Jord

passatmaffia
6 oktober 2023 · 97 Inlägg

Ska jorda en generator,äre bara att dra en kabel från generatorn till kaross?

torsen
6 oktober 2023 · 7 238 Inlägg

Generatorer är vanligtvis jordade/stomanslutna till bilmotorn medelst monteringen.
Varför vill du "jorda" generatorn extra?
I princip är det bara att montera en jordkabel/-fläta på generatorns infästningsskruv och montera andra änden i t ex hjulhuset - eller dra kabel till batteriets minuspol.

passatmaffia
6 oktober 2023 · 97 Inlägg

torsen skrev:
Generatorer är vanligtvis jordade/stomanslutna till bilmotorn medelst monteringen.
Varför vill du "jorda" generatorn extra?
I princip är det bara att montera en jordkabel/-fläta på generatorns infästningsskruv och montera andra änden i t ex hjulhuset - eller dra kabel till batteriets minuspol.

Tack för svar,jo jag vill testa för generatorn laddar lite halvdant men har även andra fel vilket får mig att kanske tänka jordfel

Å dra en jordkabel går på 5 minuter så skönt att kunna utesluta de istället för att köp ny generator för 2 tusen typ

Jesper328
6 oktober 2023 · 2 373 Inlägg

Startkabel mellan motor och kaross/chassi/batteripol bara.

Up the RA
Mossan1
7 oktober 2023 · 2 828 Inlägg

Jesper328 skrev:
Startkabel mellan motor och kaross/chassi/batteripol bara.

Exakt. Så kan man felsöka allt från laddningsfel av dålig generatorjord till andra fenomen som dålig jord mellan motor o kaross, eller motor o växellåda kan ge.

MammDiin
7 oktober 2023 · 2 019 Inlägg

passatmaffia skrev:

torsen skrev:
Generatorer är vanligtvis jordade/stomanslutna till bilmotorn medelst monteringen.
Varför vill du "jorda" generatorn extra?
I princip är det bara att montera en jordkabel/-fläta på generatorns infästningsskruv och montera andra änden i t ex hjulhuset - eller dra kabel till batteriets minuspol.

Tack för svar,jo jag vill testa för generatorn laddar lite halvdant men har även andra fel vilket får mig att kanske tänka jordfel

Å dra en jordkabel går på 5 minuter så skönt att kunna utesluta de istället för att köp ny generator för 2 tusen typ

Går ju även att mäta spänningsfallet mellan generatorns hölje/jord och batteriets minus. Ena mätstickan på generatorns hölje och andra på minuspolen på batteriet och du får direkt fram spänningsfallet mellan generatorn och batteriet. Mät även plussidan så du inte har spänningsfall där också.

passatmaffia
7 oktober 2023 · 97 Inlägg

MammDiin skrev:

passatmaffia skrev:

torsen skrev:
Generatorer är vanligtvis jordade/stomanslutna till bilmotorn medelst monteringen.
Varför vill du "jorda" generatorn extra?
I princip är det bara att montera en jordkabel/-fläta på generatorns infästningsskruv och montera andra änden i t ex hjulhuset - eller dra kabel till batteriets minuspol.

Tack för svar,jo jag vill testa för generatorn laddar lite halvdant men har även andra fel vilket får mig att kanske tänka jordfel

Å dra en jordkabel går på 5 minuter så skönt att kunna utesluta de istället för att köp ny generator för 2 tusen typ

Går ju även att mäta spänningsfallet mellan generatorns hölje/jord och batteriets minus. Ena mätstickan på generatorns hölje och andra på minuspolen på batteriet och du får direkt fram spänningsfallet mellan generatorn och batteriet. Mät även plussidan så du inte har spänningsfall där också.

Okej tack för tipset 😀

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang