3157
Sök

Volvo v70 2.4 biofuel -06, dålig tomgång med blinkade lampor

3 Inlägg
1 september 2023
Trådstartare
Hej! Har nyligen införskaffat mig en v70 2.4 bi fuel -06. Bara några dagar efter jag införskaffade bilen insåg jag att personen innan gjort ett litet hål på oljestickan, vad jag lyckats fått reda på kan det ha att göra med att vevhusventilationen är tät men om man gör dom tester som står på nätet, tex lägger oljelocket löst, så ska det vibrera men det gör det inte utan motorn suger fast det.
Bilen går bra när man kör den, den ströp sig själv i början men när man varvat ur den några gånger så gick den lite bättre och svarar bra på gas.

Men problemet just nu är tomgången, den "hoppar" samtidigt som varenda lampa på hela bilen blinkar i takt med ljudet, varvar man lite så slutar det. Spelar ingen roll om bilen är varm eller kall, problemet kvarstår. Har märkt att bilen vitryker ganska mycket även när den är varm, till och från. Men inget vatten försvinner och inga avgasbubblor heller.

Kopplat in dator och får då olika felkoder på, lambdasond, lmm, misständning på fler än en cylinder.

Har inte en aning om vart jag ska börja.

Är det någon som varit med om liknande? Och har en aning om vad som kan va fel.

Tack på förhand.

3 Inlägg
1 september 2023
Trådstartare
Glömde skriva detta.Raderade såklart felkoderna. Men återkommande är lmm men kan ju bero på flera saker vad jag förstått.

* Voff voff *
10 977 Inlägg
1 september 2023
Är ju inte helt ovanligt med defekt gasspjäll på BiFuel eftersom dom behöll det dåliga Magneti Marelli-spjället hela vägen... Så en kvalificerad gissning är nog defekt spjäll.

Men har du provat att koppla ur LMM medan bilen går för att se om den går bättre då? Om den gör det är ju LMM defekt...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

3 Inlägg
1 september 2023
Trådstartare
Har provat koppla ur lmm, men bilen går bara upp och ner på tomgången då. Kan inte säga att det blir någon förbättring.

Finns det något sätt att kolla om spjället skulle vara defekt?
Senast redigerat av Nydenevol (1 september 2023)

Sök