Ford Focus I 04 hastighetsmätare död trots ny givare

keppsen
19 augusti 2023 · 2 Inlägg

Hej. Innan jag lämna in bilen för byte av hastighetsgivare så fungera den 30-40% av tiden man körde.
Givetvis la den av under testkörning på besiktningen.
Nu efter bytet har där inte varit en tendens alls för den att hoppa igång.
På verkstaden sa dem att det kan vara intrumenthuset som är kasst, vilket säkert är möjligt men då borde det kanske visa en
hastighet på färddatorn? även där står 0 km/h.

Felkoden jag fick på bes. var P0720 - Utgående axel varvtalsgivarkrets
Hur felsöker man vidare? Är där andra givare som samspelar?
glappkontakt någonstans, Går kablarna från givaren direkt till instrumenthuset?
Tack så länge

BilFixare
19 augusti 2023 · 140 Inlägg

Hade vart jag. Skuller jag kolla upp live data alla hastighet t.ex man koppla upp datorn och kolla live data det ska visa 0 Km/time om man står still och om man  kör iväg bilen på raka sträckan t.ex 30 km/time ska alla visa det annars kan vara fel på den givare om den visa mer/mindre ( offta beror på det )
jag skuller kolla upp det först innan jag kan felsöka vidare.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
19 augusti 2023 · 13 746 Inlägg

verkar som ett vanligt fel.   bad du dom byta givaren eller laga felet? 
för det verkar vara vanligt att kablaget och kontakten är dåliga på dessa.

och det skulle verkligen förklara varför den är helt död efter bytet då har man varit på kablaget och tagit loss kontakten..  då kan man ställa sig frågan är om verkligen verkstaden gjort sitt jobb..


har du bett dom byta givaren så är det inte verkstadens fel.  men det normala är ju att man kollar kablaget lite innan man bara trycker i en ny givare.

Senast redigerat av Growe (19 augusti 2023)

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
BilFixare
19 augusti 2023 · 140 Inlägg

Growe skrev:
verkar som ett vanligt fel.   bad du dom byta givaren eller laga felet? 
för det verkar vara vanligt att kablaget och kontakten är dåliga på dessa.

och det skulle verkligen förklara varför den är helt död efter bytet då har man varit på kablaget och tagit loss kontakten..  då kan man ställa sig frågan är om verkligen verkstaden gjort sitt jobb..


har du bett dom byta givaren så är det inte verkstadens fel.  men det normala är ju att man kollar kablaget lite innan man bara trycker i en ny givare.

Det jag menar är bilen läser hastighet av absgivare ( volvo gör det iallafall ) innan man kan utesluta att annan fel/felsöka vidare
måste man först kolla så att "ALLA" absgivare  ger signal till bilen rätt det går inte att åka på raka sträckan i 30 km/time och 3 givare visa rätt och endna kanske visa 25-40 km up och ner upp och ner så alla givare måste visa rätt åker man raka sträckan 30 km/time så aka alla 4 givare visa 30km/km man kan kolla upp med datorn på live data ( alla volvo som jag har kollat upp med min datorn kan dock vet jag inte om din kan )

Sedan vill jag påpeka det felkod som man fick upp på datorn inte säkert att det är den givare som är fel t.ex om bilen säger Höger fram men det kan vara höger bak som är fel istället (t.ex ) och för att utesluta att annat som är fel måste man kolla upp live data på abs givare först.

keppsen
19 augusti 2023 · 2 Inlägg

Growe skrev:
verkar som ett vanligt fel.   bad du dom byta givaren eller laga felet? 
för det verkar vara vanligt att kablaget och kontakten är dåliga på dessa.

och det skulle verkligen förklara varför den är helt död efter bytet då har man varit på kablaget och tagit loss kontakten..  då kan man ställa sig frågan är om verkligen verkstaden gjort sitt jobb..


har du bett dom byta givaren så är det inte verkstadens fel.  men det normala är ju att man kollar kablaget lite innan man bara trycker i en ny givare.

jag bad dem bara byta sensorn och inget annat. Man bör eventuellt kunna kontrollera 2 st av dessa kablar med multimetern, Jord och +
skall testa det och se om givaren får ström. då har jag ju uteslutit två av 3 kablar.
Frågan är dock, går det direkt från sensorn till instrumentet eller mellanlandar det någonstans i nån databox?

Growe Fri fart för ett fritt folk!
19 augusti 2023 · 13 746 Inlägg

BilFixare skrev:

Growe skrev:
verkar som ett vanligt fel.   bad du dom byta givaren eller laga felet? 
för det verkar vara vanligt att kablaget och kontakten är dåliga på dessa.

och det skulle verkligen förklara varför den är helt död efter bytet då har man varit på kablaget och tagit loss kontakten..  då kan man ställa sig frågan är om verkligen verkstaden gjort sitt jobb..


har du bett dom byta givaren så är det inte verkstadens fel.  men det normala är ju att man kollar kablaget lite innan man bara trycker i en ny givare.

Det jag menar är bilen läser hastighet av absgivare ( volvo gör det iallafall ) innan man kan utesluta att annan fel/felsöka vidare
måste man först kolla så att "ALLA" absgivare  ger signal till bilen rätt det går inte att åka på raka sträckan i 30 km/time och 3 givare visa rätt och endna kanske visa 25-40 km up och ner upp och ner så alla givare måste visa rätt åker man raka sträckan 30 km/time så aka alla 4 givare visa 30km/km man kan kolla upp med datorn på live data ( alla volvo som jag har kollat upp med min datorn kan dock vet jag inte om din kan )

Sedan vill jag påpeka det felkod som man fick upp på datorn inte säkert att det är den givare som är fel t.ex om bilen säger Höger fram men det kan vara höger bak som är fel istället (t.ex ) och för att utesluta att annat som är fel måste man kolla upp live data på abs givare först.

aldrig mekat fords abs och sånt men tanke på att det är felkod på hastighetsgivaren.
och det inte nämns något om abs så förutsätter jag att det är en helt annan krets till hastighetsmätaren..  att normala bilar mäter på abs givarna är inget nytt men det är trots allt en ford smile


skulle nog oxå kolla att  abs ger samma hastighet på alla 4hjulen.   men eftersom det vart sämre efter givarbyte får man nästan anta att antingen har fel givare monterats eller så är det kabel eller konktaten som har problem.   eftersom det är dom man rört vid givarbyte..  men som sagt det är en ford smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang