Golf 4 som bara dog.

OttoM
6 februari · 322 Inlägg

Henkix skrev:
Nu är inte jag någon expert men jag skulle tro att det beror på lagerskadan i toppen.
Förmodligen med tanke på skadan så är det nu för stort spel mellan kamaxeln o ”lagringen” så när oljan kommer upp dit så läcker den helt enkelt ut och du får inget eller dåligt oljetyck.

Oljelampan började blinka i min polo, och efter en det skruvande fann jag att kamaxel och lagringen hade ätit upp varandra ordentligt, förmodligen på grund av frusen vevhusventilation då jag körde med bilen dagen innan i -23

Mvh

Jag hade också de tankarna men tänkte jag provar ändå, för efter polering var det inte så hemskt som det först såg ut, svarvade också till en plugg av teflon som jag knackade i bulthålet så att inte trycket skull gå ut den vägen.
Men säkert påverkas trycket något av den skadan.
Menar bara att då skulle lampan blinkat från start. Dessutom blinkade lampan redan innan ventilhaveriet, började efter olje och filterbyte (biltemas)
Det finns annars mycken läsning om blinkande oljelampor på wv bilar särskilt med 1,8 motorn, både som slutar med motorhaveri och som upphör blinka med ett bättre filterbyte.
Jag ska ringa wv i morgon och höra om de har filter hemma. Om inte annat för nyfikenhets skull och få det klarlagt om det är skillnad på dessa filter.
Hjälper inte det blir det till att inspektera oljepumpen. Det blir inte roligt.

Senast redigerat av OttoM (6 februari )

OttoM
7 februari · 322 Inlägg

Troligen är felet oljepumpens sil enligt Bilmo. Några här har nog varit inne på samma, men jag har lite svårt att "hajja klyket" och har haft skygglappar på, men nu måste jag inse fakta.
Bara att riva sumpen. Hade jag vågat köra den hade jag lämnat in den.

husseman
7 februari · 1 594 Inlägg

Hmm, riva supen o göra rent  silen o även byta oljepump är ju inget konstigt på dessa, men din topp är ju körd. Den lagerskadan kommer inte självläka..- Long Life Service har dödat ännu en bil.
Byt topp är mitt tips, sen kan du fundera på bra oljefilter osv.  Lycka till /Husse

Growe Fri fart för ett fritt folk!
8 februari · 13 746 Inlägg

husseman skrev:
Hmm, riva supen o göra rent  silen o även byta oljepump är ju inget konstigt på dessa, men din topp är ju körd. Den lagerskadan kommer inte självläka..- Long Life Service har dödat ännu en bil.
Byt topp är mitt tips, sen kan du fundera på bra oljefilter osv.  Lycka till /Husse

ja att fortsätta köra med toppen kommer bara göra det ännu värre..    ger den max 30min innan den är totalt död.

så inget att lägga energi på  utan en ny topp är det som gäller..

skulle inte stirra mig blind på motorkoden för mycket..   

i regel är det samma toppar men andra saker skiljer. 

och information på toppar som passar finns garanterat online..

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
OttoM
20 februari · 322 Inlägg

Se det som ett experiment, lovar informera när den rasar igen.
Nu har jag oljepumpen av och delad, ser ut som ny. Tycks vara mycket skit i silen, ska rensa den imorgon.
Hur vanligt är det att en oljepump rasar?
Tror att antingen är det silen eller oljefiltret som ställt till det. Om oljan skall rinna tillbaka via filtret kan om det är stop betyda att oljan inte kommer ner i sumpen igen och då kan det så klart inte bli något tryck. Det är liksom skumt att lampan tänds först efter en stunds körning.

uhlin
20 februari · 2 834 Inlägg

OttoM skrev:
Se det som ett experiment, lovar informera när den rasar igen.
Nu har jag oljepumpen av och delad, ser ut som ny. Tycks vara mycket skit i silen, ska rensa den imorgon.
Hur vanligt är det att en oljepump rasar?
Tror att antingen är det silen eller oljefiltret som ställt till det. Om oljan skall rinna tillbaka via filtret kan om det är stop betyda att oljan inte kommer ner i sumpen igen och då kan det så klart inte bli något tryck. Det är liksom skumt att lampan tänds först efter en stunds körning.

Du har ju en ventil i filtret som ska öppna om filtret blir tätt och oljan passerar utan rening då.

Att lampan tänds när oljan är varm är för att den är tunnare då, kan va oljepump, dåliga lager, och även defekt givare.  Rekommenderar ta oljetryck med mätare.

OttoM
20 februari · 322 Inlägg

Finns det ventil i alla, även biltemas? Läste någonstans att de saknade det.
Dåliga lager , kanske, med säkerhet ett.
Jag får väl kolla trycket när den är klar för det.
Tror pumpen är hel om man kan lita på den här killen, https://www.google.com/search?sca_esv=c … jwBqQ,st:0 i slutet inspekterar han pumpen.
Skulle det vara fel på givaren faller teorin om det förstörda lagret, jag tror det är silen som är täppt. Eller filtret, problemet började när han hade bytat filter och olja.
Det finns väl ingen anledning till att byta pumpen om den inte har några synliga fel?

Senast redigerat av OttoM (20 februari )

husseman
21 februari · 1 594 Inlägg

Hmm, hade inne en liknande vw  nyligen, varning för oljetryck efter en stund- bytte givare för att kunden ville det. Samma sak igen- sa att ja ville ta bort tråget o kolla silen o allt som levde där.
Silen va ren o en koll på historiska felkoder, sa mig direkt att man bytt kedja o rättat till att kam/vev förhållande nu var fixat. Men man glömde nog att oljepumpen har tuggat en del skit. Som sagt var- man har gjort sanering efter man bytt kedja o vad man mer bytt. Men oljepumpen va org. o kass- o detta var inget man kunde se eller känna. Ny pump o lite kärlek med riktig olja o filter löste detta.- o nej det varken satt eller sitter nåt Feltemafilter numer.
O synliga fel på oljepump kan du lägga ner. Mäta trycket kan du göra, men ditt lager kommer nog inte hålla för det. Lycka till /husse

Growe Fri fart för ett fritt folk!
22 februari · 13 746 Inlägg

husseman skrev:
Hmm, hade inne en liknande vw  nyligen, varning för oljetryck efter en stund- bytte givare för att kunden ville det. Samma sak igen- sa att ja ville ta bort tråget o kolla silen o allt som levde där.
Silen va ren o en koll på historiska felkoder, sa mig direkt att man bytt kedja o rättat till att kam/vev förhållande nu var fixat. Men man glömde nog att oljepumpen har tuggat en del skit. Som sagt var- man har gjort sanering efter man bytt kedja o vad man mer bytt. Men oljepumpen va org. o kass- o detta var inget man kunde se eller känna. Ny pump o lite kärlek med riktig olja o filter löste detta.- o nej det varken satt eller sitter nåt Feltemafilter numer.
O synliga fel på oljepump kan du lägga ner. Mäta trycket kan du göra, men ditt lager kommer nog inte hålla för det. Lycka till /husse

Den där toppen hjälper inte till att hålla trycket heller.  Lär ju spruta ur dom skadade lager banorna  det räcker med lite hsovslitna vev eller ramlager för att trycket sjunker väldigt mycket

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
zzr94092
22 februari · 4 392 Inlägg

Oljan rinner inte igenom filtret,bra tryck,till lagren...Hade inte TS bytt topp? Kommer inte att funka med den gammla toppen..

OttoM
26 februari · 322 Inlägg

Nu har bilen gått på tomgång 2 x 30 min och startats flertalet gånger, den spinner som en katt och ingen oljelampa tänds. Kanske går det.
Plockade sönder Biltemas filter, det där membranet man ser genom hålen gav inte med sig ett dugg när jag tryckte på det, det gjorde däremot filtret från Skruvat, som natt å dag. Verkar som de två är byggda annorlunda, ser inga hål för oljan i biltemas men på skruvats finns det.
Bra eller dåligt? Vet ej. Jag har bestämt mig för att tycka att felet var igensatt sil. Vilket verkar vara vanligt på vw. Det borde finnas en renslucka under silen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/131/130636/130636-6cf9c678e19372b690be72af88c8fc87.jpg

Senast redigerat av OttoM (26 februari )

OttoM
6 april · 322 Inlägg

Nu har den varit i trafik dryga månaden. Den går mjukt och fint i motorn utan missljud och felkoder. I princip har det redan betalat sig. Fortsättning följer.

Senast redigerat av OttoM (6 april )

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang