3134
Sök

Saab 9-3 diesel combi luktar bränt

2 Inlägg
11 oktober 2023
Trådstartare
har som rubriken säger en saab 9-3 diesel combi från 2008 som gått ca 22000 mil. den har nu börjat lukta bränt i kupén efter kortare turer framförallt märker jag det vid rödlysen och väldigt låg fart. Har försökt lukta här å där på bilen men hittar inte vars det kommer ifrån. Ringde verkstaden som sa att det förmodligen var dieselvärmaren men dom hade inte tid att laga den förenns om 2 veckor. Testade ta bort säkringen för dieselvärmaren men den luktar fortfarande bränt…

såg i tidigare tråd att nån skrev nått om att det kan vara vevhusventilationen men har ingen aning vars den sitter eller vad jag ens ska leta efter😅 har försökt googla vars den sitter men hittar inge bra svar…

Är tjej på 22 år så kan ca noll om bilar (ha det gärna i tanken när ni formulerar svaren🙏🏻) men är inte rädd för att prova om nån har nått bra tips (behöver dock kanske en väldigt tydlig beskrivning på vars jag ska kolla och vad jag ska göra😅)

Tack på förhand😊

6 228 Inlägg
11 oktober 2023
Efter du varit ute och kört nästa gång, så öppna genast huven och se om det ryker någonstans. Du kan ha ett oljeläckage som hamnar på grenröret eller turbon och då kommer det mycket rök.

* Voff voff *
10 976 Inlägg
11 oktober 2023
Utmarks-Loke skrev:
Efter du varit ute och kört nästa gång, så öppna genast huven och se om det ryker någonstans. Du kan ha ett oljeläckage som hamnar på grenröret eller turbon och då kommer det mycket rök.

Och absolut enklaste sättet att se detta är i mörker med en ficklampa. I dagsljus kan tunn rök vara svår att upptäcka.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

2 Inlägg
12 oktober 2023
Trådstartare
Utmarks-Loke skrev:

Tack för svar!

Visst borde doften även finnas vid motorn då? för känner ingen doft där😅

Sök