3177
Sök

Centrallås

3 Inlägg
16 september 2023
Trådstartare
Helt plötsligt kan jag inte låsa upp min SEAT Cordoba -98 med nyckel som jag har gjort i minst 15 år. Det händer ingenting när jag vrider om nyckeln samt att larmlampan i förardörren blinkar. Vad kan felet bero på?

3 668 Inlägg
16 september 2023
Låser inte förardörren upp heller?
Det ska den göra helt mekaniskt av nyckelvridningen.  Annars kan det ha krokat av något i dörren.

Finns det nyckellås i passagerardörren är det ju en väg in i alla fall.

Det är det andra jag misstänker nu (om förardörren låser upp) är dött batteri.

3 Inlägg
16 september 2023
Trådstartare
Det går inte att låsa upp från någon av dörrarna, som sagt larmlampan i förardörren blinkar. Detta hände ett par timmar efter att jag låst bilen. Innan dess fungerade allt som vanligt.

3 668 Inlägg
17 september 2023
Mekaniskt fel I dörren alltså.
Förardörrens lås är 100% mekaniskt eftersom man annars inte skulle kunna komma in i strömlös bil.  Så bygger man inte.
Mekaniska felet gör så inte signalen går vidare, därmed låser inte övriga dörrar upp. Naturligtvis blinkar lampan fortfarande eftersom ingenting har registrerats av någonting när du vridit om nyckeln.
"Inget har hänt" i bilens mening.

Finns inget nyckellås i passagerardörren Eller bagageluckan?
I så fall komner du in i bilen och kan i alla fall flytta den till verkstad.
Med lite TUR låser centrallåset upp med bagageluckan.

Tyvärr är det riktigt besvärligt att få upp en dörr med mekaniskt fel I upplåsningen.
Inget du kan göra själv.  En proffesionell bärgare KANSKE, men inte alls säkert. Beror på hur det felat.

Det KAN bli verkstad där dom ev måste göra kraftig åverkan på något för att lyckas.

Men med lite tur kan en bärgare få upp dörren oskadd som sagt.

Helt omöjligt att avgöra VAD det mekaniska felet är utan att undersöka bilen.
Senast redigerat av Mossan1 (17 september 2023)

3 Inlägg
17 september 2023
Trådstartare
Tack för svaret, även om det inte låter bra. Tyvärr går inte låset upp vare sig via förardörren eller skuffen. Har testat alla varianter. Har under massor av år alltid låst upp via passagerardörren.

Sök