Golf 4 som bara dog.

Utmarks-Loke
25 november 2023 · 5 841 Inlägg

Angående oljetrycket så hade passaterna från den eran stora problem med "oil sludge", det vill säga att oljan ville stelna i motorn. Sedan lossnade flak av detta och sögs fast mot oljepumpens pickup så att ingen olja kunde passera. Det sägs att det var för att passaten hade motorn rakställd och oljeavrinningen från toppen inte blev optimal då. Golfen hade ju motorn tvärställd så i såna fall borde inte problemet finnas där, men det är ändå något att hålla i minnet. Har folk slarvat med oljeservicen tidigare under bilens liv kan det finnas gammal oljegegga nere i tråget och på andra ställen och det är inte bra för oljetrycket.

OttoM
25 november 2023 · 322 Inlägg

Om jag ställer motorn i kompressionstakt ska ventilerna vara stängda, då bör jag om jag trycksätter den cylindern kunna avläsa om någon ventil har skadats...? Känns dyrt att behöva lyfta toppen.
Bara en tanke, jag överlåter allt åt expertisen.

Senast redigerat av OttoM (25 november 2023)

husseman
26 november 2023 · 1 594 Inlägg

Hmm, om du ställer motorn i öd läge så ska ventiler vara täta på cyl 1. - men jag e´inte med i din felsökning här. Att ta ett komp-prov e´ju det bästa här. Har du ingen komp, eller låg komp. så kommer aldrig motorn gå. O idetta fall låter det ju som en kamrem som hoppat- vilket på en bensinmotor kan lagas genom att byta ventilsallad. Dvs lite nya ventiler o att slipa in dom. Hade det varit en oljebrännare(Diesel) så hade motorn varit skrot. Ja rekommenderar att du går ner med ett boroscop o kollar i cylindern vad som hänt. Har du inget så kan du köpa nåt billigt på  kinasidorna som du kopplar till din telefon. Lycka till- mvh/Husse

OttoM
26 november 2023 · 322 Inlägg

husseman skrev:
Hmm, om du ställer motorn i öd läge så ska ventiler vara täta på cyl 1. - men jag e´inte med i din felsökning här. Att ta ett komp-prov e´ju det bästa här. Har du ingen komp, eller låg komp. så kommer aldrig motorn gå. O idetta fall låter det ju som en kamrem som hoppat- vilket på en bensinmotor kan lagas genom att byta ventilsallad. Dvs lite nya ventiler o att slipa in dom. Hade det varit en oljebrännare(Diesel) så hade motorn varit skrot. Ja rekommenderar att du går ner med ett boroscop o kollar i cylindern vad som hänt. Har du inget så kan du köpa nåt billigt på  kinasidorna som du kopplar till din telefon. Lycka till- mvh/Husse

Jo jag har tänkt fel, säkert. Någon gång i cykeln måste ju ventilerna vara stängda oavsett om kamremmen har hoppat eller ej.
Nya ventiler är ju inte så dyrt, det är mer jobbet som kan kosta. Endoscop har jag men är det mening med att kolla det som är uppenbart? Klart man kanske kan se om kolvarna är skadade. Har ju gjort topplocksjobb själv förr på äldre bilar men de här nyare är några jäkla ormbo, tveksamt om jag reder det.
Får höra vad verkstaden säger på måndag, priset blir avgörande.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
26 november 2023 · 17 486 Inlägg

Har du provat med startgas?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Growe Fri fart för ett fritt folk!
26 november 2023 · 13 746 Inlägg

OttoM skrev:

husseman skrev:
Hmm, om du ställer motorn i öd läge så ska ventiler vara täta på cyl 1. - men jag e´inte med i din felsökning här. Att ta ett komp-prov e´ju det bästa här. Har du ingen komp, eller låg komp. så kommer aldrig motorn gå. O idetta fall låter det ju som en kamrem som hoppat- vilket på en bensinmotor kan lagas genom att byta ventilsallad. Dvs lite nya ventiler o att slipa in dom. Hade det varit en oljebrännare(Diesel) så hade motorn varit skrot. Ja rekommenderar att du går ner med ett boroscop o kollar i cylindern vad som hänt. Har du inget så kan du köpa nåt billigt på  kinasidorna som du kopplar till din telefon. Lycka till- mvh/Husse

