Två felkoder jag inte riktigt förstår mig på ”DIM 006” och ”ECM 2810” Volvo xc70 2002 2.5 AWD

abbelito1234
27 september · 3 Inlägg

Har då både motorlampan och en orange varningslampa som lyser. Har använt en felkodsläsare och kommit fram till att det är dom här 2 (”DIM 0006” och ”ECM 2810”) som borde vara felet. Har själv googlat runt lite och gjort research men fattar inte så mycke så om någon skulle kunna hjälpa mig lite konkret vad dessa betyder och vad jag borde behöva göra för o fixa dom skulle de vara väldigt generöst.

har även en felkod som jag inte riktigt kommer ihåg från tidigare om jag haft som kanske också är relevant? ”ECM 5200”

All feedback uppskattas!

Mossan1
27 september · 2 559 Inlägg

"DIM 006". Signal från ABS saknas.
Rättare sagt, ingen eller mycket låg hasstighetssignal trots att motorn haft över 1500varv i 180sekunder.

Stått och tomvarvat längre än 180sek?

"ECM 2810" är brott i första lamdasondens förvärmning.  Det förekommer och är nog vanligaste anledningen till byte av lamdasonder.
Sannolikt inte säkringen  men varför inte kolla för säkerhetsskull.

"Ecm 5200" är saknad/orimlig signal från vevaxelsensorn.  Kan vara sensorn eller kablaget.  I lite ovanligare fall dålig jord till växellådan.

abbelito1234
27 september · 3 Inlägg

Mossan1 skrev:
"DIM 006". Signal från ABS saknas.
Rättare sagt, ingen eller mycket låg hasstighetssignal trots att motorn haft över 1500varv i 180sekunder.

Stått och tomvarvat längre än 180sek?

"ECM 2810" är brott i första lamdasondens förvärmning.  Det förekommer och är nog vanligaste anledningen till byte av lamdasonder.
Sannolikt inte säkringen  men varför inte kolla för säkerhetsskull.

"Ecm 5200" är saknad/orimlig signal från vevaxelsensorn.  Kan vara sensorn eller kablaget.  I lite ovanligare fall dålig jord till växellådan.

Tack så mycket för svaret!

Svårt o tänka mig ja fulkört så hårt men det är en A-traktor med varvtalsregulator på om de gör någon skillnad.(borde förmodligen ha nämnt de i inlägget nu när ja tänker på de

Jag går ut o kollar säkringar så fort ja kommer hem annars äre väll ba o åka köpa ny.

Har du något tips för hur jag ska kolla om det är vevaxelsensorn eller jordningen till växellådan?

Tack igen för hjälpen uppskattas väldigt mycket!

Mossan1
27 september · 2 559 Inlägg

abbelito1234 skrev:
Har du något tips för hur jag ska kolla om det är vevaxelsensorn eller jordningen till växellådan?

Tack igen för hjälpen uppskattas väldigt mycket!

Är det ens ett konsekvent fel?
(ECM 2810)
Bilen brukar vara riktigt svårstartad med det felet.  Frågan är om det inte är mjukvaran för hastighetsbegränsning som går i klinch med orginal mjukvara.
Jag tror nu att det är orsaken till DIM 006.  Dom känns relaterade faktiskt. 
Både motorvarv och hastighet är ju med i hastighetsbegränsningen.

Är den inte svårstartad skulle jag börja med lamdasonden. Den kan vara ensamma orsaken till motorlampan.

Det andra koderna kan var ickefel skapade av traktor programmet.

abbelito1234
27 september · 3 Inlägg

Mossan skrev:
Är den inte svårstartad skulle jag börja med lamdasonden. Den kan vara ensamma orsaken till motorlampan.

Aldrig så att den inte startar, ibland tare några sekunder mer en va de borde men skulle inte säga svårstartad. Och det låter ju rätt rimligt att varvtalsregulatorn har på nått sätt skärt sig me mjukvaran.Ska ut o checka lite säkringar snart annars äre en shopping tripp som gäller.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang