Extra pump till D24 turbo?

Tobbe_Trollkarl
15 oktober 2023 · 20 Inlägg

Lät nyligen renovera pumpen på en D24 turbo som sitter i en gammal Range Rover. Det finns sedan förut elektrisk hjälppump tidigare på bränsleledningen. Ska jag koppla ur den nu när den mekaniska pumpen bör ha blivit piggare? Kan den mekaniska pumpen fara illa av att bli trycksatt i onödan?

simlar
15 oktober 2023 · 5 529 Inlägg

En lågtryckspump (max 0,5bar) är faktiskt att rekommendera på rotorpumparna. Detta för att säkertställa fulgott flöde även vid höga varv.

Men är inte motorn trimmad och bilen inte plågas på höga varv så ger det bara en extra felkälla.
Räcker dock inte att bara koppla ur den då den i så fall blir en strypning/motstånd som gör det svårare för rotorpumpens inbyggda förpump att suga bränsle.
Såvida det inte bara är en "klicketiklack"-pump, dom agerar bara backventil om man kopplar ur den.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Tobbe_Trollkarl
15 oktober 2023 · 20 Inlägg

Tack. Det är en billig pump från Biltema och den låter väl ungefär klicketiklack, ja. Ser nu att de har två varianter, 0,56 och 0,38 bar, men jag vet inte vilken det är jag har. Bilen är inte trimmad och tokkörs i regel inte heller. Ser i andra trådar att D24 inte brukar ha elektrisk hjälppump utom som fusklösning när den mekaniska börjar bli dålig. Gissar att jag kan prova att koppla ur den?

simlar
16 oktober 2023 · 5 529 Inlägg

Ja då ska det vara lugnt att bara koppla ur den.
Du kan ju koppla den på en strömbrytare för enklare avluftning efter t.ex dieselfilterbyte.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Tobbe_Trollkarl
16 oktober 2023 · 20 Inlägg

Smart idé. Tack.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang