deffe skrev:
Hej,
Jag skulle vilja kunna ta bort min reggskylt vid några olika tillfällen. Bland annat när jag kör tävling, exempelvis på Mantorp.
Men även när jag vill att bilen ska se lite extra bra ut, tex bilträff eller när den står på min egna parkering.
I båda dessa fall vet jag att det går bra.
Men kan jag även dölja reggskylten fram när bilen står lagligt Parkerad på någon gata? bor på landet så det kommer kanske en polisbil i månaden och åker förbi. Men vill helst inte göra fel, för då har jag sådan otur garanterat att just den gången kommer det någon.
När kan man skippa framskylten?
Enligt lag får du inte dölja/ta bort skylten om bilen är i trafik. Om bilen står parkerad efter vanlig gata räknas bilen som i trafik och därför ska vara skyltad.
Enklaste du kan göra är att skaffa typ 3M kardborreband eller liknande att enkelt fästa eller ta bort skylten med. Finns säkert andra bra lösningar också, och så länge skylten sitter kvar och inte fladdrar vid körning så bryr sig inte polisen ett dugg om fastsättningen skulle jag tro. Kanske att bilprovningen gnäller, men det tvivlar jag på.
Edit: Förstår dock din tanke, vissa bilar blir så mycket snyggare utan plåten fram

Senast redigerat av MrHyde (22 augusti 2023)
"Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former."