt är att det är konstigt att motorn startade - men att du kanske inte behöver byta alla ventilerna.
AUDI-motorn kanske inte är en hemi-motor med ventilerna i 90 grader?

Koster
13 augusti 2023 · 108 Inlägg

Ja någonting är helt galet, vill ju bara ut och börja gräva i vad som har gått snett men detta förbannade regn ska vara hela dagen.

jaka54
13 augusti 2023 · 5 734 Inlägg

Om du tar av ventilkåpan och kollar...snurrar kammen? Och ser du om lyftarna rör sig när du försöker vrida vevaxeln??

Koster
14 augusti 2023 · 108 Inlägg

Så, första uppdateringen efter jag varit ut och kontrollerat felet. Det var mycket riktigt som jag trodde, kammen stod 1/4 varv fel! Hur i hela friden jag lyckats ställa den så fel begriper jag ej, förvisso hade jag bort kamdrevet och bytte kamaxeltätningen och där måste något ha gått riktigt fel, eller så tänkte jag att jag fixar det när jag sätter ihop igen och glömde det.

Nollade motorn och den gick runt igen, dock med ett motstånd emellanåt trots att stiften var borta. "Böjda ventiler" tänkte jag men beslutade mig trots det för att prova starta. Den lät som en Perkins diesel i 15 minuter och jag trodde allt var kört men så helt plötsligt går den helt ok och allt slammer försvann!!!

När jag plockade ut stiften såg jag att dom var sopslut så jag skall cykla iväg och köpa 5 nya nu och se hur det förändrar saker.

Frågan är då, om ventilerna vore krökta, skulle den inte fortsätta leva djävulen ifrån toppen och gå som en råtta då?

Senast redigerat av Koster (14 augusti 2023)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
14 augusti 2023 · 13 744 Inlägg

att dom knackar är inget konstigt..  lyftarna som inte har någon olja så när dom börjar få i sig lite olja tysnar dom.. 

om den går ojämnt kan det tyda på att det är en skadad ventil.   man kan göra ett komptest för att se om kompet ser bra ut.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Koster
14 augusti 2023 · 108 Inlägg

Det jävliga är att jag har körförbud pga alla försenade delar och besiktning imorgon 14:30, så något komptest blir svårt att genomföra..hmm

Hur mycket ojämt talar vi om det handlar om krökta ventiler då? I min tankevärld borde den gå som en riktig råtta då, tomgång som pendlar flera hundra varv, misständningar osv?

Koster
14 augusti 2023 · 108 Inlägg

Uppdatering Nr 2

Då har jag bytt stiften och nu går den hur bra som helst, även tomgången är helt stabil...bör jag köpa en trisslott idag tro? yikes

Det här kunde jag ALDRIG ha drömt om ens i min vildaste fantasi med tanke på hur den lät när jag startade igår...

Senast redigerat av Koster (14 augusti 2023)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
14 augusti 2023 · 13 744 Inlägg

Koster skrev:
Uppdatering Nr 2

Då har jag bytt stiften och nu går den hur bra som helst, även tomgången är helt stabil...bör jag köpa en trisslott idag? yikes

Det här kunde jag ALDRIG ha drömt om ens i min vildaste fantasi med tanke på hur den lät när jag startade igår...

den baktände nog mest troligen ihop med dålig kontakt på batteriet eller nått..   är som sagt en motor som inte ska slå i ventilerna om man inte övervarvar motorn

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Koster
14 augusti 2023 · 108 Inlägg

Nej kanske inte om allt står rätt men jag hade ju monterat kammen 1/4 varv fel mot veven, och den tog ju i för motorn blev ju stum efter 1/2 varv när jag försökte dra runt den.
Kanske var räddningen att dom hydrauliska ventillyftarna var helt tömda på olja så att det fanns spel som förhindrade att ventilerna krökte sig.

Hur som helst verkar det som om något i universum vill mig väl trots att jag gjorde bort mig något så in i helvete!

Koster
15 augusti 2023 · 108 Inlägg

Sista uppdateringen då innan jag arkiverar tråden, bilen är besiktad!
Avgasvärdena talade inte heller för någon skada på ventilerna så jag kom undan med bara förskräckelsen.
Tackar för alla tips som ni gav, i synnerhet dem av er som rådde mig till att nolla motorn igen och prova starta, nu har jag lärt mig något nytt! big_smile

uhlin
15 augusti 2023 · 2 834 Inlägg

Koster skrev:
Sista uppdateringen då innan jag arkiverar tråden, bilen är besiktad!
Avgasvärdena talade inte heller för någon skada på ventilerna så jag kom undan med bara förskräckelsen.
Tackar för alla tips som ni gav, i synnerhet dem av er som rådde mig till att nolla motorn igen och prova starta, nu har jag lärt mig något nytt! big_smile

Köp dig en eller ett par trisslotter....... Eller nej förresten, du vinner inget..... Du har redan haft din tur. Hehe.

jaka54
15 augusti 2023 · 5 734 Inlägg

Måste fråga...Vad var anledningen till att du ställde kammen? Bytte du kamrem eller vad?
När jag tog bort toppen på min Audi 100 Avant 2,0E från 1989 (RT-motorn ) för ett 15 tal år sedan  av misstag...så  slamrade motorn för J ...när jag startade den! Trodde att något var allvarligt fel men...det tystnade efter 5-10 minuter och lite gasande. Hade ingen aning då att ventillyftarna måste   
"sätta sig" efter att man tappat dem på olja .

Koster
16 augusti 2023 · 108 Inlägg

Jag bytte packboxen till kamaxeln och då hänger man ju av kamremmen. Jag har gjort en större översyn av bilen i sommar med bla fjädring runtom, motorfästen, tätning till växelföraraxeln i lådan/motorn, renoverat bromsok osv.
Det blev gängpaj på en utav hjulbultarna på navet och det fanns bara att få tag på ifrån Audi Tradition iom att jag har 4/108 nav och manuell låda, deras leveranstider i sommar var 4 veckor så bilen blev ståendes. Sedan vart det stressigt inför att besiktningen närmade sig och i allt det kaoset glömde jag att nolla motorn när jag monterade ihop allt igen och vred på nyckeln...yikes

Senast redigerat av Koster (16 augusti 2023)

W123-76
16 augusti 2023 · 72 Inlägg

Härligt att TS motor klarade sig!, en grej jag brukar kolla för o se om ventilerna krökt sig är ventilspelet. Är det sallad blir spelet naturligvis onormalt stort.

Das beste oder nichts!
jaka54
17 augusti 2023 · 5 734 Inlägg

Måste fråga igen...4/108 fyrbultat bak säger du ...då har du väl trummor bak?? Eller fanns det 4/108 fyrbultade nav  avsedda för skivbromsar ???

Koster
17 augusti 2023 · 108 Inlägg

Inte bak, runtom, och ja jag har skivor.
Det satt 4/108 nav på alla c3 med standardfjädring, 5/112 nav satt på Quattro samt alla med förstärkt fjädring.
https://www1.garaget.org/gallery/images/237/236500/236500-2304bf985206fb8307b0d410b8ba1ff4.jpg

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang