Ventilsallad Audi 100 2.3, vad behöver göras?...:(

Koster
12 augusti 2023 · 108 Inlägg

Mors!
Har tavlat mig något kopiöst.  Vart avbrott i arbetet på motorn pga leveransförseningar av delar och under den tiden glömde jag att jag inte nollat kamremmen, monterade ihop igen och startade....RRRRRRRRRRRR...sad

Nu är frågan vad som behöver göras när detta sker, nya ventiler behöver ju slipas in och toppen vad jag förstår bör även planas, och verkstadsjobb kostar pengar jag inte har. Motorn är ju gammal som gatan och det som oroar mig mest är grenröret, det får jag aldrig av utan att bultarna går av i toppen och då sitter jag i skiten igen.

Går det att renovera själv och komma undan till ett inte allt för dyrt pris eller är en beggad topp ett bättre alternativ?

Jesper328
12 augusti 2023 · 2 373 Inlägg

En begagnad topp är ju ett alternativ, troligen så har inte ventilstyrningar tagit stryk iom att det blev sallad under motorstart.
En planing klarar du dig nog undan, kontrollera dock med stållinjal och bladmått.
Kontrollera ventilsäten efter sprickor, sen är det bara att slipa in nya ventiler.
Demontera alla ventiler och rulla dem på en bänk, syns direkt om de är krokiga. smile

Däremot så skulle jag nolla motorn, plocka ur tändstift, och dra för hand.
Tar det inte emot någonstans skulle jag provstarta.

Edit: Tag med grenröret upp när du lyfter toppen, lossa bara kollektorn eller turbon om du har en sådan pjäs monterad.

Senast redigerat av Jesper328 (12 augusti 2023)

Up the RA
Koster
12 augusti 2023 · 108 Inlägg

Jo den har tagit i, det hördes tyvärr mycket väl..remmen stod bara lite fel så motorn gick igång ..sad



Jag är ju ståendes ute på uppfarten utan garage det är därför jag måste väga alternativen noga.
Bara 10 nya ventiler, ventiltätningar, topplockspackning, insug/avgaspackningar, nya topplocksbultar kostar ju 2500kr, och det finns en begagnad topp ifrån en Audi 80 ifrån Spanien på Ebay för 2800kr.
Dock så vet man ju inte skicket på den begagnade heller, den kan ju vara skev.

Men man lär väl ha en ventilfjäderbåge också för att kunna få ut ventilerna?
Även ventilslip pasta och grejer

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
12 augusti 2023 · 17 485 Inlägg

Nu sitter Jaka54 med en flaska whiskey och gråter i källaren lol

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Koster
12 augusti 2023 · 108 Inlägg

Varför då?

Steff240
12 augusti 2023 · 1 018 Inlägg

Koster skrev:
Varför då?

För att ingen älskar Audi 100 mer än Jaka54 tongue

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
12 augusti 2023 · 17 485 Inlägg

Å andra sidan ser han nog detta snart. Han kan sina 100´s

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Koster
12 augusti 2023 · 108 Inlägg

Jo jag har ju en hel del erfarenhet av dom här själv också efter 20 år med olika c3/c4 bilar, men så här illa har jag aldrig gjort bort mig förr lol
Skäms tamejfan...:S

Jesper328
12 augusti 2023 · 2 373 Inlägg

Koster skrev:
Jo den har tagit i, det hördes tyvärr mycket väl..remmen stod bara lite fel så motorn gick igång ..sad



Jag är ju ståendes ute på uppfarten utan garage det är därför jag måste väga alternativen noga.
Bara 10 nya ventiler, ventiltätningar, topplockspackning, insug/avgaspackningar, nya topplocksbultar kostar ju 2500kr, och det finns en begagnad topp ifrån en Audi 80 ifrån Spanien på Ebay för 2800kr.
Dock så vet man ju inte skicket på den begagnade heller, den kan ju vara skev.

Men man lär väl ha en ventilfjäderbåge också för att kunna få ut ventilerna?
Även ventilslip pasta och grejer

Ah, då förstår jag.

Gör då såhär att du lyfter av toppen och kontrollerar den… den måste ju ändå väck oavsett. smile
Packningar osv måste ju ändå köpas om du skall byta toppen.

Har du tur så behöver du inte byta samtliga ventiler.
Lägg toppen uppochner och fyll sedan varje förbränningskammare med bensin om det inte är helt uppenbart att de är krokiga.
Där det sjunker undan behöver du nya ventiler.

Senaste toppen jag gjorde hade åkt på kamremsbrott i motorvägsfart.
Åtgick inte mer än 4st ventiler. smile

En fjäderbåge behöver du.
Biltemas funkar bra tycker jag, däremot så behöver delen som ligger an mot fjädern förlängas.
Den är för kort för de flesta topparna iaf.
Så har du inte svets så får du muta någon som har det, eller skaffa en annan.

Up the RA
Koster
12 augusti 2023 · 108 Inlägg

Sant, måste ju ner med skiten vilket som, får man ta det därifrån när man ser hur mycket som är trasigt.

jaka54
12 augusti 2023 · 5 734 Inlägg

Men på en 5cyl 10 ventilare så tar väl inte ventilerna i kolvarna...?!

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
12 augusti 2023 · 17 485 Inlägg

jaka54 skrev:
Men på en 5cyl 10 ventilare så tar väl inte ventilerna i kolvarna...?!

Som sagt. Jaka kan sina 100...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Koster
12 augusti 2023 · 108 Inlägg

jaka54 skrev:
Men på en 5cyl 10 ventilare så tar väl inte ventilerna i kolvarna...?!

Jo dom gör ju det när kammen står fel...lät som en jävla bongotrumma när motorn startade, man riktigt hörde hur kolvarna boxade ventiler.
Motorn går inte runt helt nu heller, det tar stopp efter ett tag, så ventilerna är krökta..sad

it_mutt Avstängd
12 augusti 2023 · 10 388 Inlägg

NF-motorn är klassad som en non-interference-motor. Men det är det till trots inte ohört med ventilsallad. Detta står allt som oftast i relation till motorvarv när "det" inträffar.

Sen är ju "kam/kammar som står fel" och en kamrem som går av inte riktigt samma situation trots allt.

edit

Senast redigerat av it_mutt (12 augusti 2023)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Koster
12 augusti 2023 · 108 Inlägg

Kan den nog vara, men detta skedde ju pga att jag av ren glömska efter att bilen stått i 1 1/2 månad monterade ihop motorn med kammen ståendes fel.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
13 augusti 2023 · 13 744 Inlägg

en motor som går väldigt illa kan låta riktigt smärtsamt oxå.. utan att igentligen ta skada...

skulle börja med att nolla upp allt och prova igen.    enda gång jag först skulle riva av toppen är om det är en dieselmotor.

det är oxå en påminnelse hur viktigt det är att ALLTID dra runt motorn 2varv på veven när man lekt med kamremmen/kedjan så man verkligen känner att den går fritt och att markeringarna stämmer

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Koster
13 augusti 2023 · 108 Inlägg

Den startade bara någon sekund innan jag stängde av för den lät som att den åt upp sig själv, man hörde hur kolvarna boxade ventiler, nu tar det stopp när man försöker dra runt den.
Kan aldrig tänka mig att ventilerna kan ha ha överlevt.
Regnar idag så jag får vänta med ytterligare undersökningar till imorgon.
Blir till att försöka finna hur mycket fel kammen står....för jag minns inte vad fan jag gjorde som kan åsamkat detta. Var helt bomsäker på att jag dragit runt motorn...bevisligen inte.

xXSammy
13 augusti 2023 · 6 576 Inlägg

Har fått fel kaminställning på en Ford Zetec motor en gång, dessa saknar både kil på vevaxel och kamaxlarna (och knäcker ventiler garanterat vid rembrott), lät också förjävligt som om ventilerna nuddade kolvarna trots att ingenting kändes när motorn snurrades för hand.. Stod 1-1½ kugg fel på både insug- och avgassidan.

Det är förbränningsljudet som lurar dig

De/Dem
Koster
13 augusti 2023 · 108 Inlägg

Jag skulle bli mer än lycklig om det är så, men då tycker jag motorn borde gå att dra runt, men nu tar det stopp, alltså stumt stopp.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
13 augusti 2023 · 17 485 Inlägg

Skulle TS motor kunna tar mer skada om han nollade kammen och provstartade? Han lär ju höra rätt snart om inte allt står rätt till.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang