Höger framljus fastnar i helljusläge (SAAB)

FixStuff
28 oktober 2023 · 2 Inlägg

Hej! Har en SAAB 9-3 2008 med xenonbelysning (HID). Ljusbilden från den högra halvljuslampan fastnar i helljusläge efter att helljuset varit påslaget. Se bifogad video.

Häromdagen fungerade växlingen mellan halv- och helljus tre gånger i rad innan det till slut fastnade i helljusläge som på videon. När bilen står inställd på halvljus tickar det från båda lamphusen och när den står på helljus blir båda lamphusen tysta. Det verkar alltså som att signalen om hur det ska vara kommer fram.

Jag har rengjort kopplingen till delen som heter ”HLL control unit” som sitter vid batteriet.

Har även tittat in i lamphuset och känt på mekanismen som bländar från hel- till halvljus. Den verkar röra sig lätt och är ren och fin. Det verkar finnas en fjäder eller dylikt som gör att den går till halvljus när bilen skakar till lite. Funderar på om det är något som krånglar i kopplingen fram till den. Förstår bara inte hur det hela fungerar.

När jag varit ifrån bilen ett par timmar startar den i rätt läge (som på videon) men när jag stänger och startar tändningen eller bilen direkt efter att jag haft problem står lampan fel direkt. Jag har även justerat på justerskruven för höjdinställning vid lamphuset och när man kommer till ytterläget där smäller det till lite och lampan går ner i halvljusläge igen.

Någon som har något tips på lösning?

Senast redigerat av FixStuff (28 oktober 2023)

MammDiin
28 oktober 2023 · 2 019 Inlägg

Är en magnetspole som drar ner skölden (som annars blockerar ljuset ovanför halvljuset) som gör att du får helljus. Sen när du lägger av helljuset bryts spänningen till magnetspolen och fjädern trycker upp skölden så den blockerar ljuset.
Är väl två problem som kan orsaka att helljuset lämnar på, och det är att det kärvar så fjädern inte orkar trycka upp skölden eller så lämnar det lite spänning kvar till spolen som gör att den övervinner kraften som fjädern ger.

Men när du skriver att vibrationer och när du skruvar insatsen till ändläge gör att den går till halvljus så låter det som om det är något som kärvar.
Är väl att försöka se om det är slitage, något som går trögt eller fjädern som är dålig.

Går ju annars alltid att ''lösa'' problemet med att exempelvis ta bort ena kabeln till magnetspolen, när du ändå har extra helljus, och så har du endast halvljus i den projektorn.

FixStuff
29 oktober 2023 · 2 Inlägg

Tack för att du förklarade hur det fungerar! Är svårt att se magnetspolen då den sitter hyfsat gömd.

Tack vare din teori om att någonting kärvar gav jag mig på och kände på skölden igen och visst fanns det ett skrapande ljud när den rörde sig. Allra värst var det i nedersta läget där jag faktiskt lyckades få den att fastna genom att trycka dit den med fingret.

Jag smörjde med en infettad pappersbit mellan skölden och den plåtbit den kärvade mot. Nu fungerar allt som det ska igen!

Stort tack!

Senast redigerat av FixStuff (29 oktober 2023)

MammDiin
29 oktober 2023 · 2 019 Inlägg

FixStuff skrev:
Tack för att du förklarade hur det fungerar! Är svårt att se magnetspolen då den sitter hyfsat gömd.

Tack vare din teori om att någonting kärvar gav jag mig på och kände på skölden igen och visst fanns det ett skrapande ljud när den rörde sig. Allra värst var det i nedersta läget där jag faktiskt lyckades få den att fastna genom att trycka dit den med fingret.

Jag smörjde med en infettad pappersbit mellan skölden och den plåtbit den kärvade mot. Nu fungerar allt som det ska igen!

Stort tack!

Bra att det löste sig.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang