Volvo 88B startar inte efter byte av bränslebox

Tvaforti
24 augusti 2023 · 66 Inlägg

Hej! Jag har haft en 240 88B med B230f och LH 2.4 som har gått dåligt då den blivit varm.

Jag verkar ha hittat felet som är bränsleboxen. Den skickar refferensspänning till lambdan på ca 2,5 volt men det egentligen ska vara 0,5 volt. Köpte en begagnad bränslebox som ska ha suttit i en fungerande 240 med samma bosch nummer. Men när jag bytte boxen så vägrar den starta, tänder inte eller något utan går bara på startmotorn.

Bytte tillbaka till original boxen och då var den också väldigt trögstartad men tillslut hoppade den igång och gick lite hackigt tills den sen gick som vanligt. Testkörde och den gick helt plötsligt bra i flera mil. Stannade motorn och mätte refferensspänningen till lambdan som nu låg på ca 0,5-0,6 volt men när jag mätte så ökade den sakta till 2,5 igen. Sen gick den dåligt igen.

Kan det vara fel på den nya boxen jag köpt eller är det något jag har gjort fel vid bytet? Då den startar tillslut med original men inte alls med den nya.

Saab 9-3 "Lollo" (2008)
Volvo 240 GL Blackline "Ragnar" (1988)
Volvo Amazon 121 "Falo" (1964)
Steff240
25 augusti 2023 · 1 025 Inlägg

Förmodligen fel på den nya boxen, förutsatt att du inte råkat trycka sönder något Stift eller dragit lös någon kabel i elkontakten när du gjorde bytet.
För det är väl samma nummer på den nya boxen?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang