Det är ljummet i bilen efter 30min körning på motorrvägen.

Abbe1234
28 november 2023 · 123 Inlägg

Hej
Jag känner att jag inte får varm luft i bilen. Det är ljummet. Jag har en Audi A4 B6 2003 1.8T.
Jag märker att luften blir starkare och sedan svagare på en sekund och ibland är det på samma nivå. Men det är ljummet i bilen även om jag har kört långt.
Vad kan det vara?

Tack på förhand.

jaka54
28 november 2023 · 5 734 Inlägg

Det som skapar värme i våra förbränningsmotordrivna bilar är motorn!
Vattnet i kylaren kyler motorn men när det är kallt ute så vrider vi på värmen i bilen och då går det varma kylarvattnet igenom ett element  och en fläkt kan blåsa den varma luften in i bilen.
1. Antingen har du en fläkt som funkar dåligt eller så har du läckage i elementet...eller båda.

Om du misstänker läckage i elementet så kolla om du har vatten på mattor eller under mattor framtill. Har du det så läcker värmeelementet och måste bytas.

Om det är fläkten (som blåser in värmen från elementet) som inte funkar så märker du det genom att luftflödet inte är bra in i cupén och fläkten måste bytas.

Senast redigerat av jaka54 (28 november 2023)

Abbe1234
28 november 2023 · 123 Inlägg

Abbe1234 skrev:

jaka54 skrev:
Det som skapar värme i våra förbränningsmotordrivna bilar är motorn!
Vattnet i kylaren kyler motorn men när det är kallt ute så vrider vi på värmen i bilen och då går det varma kylarvattnet igenom ett element  och en fläkt kan blåsa den varma luften in i bilen.
1. Antingen har du en fläkt som funkar dåligt eller så har du läckage i elementet...eller båda.

Om du misstänker läckage i elementet så kolla om du har vatten på mattor eller under mattor framtill. Har du det så läcker värmeelementet och måste bytas.

Om det är fläkten (som blåser in värmen från elementet) som inte funkar så märker du det genom att luftflödet inte är bra in i cupén och fläkten måste bytas.

Fläkt? är det den som sitter framför motorn eller är det den som finns i kupén?
För att fläkten som sitter framför motorn snurrar aldrig även på sommaren.

Utmarks-Loke
28 november 2023 · 5 841 Inlägg

Den där framme skall bara starta när motorn är riktigt varm. Den som blåser in luft i kupén sitter inne under instrumentbrädan. Prova att vrida fläktreglaget fram och tillbaka och se om det blir någon skillnad på luftströmmen, du skall även kunna höra fläkten när den blåser för fullt

Abbe1234
28 november 2023 · 123 Inlägg

jaka54 skrev:
Det som skapar värme i våra förbränningsmotordrivna bilar är motorn!
Vattnet i kylaren kyler motorn men när det är kallt ute så vrider vi på värmen i bilen och då går det varma kylarvattnet igenom ett element  och en fläkt kan blåsa den varma luften in i bilen.
1. Antingen har du en fläkt som funkar dåligt eller så har du läckage i elementet...eller båda.

Om du misstänker läckage i elementet så kolla om du har vatten på mattor eller under mattor framtill. Har du det så läcker värmeelementet och måste bytas.

Om det är fläkten (som blåser in värmen från elementet) som inte funkar så märker du det genom att luftflödet inte är bra in i cupén och fläkten måste bytas.

När bilen är i tomgång börjar värmetemapraturs mätaren i instrumentet stiga upp mot 90grader och värmen blir jättevarm som man vill ha det men annars är den på 50grader hela tiden när jag kör även om bilen är varm.

Pininfarina406
28 november 2023 · 539 Inlägg

Abbe1234 skrev:

jaka54 skrev:
Det som skapar värme i våra förbränningsmotordrivna bilar är motorn!
Vattnet i kylaren kyler motorn men när det är kallt ute så vrider vi på värmen i bilen och då går det varma kylarvattnet igenom ett element  och en fläkt kan blåsa den varma luften in i bilen.
1. Antingen har du en fläkt som funkar dåligt eller så har du läckage i elementet...eller båda.

Om du misstänker läckage i elementet så kolla om du har vatten på mattor eller under mattor framtill. Har du det så läcker värmeelementet och måste bytas.

Om det är fläkten (som blåser in värmen från elementet) som inte funkar så märker du det genom att luftflödet inte är bra in i cupén och fläkten måste bytas.

När bilen är i tomgång börjar värmetemapraturs mätaren i instrumentet stiga upp mot 90grader och värmen blir jättevarm som man vill ha det men annars är den på 50grader hela tiden när jag kör även om bilen är varm.

Dags att byta motortermostaten då. Motorns temperatur ska ligga runt 90’ eller strax över hela tiden.

Peugeot 406 coupé "Pininfarina" (1998)
Abbe1234
28 november 2023 · 123 Inlägg

Pininfarina406 skrev:

Abbe1234 skrev:

jaka54 skrev:
Det som skapar värme i våra förbränningsmotordrivna bilar är motorn!
Vattnet i kylaren kyler motorn men när det är kallt ute så vrider vi på värmen i bilen och då går det varma kylarvattnet igenom ett element  och en fläkt kan blåsa den varma luften in i bilen.
1. Antingen har du en fläkt som funkar dåligt eller så har du läckage i elementet...eller båda.

Om du misstänker läckage i elementet så kolla om du har vatten på mattor eller under mattor framtill. Har du det så läcker värmeelementet och måste bytas.

Om det är fläkten (som blåser in värmen från elementet) som inte funkar så märker du det genom att luftflödet inte är bra in i cupén och fläkten måste bytas.

När bilen är i tomgång börjar värmetemapraturs mätaren i instrumentet stiga upp mot 90grader och värmen blir jättevarm som man vill ha det men annars är den på 50grader hela tiden när jag kör även om bilen är varm.

Dags att byta motortermostaten då. Motorns temperatur ska ligga runt 90’ eller strax över hela tiden.

Den är bytt för en månad sedan med kylvätska och två temperaturssensorer.

Pininfarina406
28 november 2023 · 539 Inlägg

Abbe1234 skrev:

Pininfarina406 skrev:

Abbe1234 skrev:

När bilen är i tomgång börjar värmetemapraturs mätaren i instrumentet stiga upp mot 90grader och värmen blir jättevarm som man vill ha det men annars är den på 50grader hela tiden när jag kör även om bilen är varm.

Dags att byta motortermostaten då. Motorns temperatur ska ligga runt 90’ eller strax över hela tiden.

Den är bytt för en månad sedan med kylvätska och två temperaturssensorer.

Går fläkten i motorrummet hela tiden? Den ska bara gå igång när arbetstemperaturen har nåtts.

Peugeot 406 coupé "Pininfarina" (1998)
Abbe1234
28 november 2023 · 123 Inlägg

Pininfarina406 skrev:

Abbe1234 skrev:

Pininfarina406 skrev:

Dags att byta motortermostaten då. Motorns temperatur ska ligga runt 90’ eller strax över hela tiden.

Den är bytt för en månad sedan med kylvätska och två temperaturssensorer.

Går fläkten i motorrummet hela tiden? Den ska bara gå igång när arbetstemperaturen har nåtts.

Den går inte allts

Brådhis * Voff voff *
28 november 2023 · 10 280 Inlägg

Abbe1234 skrev:

Pininfarina406 skrev:

Abbe1234 skrev:

När bilen är i tomgång börjar värmetemapraturs mätaren i instrumentet stiga upp mot 90grader och värmen blir jättevarm som man vill ha det men annars är den på 50grader hela tiden när jag kör även om bilen är varm.

Dags att byta motortermostaten då. Motorns temperatur ska ligga runt 90’ eller strax över hela tiden.

Den är bytt för en månad sedan med kylvätska och två temperaturssensorer.

Då är troligen den nya trasig eller möjligen felmonterad.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
jaka54
28 november 2023 · 5 734 Inlägg

För att reda ut det här.
Går fläkten framför motorn (den fläkten som ska kyla motorn)?? Temperaturen ska ligga på ca +90 grader när motorn har nått driftstemperatur.
Fläkten som pytsar in luft i kupén sitter dold antingen inne i kupén bakom instrumenthuset eller bakom motorn.

torsen
29 november 2023 · 7 238 Inlägg

Min gissning, eftersom värmen pulsar, är att det är luft i kylsystemet.
Kolla med att lufta kylsystemet innan du gör något annat.

Brådhis * Voff voff *
30 november 2023 · 10 280 Inlägg

torsen skrev:
Min gissning, eftersom värmen pulsar, är att det är luft i kylsystemet.
Kolla med att lufta kylsystemet innan du gör något annat.

Luft i kylsystemet gör inte så att motortemperaturen går ner när man kör och upp på tomgång. Det brukar snarare bero på termostat...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
per jorå.
30 november 2023 · 19 Inlägg

Abbe1234 skrev:

jaka54 skrev:
Det som skapar värme i våra förbränningsmotordrivna bilar är motorn!
Vattnet i kylaren kyler motorn men när det är kallt ute så vrider vi på värmen i bilen och då går det varma kylarvattnet igenom ett element  och en fläkt kan blåsa den varma luften in i bilen.
1. Antingen har du en fläkt som funkar dåligt eller så har du läckage i elementet...eller båda.

Om du misstänker läckage i elementet så kolla om du har vatten på mattor eller under mattor framtill. Har du det så läcker värmeelementet och måste bytas.

Om det är fläkten (som blåser in värmen från elementet) som inte funkar så märker du det genom att luftflödet inte är bra in i cupén och fläkten måste bytas.

När bilen är i tomgång börjar värmetemapraturs mätaren i instrumentet stiga upp mot 90grader och värmen blir jättevarm som man vill ha det men annars är den på 50grader hela tiden när jag kör även om bilen är varm.

Varför kör folk med ChatGPT istället för att svara själva? Har vi blivit så jävla slöa..? big_smile

Du får börja med att byta termostaten, den är paj. Då är den öppen hela tiden, och allt vatten går genom kylaren o kyls av fartvinden.

Senast redigerat av per (30 november 2023)

järnet.
BMW 118D "Projekt Snåljåp III" (2010)
BMW Z4M Coupe "CSL" (2006)
Fiat Argenta 120ie "Lazja" (1985)
doktorduett
30 november 2023 · 354 Inlägg

eller rent av saknas det kylmedel i kylaren
kolla i expantionskärlet om det finns kylmedel

Abbe1234
30 november 2023 · 123 Inlägg

jaka54 skrev:
För att reda ut det här.
Går fläkten framför motorn (den fläkten som ska kyla motorn)?? Temperaturen ska ligga på ca +90 grader när motorn har nått driftstemperatur.
Fläkten som pytsar in luft i kupén sitter dold antingen inne i kupén bakom instrumenthuset eller bakom motorn.

Fläkten går inte allts.

Brådhis * Voff voff *
30 november 2023 · 10 280 Inlägg

Abbe1234 skrev:

jaka54 skrev:
För att reda ut det här.
Går fläkten framför motorn (den fläkten som ska kyla motorn)?? Temperaturen ska ligga på ca +90 grader när motorn har nått driftstemperatur.
Fläkten som pytsar in luft i kupén sitter dold antingen inne i kupén bakom instrumenthuset eller bakom motorn.

Fläkten går inte allts.

För att termostaten är trasig och bilen aldrig kommer upp i rätt arbetstemperatur (vilket ger ökad förbrukning och ökat slitage).

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Abbe1234
1 december 2023 · 123 Inlägg

Brådhis skrev:

Abbe1234 skrev:

jaka54 skrev:
För att reda ut det här.
Går fläkten framför motorn (den fläkten som ska kyla motorn)?? Temperaturen ska ligga på ca +90 grader när motorn har nått driftstemperatur.
Fläkten som pytsar in luft i kupén sitter dold antingen inne i kupén bakom instrumenthuset eller bakom motorn.

Fläkten går inte allts.

För att termostaten är trasig och bilen aldrig kommer upp i rätt arbetstemperatur (vilket ger ökad förbrukning och ökat slitage).

Nu är det den andra gånger jag byter termostaten och problemet är kvar stående.

torsen
1 december 2023 · 7 238 Inlägg

Jag framhärdar - efter erfarenhet liknande ditt problem.
Luftade du ordentligt?
Vet inte om just ditt motorkylsystem  är svårt att lufta.
Återkom och berätta om det hjälpte med förnyad luftning.

jaka54
1 december 2023 · 5 734 Inlägg

Men om fläkten (som pytsar in luft i kup´n) inte funkar så kommer ju ingen luft in! Då är det fläkten man först måste fixa.
Det verkar som flera här snackar om fläkten som kyler motorn...och det är ju inte det det handlar om primärt utan kupéfläkten.

Senast redigerat av jaka54 (1 december 2023)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang