Batteri laddar ur direkt - varför?

fiesta21
7 oktober 2023 · 17 Inlägg

Underhållsladdar batteriet som är 2,5 år emellanåt. Nytt samtidigt som bilen. Har inte gjort det över sommaren, men nu börjar felmeddelandet i FordPass-appen "Fjärrfunktioner har inaktiverats för att spara batteri" dyka upp var och varannan dag. Även start-stopp inaktiveras utan att jag manuellt gör det (brukar alltid inaktivera det ändå). Kör mycket korta sträckor i jobbet så det kan ju vara anledningen till att batteriet slits. Hur som helst. Laddade batteriet igår kväll, kör inget alls - imorse behövdes det laddas igen. Så, batteriet laddas upp till fullt, startar bilen (utan att köra den), allt verkar ok. Den startar alltså direkt, vilket den iofs brukar. Kollar batteriet igen och det har sjunkit till 12,4 och behöver alltså laddas upp igen i nån halvtimme eller vad det tar. Vad händer? Är batteriet slut och behöver bytas ut, eller är det något annat som är galet?

Senast redigerat av fiesta21 (7 oktober 2023)

Utmarks-Loke
7 oktober 2023 · 5 841 Inlägg

Låter som batteriet är dåligt. Antingen kan du testa det med en batteritestare, biltema hade en bra förut som inte verkar säljas längre, eller så kan du kolla med en multimeter om något drar massor med ström när bilen är avstängd. Eller bara lossa ena batteripolen över natten och kolla om batteriet ändå tömmer sig.

fiesta21
7 oktober 2023 · 17 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Låter som batteriet är dåligt. Antingen kan du testa det med en batteritestare, biltema hade en bra förut som inte verkar säljas längre, eller så kan du kolla med en multimeter om något drar massor med ström när bilen är avstängd. Eller bara lossa ena batteripolen över natten och kolla om batteriet ändå tömmer sig.

Ok. Har tyvärr inte tillgång till något annat än just laddaren. Hoppas kunna kolla detta på måndag. Men hur kan det dra ur så mycket på en enda start?? Vågar jag ens köra någonstans med bilen under helgen. Vill ju inte bli ståendes nånstans...

fiesta21
7 oktober 2023 · 17 Inlägg

Ja nu hamnade detta under fel forumrubrik, vilket tydligen inte går att ändra....

xXSammy
7 oktober 2023 · 6 577 Inlägg

fiesta21 skrev:
Underhållsladdar batteriet som är 2,5 år emellanåt. Nytt samtidigt som bilen. Har inte gjort det över sommaren, men nu börjar felmeddelandet i FordPass-appen "Fjärrfunktioner har inaktiverats för att spara batteri" dyka upp var och varannan dag. Även start-stopp inaktiveras utan att jag manuellt gör det (brukar alltid inaktivera det ändå). Kör mycket korta sträckor i jobbet så det kan ju vara anledningen till att batteriet slits. Hur som helst. Laddade batteriet igår kväll, kör inget alls - imorse behövdes det laddas igen. Så, batteriet laddas upp till fullt, startar bilen (utan att köra den), allt verkar ok. Den startar alltså direkt, vilket den iofs brukar. Kollar batteriet igen och det har sjunkit till 12,4 och behöver alltså laddas upp igen i nån halvtimme eller vad det tar. Vad händer? Är batteriet slut och behöver bytas ut, eller är det något annat som är galet?

Hur kort?

Garantin utgått?

De/Dem
fiesta21
7 oktober 2023 · 17 Inlägg

xXSammy skrev:
Hur kort?

Under milen.

xXSammy
7 oktober 2023 · 6 577 Inlägg

Problemet med fjärrstarten och korta sträckor är att om det inte är deaktiverat så kommer den starta de eluppvärmda rutorna vid 10c och neråt, dessa drar rejält med ström så bilen behöver köras lika länge som de varit igång, minst.
Inställning för klimatval vid fjärrstart görs antingen via instrumentgruppens inställningar eller genom SYNC

Spänning (Volt) går fort att ladda men strömstyrkan (Ampere timmarna) tar längre tid. Start-Stopp deaktiveras när SoC (State of Charge) går under 75% Närmar det sig 50% så kommer bilen aktivera sparfunktionen och göra FordPass samt Start/Stopp otillgängliga

Batteriet behöver laddas upp ordentligt först, alltså över hela natten eller mer (då ni har en laddare på 6 ampere enligt tidigare inlägg?)