Jo jag har tänkt fel, säkert. Någon gång i cykeln måste ju ventilerna vara stängda oavsett om kamremmen har hoppat eller ej.
Nya ventiler är ju inte så dyrt, det är mer jobbet som kan kosta. Endoscop har jag men är det mening med att kolla det som är uppenbart? Klart man kanske kan se om kolvarna är skadade. Har ju gjort topplocksjobb själv förr på äldre bilar men de här nyare är några jäkla ormbo, tveksamt om jag reder det.
Får höra vad verkstaden säger på måndag, priset blir avgörande.

så är det tråkigt jobb men absolut inte svårt så länge toppen håller..  tex 1.8tfsi har en förmåga att döda toppen när ventilerna slår i kolven..  toppen spricker nära kammarna.. 

men o andra sidan är 1.8T väldigt vanlig så enkelt att hitta en ny topp och kasta i.   men som sagt det tar lite tid och man bör ju veta vad man hålls med och ha nödvändiga verktyg så som momentnyckel och lite låsverktyg till kamremsbytet.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
OttoM
6 december 2023 · 322 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/131/130636/130636-c2060c7a6b99d153242c41cc9b1961cd.jpg
Då har jag börjat riva i den. Har en liten fråga angående kamremsbytet. På kamaxeldrevet finns ett märke ( inringat rött ) som ska stå ens med ett märke på kåpan. Men vad är de andra för ditritade märken ( inringat gult )?
Vevaxelmärkningen har jag inte kollat ännu, tänker först lyfta toppen och kontrollera skadornas omfattning. Toppen måste bort och går det att fixa till rimlig kostnad betyder det troligen omfattande demontering och montering. Kan vara bra att veta hur märkningarna ska vara.

Senast redigerat av OttoM (6 december 2023)

OttoM
8 december 2023 · 322 Inlägg

Med kamaxeldrevets märkning som på bild är kolv i cylinder 1 i topp och alla insugsventiler öppna, även 2,3 4.
ÖD läge brukar man väl se någonstans på svänghjulet? Eller är det detsamma som märkningen på k-drevet?
Det tar tid att få av toppen, mest på grund av allt runtomkring som måste plockas och inte en skruv/mutter eller klämma sitter vettigt till.
Förstår varför det blir dyrt att lämna på verkstad.

Jesper328
8 december 2023 · 2 374 Inlägg

VW brukar ha en prick på vevaxeldrevet som skall lina med en prick i godset.
Då måste du väck med nedre remskiva och kamremskåpa… om du inte redan plockat väck dessa.

De vita markeringarna är troligen ifrån tidigare kamremsbyte.
Jag brukar själv märka upp sådär, och sedan föra över märkningarna till nya remmen innan den monteras.

Hur vet du att samtliga insugsventiler står öppna?
Har du en kamera att gå ner med?

Up the RA
OttoM
9 december 2023 · 322 Inlägg

Jesper328 skrev:
VW brukar ha en prick på vevaxeldrevet som skall lina med en prick i godset.
Då måste du väck med nedre remskiva och kamremskåpa… om du inte redan plockat väck dessa.

De vita markeringarna är troligen ifrån tidigare kamremsbyte.
Jag brukar själv märka upp sådär, och sedan föra över märkningarna till nya remmen innan den monteras.

Hur vet du att samtliga insugsventiler står öppna?
Har du en kamera att gå ner med?

Jo jag ska plocka bort remmarna strax.
Kanske får jag svar om vad som hänt då.
Så om jag börjar från helt nedplockat så är det originalmärkningarna som gäller, strunta i de vita prickarna, eller?
Jag har plockat bort insugningsgrenröret och kan titta rakt in. Kamera har jag kollat kolvarna med, ser hela ut men verkar vara ett märke i en av dem.
Hittade https://www.youtube.com/watch?v=hx_sdPO … leMechanic , är precis samma motor, underhållande men saknar info om hur sekundära kamaxeldreven ska ställas vid montering dock enligt Haynes ska det finnas märkningar även för dem.
Ser det inte allt för jävligt ut är tanken en sotningssats, ventiler och så klart nya remmar. Blir kanske för dyrt men å andra sidan vet man vad man har men inte vad man får om man köper lite nyare bil.
Problemet är att verkstaden har fullt för överskådlig framtid och att jag själv är för gammal för sånt här, försöker intala mig att det här är roligt, bara jag vet hur allt ska vara.

OttoM
9 december 2023 · 322 Inlägg

Dessutom var det oljigt runt 2 insprutningsmunstycke och motoroljan luktade bensin.

OttoM
13 december 2023 · 322 Inlägg

Konstaterat att kamremmen har kuggat över 1 kugg, kanske två. det går inte att ställa motorn i övre döläge då ventilerna tar i och trycker ner kolven.
Men en kugg känns inte kunna orsaka detta. Kan kamaxel insug vara felställd? Hittar inga markeringar på kedjehjulen, bara på lagerboxen.

OttoM
14 december 2023 · 322 Inlägg

Kolvarna har klarat sig.
https://www1.garaget.org/gallery/images/131/130636/130636-0bfe49532ad117fc6b38c567046cd236.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/131/130636/130636-538e64c47b9170da1f720987f80c30e0.jpg
Värre med ventilerna.
https://www1.garaget.org/gallery/images/131/130636/130636-222ca93cf72ecf49e0bd21ea40946079.jpg

Senast redigerat av OttoM (14 december 2023)

OttoM
14 december 2023 · 322 Inlägg

4 st har tagit stryk, de andra tycks vara ok.
Bör jag byta alla ändå?
Jag saknar rätt verktyg så det kan bli en rätt besvärlig procedur, hade varit skönt om det stannade vid 4 st.

Jesper328
14 december 2023 · 2 374 Inlägg

Byt de som är skadade, och sedan så fyller du upp förbränningsrummen med bensin och låter det stå.
Läcker någon cylinder igenom så får du leta fel där med. smile

Kolla först och främst ventilsätena noggrant så att det inte förekommer småsprickor.
Kolla även ventilstyrningarna, det gör du genom att skjuta in ventilen så långt så att du fortfarande kan hålla i tallriken, sedan så jucklar du på den.
Svårt att avgöra vad som är korrekt spel eller ej om man aldrig gjort jobbet förut, däremot så har jag aldrig sett styrningar som tagit stryk på alla de toppar jag renoverat.. men det betyder ju inte att din har klarat sig.

Edit: Biltemas ventilbåge har jag använt i alla år.. funkar kalas.
Har däremot fått förlänga den lite.
Biltemas ventilpasta + verktyg funkar rätt så bra det med.

Senast redigerat av Jesper328 (14 december 2023)

Up the RA
OttoM
14 december 2023 · 322 Inlägg

Låter bra det. Men bensin? Det dunstar väl, förr i tiden använde jag olja, men det var så klart en annan typ av motorer och med racerpassning.
Ska kolla B-T . Hade ju en gammal som jag gav bort, funkade bara till äldre motorer, hade inte hjälpt nu ändå.

jaka54
14 december 2023 · 5 741 Inlägg

När jag tog bort ventilerna/fjädrar på min Cheva  V8:a (305") så provade jag först med Biltemas ventilbåge men den funkade inte alls. Tog istället en stor skruvtving och gjorde ett spår med vinkelkapen i den fasta delen (som passade över toppen på ventilskaftet). Funkade perfekt!

Jesper328
14 december 2023 · 2 374 Inlägg

Ja, bensin.
Håller toppen kvar bensinen i, säg, tio minuter så är den godkänd.
Är det bara lite lite otätt så kommer soppan att ta sig förbi. smile

Gällande ventilbågen så MÅSTE den som sagt förlängas då den är för kort för de flesta topparna.
Görs på fem minuter med en kap och svets om du har det.
Man förlänger själva delen som man lägger an ventilbrickan.

Jaka’s idé med en tving var finurlig, skall ha den i åtanke för den dagen min inte passar.

Up the RA
OttoM
14 december 2023 · 322 Inlägg

jaka54 skrev:
När jag tog bort ventilerna/fjädrar på min Cheva  V8:a (305") så provade jag först med Biltemas ventilbåge men den funkade inte alls. Tog istället en stor skruvtving och gjorde ett spår med vinkelkapen i den fasta delen (som passade över toppen på ventilskaftet). Funkade perfekt!

Såg just en sån här på forumet https://www1.garaget.org/gallery/images … edd176.jpg
Den idén tar jag till mig, resurserna finns.

OttoM
18 december 2023 · 322 Inlägg

Var kan jag köpa bits till topplocksbultarna ? Vet det är polydrive, men de har väl nåt nr ?
Visst, jag har ju plockat toppen men det var med en hemmagjord bits, den vill jag inte spänna med.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang