Motorhaveri Range Rover Evoque -16 HJÄLP

Fattigrangerover
19 oktober 2023 · 11 Inlägg

Har en Range Evoque där motorn havererade.. motorbyte som gäller enligt två verkstäder som kollat på bilen.
Fått prisförslag från verkstan men jag undrar egentligen om det är värt drygt 150 tusen, och hur orolig bör man vara för att det senare dyker upp fler fel på bilen?

Vad gör verkstan med motorn som plockas ur bilen? Kan vi kräva att få den så att vi åtminstone får skrotvärdet av den eller om man kan sälja till nåt företag som renovererar motorer? Känns sjukt att betala 120-150k för ny motor och arbetet och sedan säljer verkstan motorn efter de renoverat den och får 60-90k för den?

Utmarks-Loke
19 oktober 2023 · 5 841 Inlägg

Eventuellt skickas den gamla motorn tillbaka som en "core" till den som sålt den nya, men förmodligen går den bara i skrotbingen.

Ja, det är inte billigt att köra Range Rover men det varnade nog folk dig för innan du köpte den.

Fattigrangerover
19 oktober 2023 · 11 Inlägg

Okej!
Nja både ja och nej. Blivit varnad för andra bilmärken med tidigare men aldrig haft problem med dem bilarna 😅
Bara hunnit köra 1000 mil med den så trodde inte det skulle komma så snabbt efter köp. Så jäkla omständigt alltihop

Utmarks-Loke
19 oktober 2023 · 5 841 Inlägg

Vad exakt har hänt med motorn då? Kolla annars med någon som är bra på Ford, Range Rover av de årsmodellerna skall ha haft fordmotorer. De kan i någon grad vara modifierade men en fordmekaniker kan nog fixa mycket, och kanske till ett lägre pris

Fattigrangerover
19 oktober 2023 · 11 Inlägg

Topplockspackning, turbo, kylarvätska i motor och olja i kylaren. Ev katalysator och partikelfilter med.

Janneutanb
20 oktober 2023 · 7 271 Inlägg

Fattigrangerover skrev:
Topplockspackning, turbo, kylarvätska i motor och olja i kylaren. Ev katalysator och partikelfilter med.

Motorbyte pga en toppackning har gått?
Turbo, katalysator och partikelfilter pga en toppackning?

Låter som vanliga reservdelsbytare som inte vet vad dom sysslar med om det inte finns mer i historien.

Möjligtvis om det har pågått väldigt länge och man ignorerat problemet så kan väl oljan ha blivit så kass och skadat lager, turbo osv...

Fattigrangerover
20 oktober 2023 · 11 Inlägg

Det har skadat motorn. Köpte den i somras och firman hade precis gjort service på den, så det är väl om det faktiskt gjordes en service eller ej, svårt för mig att svara på. Har dock inte ens fått nån varning om att oljan behöver fyllas på eller något annat, bilen bara dog mitt under körning

uazbuhanka
20 oktober 2023 · 30 Inlägg

så dom har tagiet isär toppen och set att alt är skit ??

jaka54
20 oktober 2023 · 5 735 Inlägg

Verkar som en ganska enkel sak att fixa. Ursprungsfelet verkar ju vara att topplockspackningen gått, och en sån är ju enkel att byta. Sen att Turbon gått på grund avv att topplockspackningen gått verkar konstigt. Turbon går ju inte sönder på grund av att det kommer ut lite kylarvatten i turbon!
Kat är också lätt att byta själv. Men man måste naturligtvis ha kunskap och plats att mecka.

Fattigrangerover
20 oktober 2023 · 11 Inlägg

Hela motorn är utplockad och har inte exakt detaljer men det verkar som den tagit stryk och att renovera alla delar kommer dels ta längre tid och dels bli dyrt i jämförelse med ny motor.
Har dessvärre varken kunskap eller möjlighet att åtgärda själv.
Det var blandat i motorn både olja och kylarvätska, så det har blivit en härlig kompott

Low
20 oktober 2023 · 3 313 Inlägg

Får man fråga vad arbetskostnaden är på bytet?

Mew
20 oktober 2023 · 2 160 Inlägg

Mycket riktigt, renovering kostar oftast mycket mer i arbetstid+delar än att "bara" kasta i ett begagnat motorpaket. TS har faktiskt varit otroligt tydlig i sin beskrivning (vilket väldigt ofta inte är fallet i den här typen av trådar, så all cred till dig TS), så nu får folk faktiskt ta på sig läsglasögonen. tongue


jaka54 skrev:
Verkar som en ganska enkel sak att fixa. Ursprungsfelet verkar ju vara att topplockspackningen gått, och en sån är ju enkel att byta. Sen att Turbon gått på grund avv att topplockspackningen gått verkar konstigt. Turbon går ju inte sönder på grund av att det kommer ut lite kylarvatten i turbon!
Kat är också lätt att byta själv. Men man måste naturligtvis ha kunskap och plats att mecka.

Jodå, TS skrev ju det. Gången topplockspackning som ledde till kylarvatten i oljan, och eftersom det inte kom upp några varningar på displayen så kördes bilen tills den dog. Så den förbjudna milkshaken av vatten+olja har mest troligt orsakat haveri i motorns alla lager, turbon... ja, allt som smörjs av olja. Har man riktig otur och tillräckligt mycket vatten kommit in så även en "hydrolock". (Då borde bilen dock varnat för låg kylarvätskenivå - vilket för övrigt jag tycker är konstigt att den inte gjorde ändå om den tryckt in vatten i oljan, det brukar inte krävas mycket innan det varnas för låg nivå.)

I ett sånt läge börjar man ju såklart inte undersöka vilka lager som kan tänkas eventuellt ha klarat sig, det är byte av rubbet som gäller. Och då är det billigare att byta allting komplett.

Senast redigerat av Mew (20 oktober 2023)

torsen
20 oktober 2023 · 7 238 Inlägg

Gå in på www.slrk.se Svensk Land Rover Klubb och berätta om dina bekymmer så kan du kanske få råd från dina olycksbröder.

Fattigrangerover
20 oktober 2023 · 11 Inlägg

Tack för din input! Tänker att verkstäderna som gjort samma bedömning oberoende av varandra ändå har någon erfarenhet med sig och vet vad de pratar om.

Svar till LOW: 700kr per timme inkl moms.
I offert ca 25’ men då är det inkl olja packningar osv också. Allt annat är materialkostnad. Ca 100 bara motorn och när jag googlar själv så hittar jag ingen motor under 90’. Övrigt i priset jag skrev i trådstart är inkl turbo, katalysator och partikelfilter.

Torsten - tack men jag sökte den trösten hos er här istället 🙂

doktorduett
20 oktober 2023 · 354 Inlägg

men på land rover klubben har du större chans att någon kanske har en beg motor till bra pris

Fattigrangerover
20 oktober 2023 · 11 Inlägg

Ja men det är jag inte ute efter, verkstan har fått tag i en nyrenoverad till rimligt pris. Min fråga var egentligen vad verkstan gör av motorn och om jag ska begära att ta hand om den själv dvs sälja eller om de gör nåt avdrag för den - har nu självklart ställt frågan direkt till verkstan också!

krambriw
20 oktober 2023 · 427 Inlägg

Har inte noterat hur långt den gått. Helförsäkring?? Maskinskada??

doktorduett
21 oktober 2023 · 354 Inlägg

ursäkta. men handla det bara om va verkstan gör med den gamla motor ?
undrar jag varför du inte bara frågade dom direkt
för hur ska vi kunde veta va verkstan gör?

Senast redigerat av doktorduett (21 oktober 2023)

zzr94092
21 oktober 2023 · 4 392 Inlägg

Dom har ingen nytta av skrotmotorn,den åker nog i skrotbingen när jobbet är klart!

Fattigrangerover
21 oktober 2023 · 11 Inlägg

Du kan ju läsa trådstart igen.. dels det och dels om man ska va orolig för fler fel efter ett motorbyte

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang