3153
Sök

Volvo v70 år ingen framdrift

3 Inlägg
6 september 2023
Trådstartare
Hej!

Min sambo har en volvo v70 årsmodell 2000 som vi fick igenom besiktningen tidigare i sommar efter att ha pungat ut en del. Typiskt nog händer nu detta:

Från en dag till en annan går det inte växla. Alltså växelspaken känns som den alltid har gjort och har inte hört några misstänka ljud innan detta fel uppkom.
Alla växlar går att lägga i normalt men det blir som ingen framdrift. Backa går inte  heller.
Behållaren med broms- och kopplingsolja är på en bra nivå.
Tidigare i sommar har fel åtgärdats med länkarm/spindelleder fram samt åtgärder med drivaxeln.

Vore ju toppen om man måste byta koppling nu också!

Vad säger expertisen om detta?

Mvh
/Tompen

3 668 Inlägg
6 september 2023
Låter det någonting alls när man försöker köra?

Kan ju vrida hjulen och se om något snurrar utanför växellådan.

Brusten drivknut tex.

Har själv sett när någon bytt damasken och Cringen i yttre knuten inte gått i riktigt. Då har axelns splines kommit ur yttre knuten.
Damasken hel, men inre var tydligt ihoptryckt. Axeln bara snurrade. Diffen gör att andra sidan står stilla.
Senast redigerat av Mossan1 (6 september 2023)

* Voff voff *
10 977 Inlägg
6 september 2023
Be någon titta om någon av drivaxlarna snurrar när du släpper upp kopplingen med växel i.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

Fri fart för ett fritt folk!
14 687 Inlägg
6 september 2023
skulle börja som ovanstånde skriver..    för det är ju inte jätteovanligt att en drivaxel släpper.. kanske är fel drivaxel eller dyligt då står man där man står. 

andra alternativet är kopplingen  har varit med om en gamnal 240 som drev perfekt tils den parkerades en kväll och dagen efter drev inte bilen.   kopplingen var klappslut. 

inte en tendens till slir innan heller..

Kör fort så hinner inget hända...

3 668 Inlägg
6 september 2023
Jag har också sett ett dubbelmassesvänghjul där fjädrarna flugit så halvorna var oberoende.
Det var faktiskt en V70N och vederbörande menade att det inte varit andra synptom innan.  Jag tvivlar, men man häpnar också vad vissa förare missar. Punkterade hjul, mm.

Även havererade slavcylindrar, men, då brukar pedalen kännas annorlunda.
Lika med brusten tryckplatta. Fick jag själv på en Passat 2005. Konstant försiktigt dragläge oavsett vat man hade pedalen men inga missljud.

Men drivknut är sannolikt och lätt att kolla. Och lättast att fixa.

3 Inlägg
6 september 2023
Trådstartare
Tack för alla svar! Jag ska undersöka detta närmare under fredagen eller till helgen. Jag återkommer med hur det går!

3 Inlägg
8 september 2023
Trådstartare
Det är definitivt något med drivaxel/drivknut. Släpper man upp kopplingen med växel i så gnisslar det och grejer från höger fram. Samma ställe där dom fixade på verkstan innan besiktningen. Så de kanske slarvade eller något, vad vet jag.

3 668 Inlägg
8 september 2023
Mossan1 skrev:
Har själv sett när någon bytt damasken och Cringen i yttre knuten inte gått i riktigt. Då har axelns splines kommit ur yttre knuten.
Damasken hel, men inre var tydligt ihoptryckt. Axeln bara snurrade. Diffen gör att andra sidan står stilla.

Sannolikt detta scenario alltså.

C-ringen (om den är trasig) finns inte som ensam reservdel, utan säljs enbart tillsammans med knut eller damasksats.

C-ringen till INRE knuten (i diffen) finns som egen del, men är INTE lika.

Sök