3155
Sök

Skramlande ljud vid avstängning av motor. Volvo v90 D4 -17

6 Inlägg
13 september 2023
Trådstartare
Lade i lördags märke till ett ljud från motorn efter avstängning. (Behöver ju inte betyda att det inte pågått längre än så dock)

Ljudet låter ungefär som en skramlande fläkt som håller på att stanna och pågår i ca 3 sekunder. Länk till video nedan.

Har plockat bort motorkåpa och försökt lokalisera vart det kommer ifrån utan direkt framgång… Det kommer någonstans från mitten av motorn (under kåpan). Har testat stänga av AC utan någon skillnad. Kan tilläggas att bilen går hur bra som helst i övrigt

Någon kunnig som vågar sig på en kvalificerad gissning om vad det skulle kunna vara? Tips på felsökningar man kan göra själv? Eller är detta inget konstigt?

Bilen är en Volvo v90 D4 -17, ca 17000 mil. Kamrem bytt vid ca 16000 mil.

https://youtube.com/shorts/Wlh9EX7nKBk? ... XmxJW4w4iE

Edit:
Video nr 2;
https://youtube.com/shorts/U5RIFcDgPVA? … nb2_eQkQoy

Tack smile
Senast redigerat av YungLean (14 september 2023)

* Voff voff *
10 977 Inlägg
13 september 2023
YungLean skrev:
Lade i lördags märke till ett ljud från motorn efter avstängning. (Behöver ju inte betyda att det inte pågått längre än så dock)

Ljudet låter ungefär som en skramlande fläkt som håller på att stanna och pågår i ca 3 sekunder. Länk till video nedan.

Har plockat bort motorkåpa och försökt lokalisera vart det kommer ifrån utan direkt framgång… Det kommer någonstans från mitten av motorn (under kåpan). Har testat stänga av AC utan någon skillnad. Kan tilläggas att bilen går hur bra som helst i övrigt

Någon kunnig som vågar sig på en kvalificerad gissning om vad det skulle kunna vara? Tips på felsökningar man kan göra själv? Eller är detta inget konstigt?

Bilen är en Volvo v90 D4 -17, ca 17000 mil. Kamrem bytt vid ca 16000 mil.

https://youtube.com/shorts/Wlh9EX7nKBk? ... XmxJW4w4iE

Tack smile

Om du menar "gnirket" man hör ett par gånger i videon är det helt normalt. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

6 Inlägg
14 september 2023
Trådstartare
Ja, det där burkiga ljudet som avtar i hastighet för att sedan stanna…

* Voff voff *
10 977 Inlägg
14 september 2023
YungLean skrev:
Ja, det där burkiga ljudet som avtar i hastighet för att sedan stanna…

Det tror jag inte att jag hör? Jag hör "gnirrk gnirrk"...?

6 Inlägg
14 september 2023
Trådstartare
Haha! Vet inte om vi tänker på samma ljud. Det är ett skrammlande ljud, låter nästan som tomburkar som slår mot varandra. Det är ett ljud som avtar succesivt - inte i volym utan i varvtal/hastighet.

Förstår att det är svårt att via ett klipp och en luddig beskrivning höra det smile (även fast jag hör det tydligt).

Jag försöker få till ett bättre klipp i eftermiddag.

* Voff voff *
10 977 Inlägg
14 september 2023
YungLean skrev:
Haha! Vet inte om vi tänker på samma ljud. Det är ett skrammlande ljud, låter nästan som tomburkar som slår mot varandra. Det är ett ljud som avtar succesivt - inte i volym utan i varvtal/hastighet.

Förstår att det är svårt att via ett klipp och en luddig beskrivning höra det smile (även fast jag hör det tydligt).

Jag försöker få till ett bättre klipp i eftermiddag.

Ett tips är ju att lägga telefonen där istället för att ränna runt med den. wink

6 Inlägg
14 september 2023
Trådstartare
Haha, jo du har rätt… big_smile fixar som sagt ett nytt klipp i eftermiddag.
Senast redigerat av YungLean (14 september 2023)

7 670 Inlägg
14 september 2023
På Land Rover Defender med Puma-motorn SKA det "låta" några sekunder när man stänger av motorn.
Om inte kan det vara fel på EGR-ventilen!

6 Inlägg
14 september 2023
Trådstartare
Nu finns en video nr 2 länkad högst upp. Hoppas det hörs tydligare det som jag uppfattar som missljud.

6 689 Inlägg
14 september 2023
EGR ventilen utför en själv-rengöring

Fullt normalt.
Senast redigerat av xXSammy (14 september 2023)

De/Dem

* Voff voff *
10 977 Inlägg
14 september 2023
YungLean skrev:
Nu finns en video nr 2 länkad högst upp. Hoppas det hörs tydligare det som jag uppfattar som missljud.

Även på video nummer två låter allt helt normalt. Min motor låter exakt likadant... Och det gjorde även min förra D3:a. smile

6 Inlägg
15 september 2023
Trådstartare
Tack för svaren! Då lutar jag mig tillbaka och kör vidare smile

Sök