Kan sitta en dålig batteriövervakare på bilen men sträckor under milen sliter hårt på batteriet

De/Dem
fiesta21
7 oktober 2023 · 17 Inlägg

xXSammy skrev:
Problemet med fjärrstarten och korta sträckor är att om det inte är deaktiverat så kommer den starta de eluppvärmda rutorna vid 10c och neråt, dessa drar rejält med ström så bilen behöver köras lika länge som de varit igång, minst.
Inställning för klimatval vid fjärrstart görs antingen via instrumentgruppens inställningar eller genom SYNC

Spänning (Volt) går fort att ladda men strömstyrkan (Ampere timmarna) tar längre tid. Start-Stopp deaktiveras när SoC (State of Charge) går under 75% Närmar det sig 50% så kommer bilen aktivera sparfunktionen och göra FordPass samt Start/Stopp otillgängliga

Batteriet behöver laddas upp ordentligt först, alltså över hela natten eller mer (då ni har en laddare på 6 ampere enligt tidigare inlägg?)

Kan sitta en dålig batteriövervakare på bilen men sträckor under milen sliter hårt på batteriet

Informativt och bra! Tack!! Förklarar varför den fjärrstarten har börjat inaktiveras nu när temperaturen börjar gå ner under natten. Hittade var jag kan stänga av det.

En fråga. Laddaren visar som sagt fulladdat efter någon timme och stannar då på 13.0-13.1 Ska jag ändå låta den sitta kvar under en längre period (kan t.ex. låta den sitta till sent ikväll)? Har denna laddare:

https://www1.garaget.org/gallery/images/245/244829/244829-5d995cf8f7c02c7b66e2d00b68e351ba.jpg

Senast redigerat av fiesta21 (7 oktober 2023)

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
7 oktober 2023 · 14 060 Inlägg

fiesta21 skrev:
Underhållsladdar batteriet som är 2,5 år emellanåt. Nytt samtidigt som bilen. Har inte gjort det över sommaren, men nu börjar felmeddelandet i FordPass-appen "Fjärrfunktioner har inaktiverats för att spara batteri" dyka upp var och varannan dag. Även start-stopp inaktiveras utan att jag manuellt gör det (brukar alltid inaktivera det ändå). Kör mycket korta sträckor i jobbet så det kan ju vara anledningen till att batteriet slits. Hur som helst. Laddade batteriet igår kväll, kör inget alls - imorse behövdes det laddas igen. Så, batteriet laddas upp till fullt, startar bilen (utan att köra den), allt verkar ok. Den startar alltså direkt, vilket den iofs brukar. Kollar batteriet igen och det har sjunkit till 12,4 och behöver alltså laddas upp igen i nån halvtimme eller vad det tar. Vad händer? Är batteriet slut och behöver bytas ut, eller är det något annat som är galet?

Det borde väl gå på garantin om bilen inte är äldre?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
fiesta21
7 oktober 2023 · 17 Inlägg

Vettemannen skrev:

fiesta21 skrev:
Underhållsladdar batteriet som är 2,5 år emellanåt. Nytt samtidigt som bilen. Har inte gjort det över sommaren, men nu börjar felmeddelandet i FordPass-appen "Fjärrfunktioner har inaktiverats för att spara batteri" dyka upp var och varannan dag. Även start-stopp inaktiveras utan att jag manuellt gör det (brukar alltid inaktivera det ändå). Kör mycket korta sträckor i jobbet så det kan ju vara anledningen till att batteriet slits. Hur som helst. Laddade batteriet igår kväll, kör inget alls - imorse behövdes det laddas igen. Så, batteriet laddas upp till fullt, startar bilen (utan att köra den), allt verkar ok. Den startar alltså direkt, vilket den iofs brukar. Kollar batteriet igen och det har sjunkit till 12,4 och behöver alltså laddas upp igen i nån halvtimme eller vad det tar. Vad händer? Är batteriet slut och behöver bytas ut, eller är det något annat som är galet?

Det borde väl gå på garantin om bilen inte är äldre?

/Benny

Leasingbil.

Mack Forum- och sitemoderator
7 oktober 2023 · 26 155 Inlägg

Jag flyttade tråden till ett lite lämpligare forum.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
7 oktober 2023 · 14 060 Inlägg

fiesta21 skrev:

Vettemannen skrev:

fiesta21 skrev:
Underhållsladdar batteriet som är 2,5 år emellanåt. Nytt samtidigt som bilen. Har inte gjort det över sommaren, men nu börjar felmeddelandet i FordPass-appen "Fjärrfunktioner har inaktiverats för att spara batteri" dyka upp var och varannan dag. Även start-stopp inaktiveras utan att jag manuellt gör det (brukar alltid inaktivera det ändå). Kör mycket korta sträckor i jobbet så det kan ju vara anledningen till att batteriet slits. Hur som helst. Laddade batteriet igår kväll, kör inget alls - imorse behövdes det laddas igen. Så, batteriet laddas upp till fullt, startar bilen (utan att köra den), allt verkar ok. Den startar alltså direkt, vilket den iofs brukar. Kollar batteriet igen och det har sjunkit till 12,4 och behöver alltså laddas upp igen i nån halvtimme eller vad det tar. Vad händer? Är batteriet slut och behöver bytas ut, eller är det något annat som är galet?

Det borde väl gå på garantin om bilen inte är äldre?

/Benny

Leasingbil.

Ingår inte batteribyte i leasingavgiften?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
fiesta21
7 oktober 2023 · 17 Inlägg

Vettemannen skrev:

fiesta21 skrev:

Vettemannen skrev:

Det borde väl gå på garantin om bilen inte är äldre?

/Benny

Leasingbil.

Ingår inte batteribyte i leasingavgiften?

/Benny

Har inte koll på just den detaljen, får undersöka det på måndag.

Just nu hoppas jag inte att jag gör något dumt med batteriet som låter laddaren vara ikopplad fast den visar fullt på 13.1...?

MammDiin
7 oktober 2023 · 2 019 Inlägg

fiesta21 skrev:

Vettemannen skrev:

fiesta21 skrev:

Leasingbil.

Ingår inte batteribyte i leasingavgiften?

/Benny

Har inte koll på just den detaljen, får undersöka det på måndag.

Just nu hoppas jag inte att jag gör något dumt med batteriet som låter laddaren vara ikopplad fast den visar fullt på 13.1...?

Om den visar fullt på 13,1V så har den troligen slutat laddat och visar batteriets spänning.

fiesta21
7 oktober 2023 · 17 Inlägg

MammDiin skrev:

fiesta21 skrev:

Vettemannen skrev:
Ingår inte batteribyte i leasingavgiften?

/Benny

Har inte koll på just den detaljen, får undersöka det på måndag.

Just nu hoppas jag inte att jag gör något dumt med batteriet som låter laddaren vara ikopplad fast den visar fullt på 13.1...?

Om den visar fullt på 13,1V så har den troligen slutat laddat och visar batteriets spänning.

Ok. Då hänger jag inte riktigt med på vad xXSammy skrev:

xXSammy skrev:
Spänning (Volt) går fort att ladda men strömstyrkan (Ampere timmarna) tar längre tid.

torsen
7 oktober 2023 · 7 238 Inlägg

Han bilen draganordning?

fiesta21
7 oktober 2023 · 17 Inlägg

torsen skrev:
Han bilen draganordning?

Nej. Vad spelar det för roll i sammanhanget?

granadadr
7 oktober 2023 · 7 290 Inlägg

fiesta21 skrev:

torsen skrev:
Han bilen draganordning?

Nej. Vad spelar det för roll i sammanhanget?

kan bli kortis där å dra ur batteriet,,

Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
fiesta21
10 oktober 2023 · 17 Inlägg

Saker verkar ha löst sig (än så länge) när batteriövervaket nollställdes

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang