V70 -00, 2,4 liters bensinare med 140hk Startar inte

AlfaJanne
26 augusti 2023 · 12 Inlägg

Hej
Jag har kört fast ordentligt i felsökningen på dotterns A-traktor byggd på en V70 -00, 2,4 liters bensinare med 140hk. Ombyggnationen är gjord med H-reg som strypning den elektriska gaspedalen. De boxarna lyser som de ska och jag tycker inte felet bör ligga där. Vid fel i strypningen borde det inte gå att gasa bara.

Bilen kördes till nuvarande plats på garageuppfarten utan indikationer på problem, men startade inte dagen därpå.

Symptom
Startmotorn går runt utan problem. Oftast tänder den till men sedan händer inget mer. Vissa gånger tänder den inte och det går att nöta på starten. Inga felkoder (med Biltemas kodläsare).

Kontrollerat
Det kommer bränsle till fuelrailen och det sprutar ur spridarna.
Gnista på stiften
Kamrem/Kamaxlar står rätt
Gasspjället rör sig
Ingen skillnad med startgas i insuget
Ingen skillnad med laddat batteri eller påkopplad startbooster

Bytta delar
Kamaxellägesgivare
Vevaxellägesgivare
Tändspolar
Antennring (testat två olika från skrot, så jag är ju inte helt 100% på dem, men att totalt tre testade är kass verkar osannolikt)


Det börjar bli slut på bra, och även dåliga idéer att testa nu…

Mossan1
26 augusti 2023 · 2 828 Inlägg

Om den inte ens reagerar på startgas har den ingen gnista (på rätt ställe iaf)  alldeles för mycket bränsle/lite syre eller för dålig komp.
Hur ser stiften ut?

Brådhis * Voff voff *
26 augusti 2023 · 10 280 Inlägg

Kördes den en kortare sträcka sista gången den kördes? Alternativt startades den och stängdes av direkt?

Är ju inte ovanligt att det blir svårstartat på dessa då... Provat att nöta riktigt länge på starten i ett svep? Alltså bortåt minuten och mer...

Är den manuell så prova att dra igång med en annan bil.

Om den nu inte är tex feltankad eller så...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
AlfaJanne
29 augusti 2023 · 12 Inlägg

Kördes längre sträcka. Har nött på starten i flera omgångar.

Nya stift på gång när jag får tid.


Brådhis skrev:
Kördes den en kortare sträcka sista gången den kördes? Alternativt startades den och stängdes av direkt?

Är ju inte ovanligt att det blir svårstartat på dessa då... Provat att nöta riktigt länge på starten i ett svep? Alltså bortåt minuten och mer...

Är den manuell så prova att dra igång med en annan bil.

Om den nu inte är tex feltankad eller så...

Janneutanb
29 augusti 2023 · 7 271 Inlägg

Ja går den inte på startgas så har den antingen ingen kompression, vilket man bör höra när den går på starten, eller problem med tändningen.

AlfaJanne
2 september 2023 · 12 Inlägg

Nya stift ger ingen skillnad

Kompprov:
1. 9,4
2. 8,9
3. 5,5
4. 12,0
5. 9,9

AlfaJanne
2 september 2023 · 12 Inlägg

Bild på gamla stiften
https://www1.garaget.org/gallery/images/248/247179/247179-ee1ad393083da7759c8b4235bc014694.jpg

Mossan1
2 september 2023 · 2 828 Inlägg

Jag blir lite nyfiken på VAR och HUR du sprayar startgasen?

Bara lossat vid filtret behövs en REJÄL dusch för att få en reaktion.
Vid gasspjället bör en 1-2 sek sprayar räcka för några slag i alla fall.

När man vrider på tändningen ska man höra bränslepumpen gå ca 3 sek.

Står en V70N i lutning åt sidan med lite bensin i tanken kan den misslyckas att få upp det.

Senast redigerat av Mossan1 (2 september 2023)

AlfaJanne
2 september 2023 · 12 Inlägg

Jag får alltså fram soppa ur spridarna.

Har sprayat i luftburken, efter luftburken och direkt i insuget med spjället borttaget


Mossan1 skrev:
Jag blir lite nyfiken på VAR och HUR du sprayar startgasen?

Bara lossat vid filtret behövs en REJÄL dusch för att få en reaktion.
Vid gasspjället bör en 1-2 sek sprayar räcka för några slag i alla fall.

När man vrider på tändningen ska man höra bränslepumpen gå ca 3 sek.

Står en V70N i lutning åt sidan med lite bensin i tanken kan den misslyckas att få upp det.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
2 september 2023 · 13 746 Inlägg

Brådhis skrev:
Kördes den en kortare sträcka sista gången den kördes? Alternativt startades den och stängdes av direkt?

Är ju inte ovanligt att det blir svårstartat på dessa då... Provat att nöta riktigt länge på starten i ett svep? Alltså bortåt minuten och mer...

Är den manuell så prova att dra igång med en annan bil.

Om den nu inte är tex feltankad eller så...

det var man med om väldigt ofta på jobbet.. vi körde ju bilarna in och ut ur lokalen och sen in i lackboxen.. och det slog aldrig fel att var det en vitblockar volvo så starta den aldrig efteråt..    men det lärde man sig fort att man behövde mala som en jäkla idiot för att få igång dom.   

skitskoj när det var en 850 med  dåligt batteri..  inget ovanligt då allt kom från tyskland med skruvade mätare smile
så dom hade ju alltid gått  17 på mätaren smile  alltid 17K 
märkligt nog.  smile  men öl lappen sa alltid att dom gått över 30k smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Mossan1
3 september 2023 · 2 828 Inlägg

När Vitblockarna inte startar på det sättet låter dom komp-lösa.
Ett fenomen som mjukvaran förbättrat rejält sedan 850. Händer S/V70I och KAN hända V70N/S60, men inte i samma utsträckning. Och då så gott som uteslutande i minusgrader om motorn bara gått sekunder innan.

Om nu bilen får gnista, bränsle och inte har stopp i luftintaget återstår timing eller komp. 

Plötsligt överhoppad kamrem kanske?  Tråkigt nog kan man inte utgå från markeringarna på kamaxlarna då dreven kan justeras åtskilligt från kamaxeln, samt att VVT drevet kan luras rejält, speciellt om motorn dras baklänges.  Man får dra runt åt rätt håll till veven stämmer och sen titta på kamaxlarna där blockeringsverktyget skall sättas. (Andra änden av toppen)
Dom ska ha "strecket "vågrätt, och ett halvvarv skillnad. (Strecket/skåran är inte i centrum)
Stämmer det inte får man vrida veven ett varv till och kolla igen. Stämmer det inte då hellet är något fel.

Men egentligen tror jag det är något med hastighetsbegränsaren eftersom det är en A-traktor. Men VAD vete katten.

Senast redigerat av Mossan1 (3 september 2023)

AlfaJanne
4 september 2023 · 12 Inlägg

Kollat lite igen. Kollat gnista, denna gång med https://www.biltema.se/bil---mc/verksta … 2000017037
Jag får gnista tydlig med den.

Testar med startas i öppet spjäll, får ett par duktiga baktändningar. Lutar det åt kuggad kamrem?

AlfaJanne
4 september 2023 · 12 Inlägg

Var sitter märkningarna? Lyfta ventilkåpan eller?

Det är ju lätt att misstänka hastighetsbegränsaren, men den är bara kopplad till gasspjället så den borde verkligen inte kunna göra att den inte går igång.

Mossan1 skrev:
Plötsligt överhoppad kamrem kanske?  Tråkigt nog kan man inte utgå från markeringarna på kamaxlarna då dreven kan justeras åtskilligt från kamaxeln, samt att VVT drevet kan luras rejält, speciellt om motorn dras baklänges.  Man får dra runt åt rätt håll till veven stämmer och sen titta på kamaxlarna där blockeringsverktyget skall sättas. (Andra änden av toppen)
Dom ska ha "strecket "vågrätt, och ett halvvarv skillnad. (Strecket/skåran är inte i centrum)
Stämmer det inte får man vrida veven ett varv till och kolla igen. Stämmer det inte då hellet är något fel.

Men egentligen tror jag det är något med hastighetsbegränsaren eftersom det är en A-traktor. Men VAD vete katten.

AlfaJanne
10 september 2023 · 12 Inlägg

Ingen som har tips eller idéer?

EPA-strypningen är bortkopplad. Enligt tidigare så har jag soppa ur spridarna, gnista, kompression och kammarna står rätt enligt märke på veven och spåren i bakkant på kammarna.

Kan VVT:n göra att den inte startar?

Mossan1
10 september 2023 · 2 828 Inlägg

AlfaJanne skrev:
Kan VVT:n göra att den inte startar?

Nej, inte om kammen ifråga står rätt.
Grundläget är i botten, dvs där den hamnar när man drar runt motorn.
OBS åt rätt håll!
Annars det luras flera kugg.

Från grundläget avancerar den bara framåt i rotationen med hjälp av oljetryck när mjukvaran så anser. Skulle något hända med det hydrualiska från motoroljetrycket skulle den inte lämna grundläget och vara märkbart påverkad i vissa lägen.  Men ändå starta och gå.

(Annars skulle den inte starta innan oljetryck byggts upp helt, och då ta lång tid att starta om den stått en stund)

Senast redigerat av Mossan1 (10 september 2023)

Mossan1
10 september 2023 · 2 828 Inlägg

AlfaJanne skrev:
Testar med startas i öppet spjäll, får ett par duktiga baktändningar. Lutar det åt kuggad kamrem?

Baktändningar?

DET, var intressant.

Jag förutsätter att ingen råkat skifta plats på kablaget till tändspolarna?

Den tänder helt klart när den inte ska iförhållande till ventilerna åtminstone.

Tänker:
felaktig timing på kamrem,  men förefaller kontrollerat.

En inte så liten smula långsökt men lätt och gratis:
Sätt en startkabel från GOD jord till någonstans i VÄXELLÅDANS METALL och försök igen.  Helst i kopplingskåpan där vevaxelsensorn sitter.  Strömmarna som startmotorn bildar KAN störa vevaxelsensorn om växellådan har dålig jord, OM det är dålig jordkontakt för startmotorn. Då kan strömmarna ta sig omvägar och störa.  Inte vanligt, och detta är inte klassiska symptomet eftersom området är orört.

En dålig vevaxelsensor är också möjligt.

AlfaJanne
11 september 2023 · 12 Inlägg

UPPDATERING
Måste backa på min tidigare slutsats om bensin ur spridarna. Med spridarna lösa så duschar den ungefär ett sprut ur varje , sedan inget mer. Men den tappar inte tryck i fuelrailen så fram dit funkar det.

Vilka signaler påverkar om spridarna öppnar eller ej?

Jag har som jag skrev tidigare testat två olika antennringar från skroten. Det är lite oklart i olika trådar om immobilizern bryter bränslepumpen eller om det kan vara den som inte funkar

Jesper328
11 september 2023 · 2 374 Inlägg

Öppnar spridarna samtidigt?
Många bensinare ”primar” insugsventilerna med lite bränsle när man vrider på tändningen.

Vet inte om detta redan nämnts i tråden, men har du kollat vad pedallägesgivaren säger?
Likaså vad motorstyrdonet registrerat för input på den.
Ännu en funktion som återfinns här är ju att när motorstyrdonet registrerar full gas så kommer spridarna att deaktiveras vid startförsök.
Ett sätt att ”blåsa ur” cylindrarna om motorn har surat ner sig.
Bara hålla full gas och nöta på startern om man finner sig i en sådan sits. smile

Edit: har absolut noll koll om detta är fallet på din bil.

Senast redigerat av Jesper328 (11 september 2023)

Up the RA
Mossan1
11 september 2023 · 2 828 Inlägg

Imobilizer bryter soppapumpen.
På S/V70 I går pumpen nån sekund för att stanna om den inte får input att motorn roterar.  Jag TROR det är kamaxelsensorn som ger den, men.....
Vore det det, skulle inte trycket i fuelrailen vara kvar.
Hade för ganska länge sedan själv en S70 (en 1998 förvisso) där anrennringen spökade.  Den startade till, typ några slag vid varje försök men startade aldrig upp. Men en 2000 är ganska uppdaterad från en 1998.

Jag hänger dock upp mig på baktändningarna.

AlfaJanne
11 september 2023 · 12 Inlägg

Spridarna sprutar en i taget.

Hur kollar man pedallägesgivaren?


Jesper328 skrev:
Öppnar spridarna samtidigt?
Många bensinare ”primar” insugsventilerna med lite bränsle när man vrider på tändningen.

Vet inte om detta redan nämnts i tråden, men har du kollat vad pedallägesgivaren säger?
Likaså vad motorstyrdonet registrerat för input på den.
Ännu en funktion som återfinns här är ju att när motorstyrdonet registrerar full gas så kommer spridarna att deaktiveras vid startförsök.
Ett sätt att ”blåsa ur” cylindrarna om motorn har surat ner sig.
Bara hålla full gas och nöta på startern om man finner sig i en sådan sits. smile

Edit: har absolut noll koll om detta är fallet på din bil.

Senast redigerat av AlfaJanne (11 september 2023)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang