Som nämnt har jag en B20, komplett med insug o elsystem osv från en Cr-v, ink ecu, immo o nyckel som jag hämtade i fredags.
Min förhoppning var ett simpelt swap, men ju mer jag gräver, ju mer komplicerat blir det. Haha.
Min bil ska vara en obd2b, men med obd1 kontakter, till iallafall ecu. Motorhärvan som sitter i obd2b bilar har A porten ihop med härvan bakom instrumentbrädan. Dvs, jag har ingen hane A port. Enl bifogad bild.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/54/53501/53501-d97360d1349602d59a7e60e4481f5b6c.jpg]()
Så just nu står jag i ett dölägge o söker ihjäl min adhd hjärna efter lösningar och hoppas hitta innan härdsmälta. Haha.
Klippa A kontakten med en bit kablar o hitta kopplingsschema låter just nu smidigast, då jag inte för mitt liv hittar obd1 till obd2b jumper (som inte kostar 1500:-), bara obd2b till obd1 för 190:-. Men problemet med obd1 kontakterna i bilen kvarstår.
Ett alternativ kan vara att köpa en obd2b till obd1 jumper för 190:- och pina ur och i bilen och motorn samtidigt som man jämför med jumper (som då är spegelvänd), och givetvis har ett elschema, just to be safe.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/54/53501/53501-d831d632a74e4db06e6c81f72c0d1bc6.jpg]()
Funderingarna har varit många. I'll keep you posted. Haha.
Imorgon ska jag påbörja genomgången av B20 med sotningssatts, rem o pump m.m.