Problem att lossa oljefilter Toyota IQ.

alfand
20 september 2023 · 8 Inlägg

Behöver tips för att få loss oljefiltret. Troligen har någon dragit fast filtret med verktyg för hårt, (Det rekommenderas handkraft utan verktyg av märkesverkstad) Bilen körs väldigt lite. Därför har filter-bytet hoppats över ett par oljebyten. Då jag redan har tappat ur oljan kan jag inte köra till verkstad eller "Gör det själv mack med lyft" för att komma åt bättre än vad jag gör genom att lyfta upp bilen med garagedomkraften. Har provat med flera olika
"oljefilteravdragare". Även polygriptång har jag provat utan att lyckas. Märkesverkstaden lånade ut ett speciellt verktyg som de hade använt vid något tillfälle då de hade haft liknande problem, men det passade inte just det filter som nu är på bilen. Man varnade också för att "sticka en skruvmejsel rakt igen filtret och vrida". Vissa oljefilter är tydligen lika tunna som en ölburk och går lätt i sönder, vilket gör att det blir ännu svårare plocka bort resterna.

Jesper328
20 september 2023 · 2 375 Inlägg

Råkar ut för det här då och då, och stor polygrip är det enda som gäller.
Ta gärna långt in på filtret.

Plåtfilter har en förmåga att sätta sig, så det måste inte bero på att någon klåpare varit framme.
Har på egna bilar fått ta fram stora polygripen även fast jag skruvat dit filtret för hand året innan.

Up the RA
torsen
21 september 2023 · 7 240 Inlägg

Jag har flera olika oljefilterverktyg.
Bäst anser jag typ Biltema 19-1228 vara.
Mitt verktyg är dock originalet från Gedore - som Biltema kopierat - och som borde fungera lika bra.
Kan man sätta spärrnyckel i, eller fast nyckel utanpå - vilket man kommer åt bäst med.
Har även varit med om att sätta startmotornyckel på, då det varit extra oåtkomligt oljefilter.

alfand
21 september 2023 · 8 Inlägg

jesper328
Tack för dina tips. Har nu även försökt med stor polygriptång  (Biltema 400 mm), men det är för lite plats för att få ett bra grepp. Provar just nu en oljefiltertång med kedja men det är inte tillräcklig plats för att använda den. Snart får jag kanske fylla på någon billig olja och köra till en verkstad som får
slutföra projektet.

alfand
21 september 2023 · 8 Inlägg

torsen
Tack för tipset. Biltemas 19.228 var den första som jag provade, men den greppade inte eftersom den kunde klara filter som har diameter 63 mm eller större. Filtet är någon mm mindre i diameter. Jag trädde på plastslang på "armarna", men greppet blev för dåligt.

alfand
22 september 2023 · 8 Inlägg

jesper328
Hej igen. Med hjälp av muskulös granne och stor polygrip är filtret loss. Puh!!

alfand
22 september 2023 · 8 Inlägg

tomsen
Hej igen.
Se svar till jesper328.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang