Det är ljummet i bilen efter 30min körning på motorrvägen.

zemet
1 december 2023 · 4 041 Inlägg

Min far har samma problem på sin Audi A4a.

Han får ingen värme i kupen vintertid. Bilen håller inte värmen.

Han har också bytt termostat på firma och även temp sensorer.

Verkar som man får sätta för en pappskiva eller liknade för kylaren på vintern om man skall få någon värme i kupen.

Han har dock en diesel. 2015 års mod

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
jaka54
1 december 2023 · 5 734 Inlägg

Har mycket svårt att tänka mig att Audi inte har testat så även en diesel  kan leverera varmluft till kupén vintertid, de testar ju bilar årligen i svenska fjällen för sånt.
Nej!
Som jag sagt tidigare...kommer ingen varmluft in i kupén så beror det på två saker.
1. Kupé fläkten funkar inte (lätt att konstatera eller hur)
2. Värmeelement läcker!  (Lätt att kontrollera då mattorna fram blir blöta).
Har haft bägge felen på min Audi 100 från 1989
Först bytte jag fläkten ...några år senare kunde jag konstatera att mattorna fram var blöta...bytte då värmepaketet förra hösten.
Likadant gjorde jag på brorsans Audi 100 Turbo i våras.
Bägge bilarna har nu perfekt värmetillförsel!

Senast redigerat av jaka54 (1 december 2023)

husseman
2 december 2023 · 1 594 Inlägg

Hehe- här e´det bilproblem på hög nivå. Om ni skriver och förklarar på ett vettigt vis, så blir det lättare att lösa problemen. - att ett värme element läcker på en 89,a e´väl inte så konstigt? Men vad har det med dessa problem att göra?.  Några felkoder, luftat systemet, skick på v-pump. Verkstad har bytt termostat o givare, utan lösning??- verkstaden borde nog veta var felet finns om det är en verkstad. Lite bättre info tack.  mvh/husse

Abbe1234
2 december 2023 · 123 Inlägg

jaka54 skrev:
Men om fläkten (som pytsar in luft i kup´n) inte funkar så kommer ju ingen luft in! Då är det fläkten man först måste fixa.
Det verkar som flera här snackar om fläkten som kyler motorn...och det är ju inte det det handlar om primärt utan kupéfläkten.

Kupéfläkten har jag inte kollat på än.

Abbe1234
2 december 2023 · 123 Inlägg

jaka54 skrev:
Har mycket svårt att tänka mig att Audi inte har testat så även en diesel  kan leverera varmluft till kupén vintertid, de testar ju bilar årligen i svenska fjällen för sånt.
Nej!
Som jag sagt tidigare...kommer ingen varmluft in i kupén så beror det på två saker.
1. Kupé fläkten funkar inte (lätt att konstatera eller hur)
2. Värmeelement läcker!  (Lätt att kontrollera då mattorna fram blir blöta).
Har haft bägge felen på min Audi 100 från 1989
Först bytte jag fläkten ...några år senare kunde jag konstatera att mattorna fram var blöta...bytte då värmepaketet förra hösten.
Likadant gjorde jag på brorsans Audi 100 Turbo i våras.
Bägge bilarna har nu perfekt värmetillförsel!

Mattorna är intw blöta och jag är säker på. Jag har kollat.
Men kupéfläkten har jag inte kollat på. Det ska jag göra

Abbe1234
2 december 2023 · 123 Inlägg

husseman skrev:
Hehe- här e´det bilproblem på hög nivå. Om ni skriver och förklarar på ett vettigt vis, så blir det lättare att lösa problemen. - att ett värme element läcker på en 89,a e´väl inte så konstigt? Men vad har det med dessa problem att göra?.  Några felkoder, luftat systemet, skick på v-pump. Verkstad har bytt termostat o givare, utan lösning??- verkstaden borde nog veta var felet finns om det är en verkstad. Lite bättre info tack.  mvh/husse

👍

Abbe1234
2 december 2023 · 123 Inlägg

torsen skrev:
Jag framhärdar - efter erfarenhet liknande ditt problem.
Luftade du ordentligt?
Vet inte om just ditt motorkylsystem  är svårt att lufta.
Återkom och berätta om det hjälpte med förnyad luftning.

Jag har luftat tills alla bubbler försvann. Är det något mer jag ska göra?
Jag ska lufta igen.

Pininfarina406
2 december 2023 · 539 Inlägg

Abbe1234 skrev:
Hej
Jag känner att jag inte får varm luft i bilen. Det är ljummet. Jag har en Audi A4 B6 2003 1.8T.
Jag märker att luften blir starkare och sedan svagare på en sekund och ibland är det på samma nivå. Men det är ljummet i bilen även om jag har kört långt.
Vad kan det vara?

Tack på förhand.

Jag hade det problemet på min Peugeot 407. Jag gjorde allt det som du har gjort men inget hjälpte. Bra värme när man stod still och bara ljummet så fort man körde med bilen.
Till slut så bytte jag själva värmeelementet i bilen (väldigt mycket jobb) och då blev det äntligen bra.

Peugeot 406 coupé "Pininfarina" (1998)
Abbe1234
2 december 2023 · 123 Inlägg

Pininfarina406 skrev:

Abbe1234 skrev:
Hej
Jag känner att jag inte får varm luft i bilen. Det är ljummet. Jag har en Audi A4 B6 2003 1.8T.
Jag märker att luften blir starkare och sedan svagare på en sekund och ibland är det på samma nivå. Men det är ljummet i bilen även om jag har kört långt.
Vad kan det vara?

Tack på förhand.

Jag hade det problemet på min Peugeot 407. Jag gjorde allt det som du har gjort men inget hjälpte. Bra värme när man stod still och bara ljummet så fort man körde med bilen.
Till slut så bytte jag själva värmeelementet i bilen (väldigt mycket jobb) och då blev det äntligen bra.

Det blir exakt så som du skriver. Men tempmätaren i bilen blir också påverkad. Jag menar att den är på 50 hela tiden när jag kör och den börjar stiga upp när bilen står still. Var det samma för dig?

Pininfarina406
2 december 2023 · 539 Inlägg

Abbe1234 skrev:

Pininfarina406 skrev:

Abbe1234 skrev:
Hej
Jag känner att jag inte får varm luft i bilen. Det är ljummet. Jag har en Audi A4 B6 2003 1.8T.
Jag märker att luften blir starkare och sedan svagare på en sekund och ibland är det på samma nivå. Men det är ljummet i bilen även om jag har kört långt.
Vad kan det vara?

Tack på förhand.

Jag hade det problemet på min Peugeot 407. Jag gjorde allt det som du har gjort men inget hjälpte. Bra värme när man stod still och bara ljummet så fort man körde med bilen.
Till slut så bytte jag själva värmeelementet i bilen (väldigt mycket jobb) och då blev det äntligen bra.

Det blir exakt så som du skriver. Men tempmätaren i bilen blir också påverkad. Jag menar att den är på 50 hela tiden när jag kör och den börjar stiga upp när bilen står still. Var det samma för dig?

Det tror jag inte men i ditt fall så kan det ju bero på att vattnat inte cirkulerar som det ska. På Peugeoten så gick värmeslingan till kupén separat. Dessutom beror det ju mycket på var själva temperatur sensorn sitter i systemet. Jag har haft bilar som har kokat utan att temperaturen har höjts på mätaren.

Peugeot 406 coupé "Pininfarina" (1998)
torsen
2 december 2023 · 7 238 Inlägg

Abbe1234 skrev:
Hej
Jag känner att jag inte får varm luft i bilen. Det är ljummet. Jag har en Audi A4 B6 2003 1.8T.
Jag märker att luften blir starkare och sedan svagare på en sekund och ibland är det på samma nivå. Men det är ljummet i bilen även om jag har kört långt.
Vad kan det vara?

Tack på förhand.

Hade radiatorn i värmesystemet vari igensatt hade det ALDRIG kommit någon varmluft.
Nu märker ABBE att luften blir starkare(varmare) och sedan svagare(kallare) på kort tid. 
Det, om något, tyder på luft i systemet.

Skilda bilar har har olika egenheter.
I en del fall måste bilen lutas åt olika håll - vet inte vad som gäller för denna AUDI.

Någon borde kunna ge råd om hur man luftar ifrågavarande bils kylsystem - jag vet inte.

Ett långsökt fel är att gummit släppt från insidan av corden och bildar en "flärp"/propp som på något konstigt sätt täpper till varmvattenströmningen till radiatorn ibland och ibland släpper igenom LIIIIIITE varmvatten.
Analogt med vad som kan hända inuti bromsslangar.
Detta är en killgissning.
Har någon annan AUDI-ägare råkat ut för min gissning?

Om det var min bil hade jag lossat slangen till radiatorn - vid motorn - och med munnen blåst i slangen, för att se om det är täppt i systemet - i/till eller från radiatorn - eller ej.

B t w så har jag på en bil råkat ut för att klammern, som låser vajerhöljet till tråden mellan reglage och kran, lossnat och kranen då levt sitt eget liv utan koppling till reglaget på instrumentpanelen.
Då fick jag fluktuerande värme.

Pininfarina406
2 december 2023 · 539 Inlägg

torsen skrev:

Abbe1234 skrev:
Hej
Jag känner att jag inte får varm luft i bilen. Det är ljummet. Jag har en Audi A4 B6 2003 1.8T.
Jag märker att luften blir starkare och sedan svagare på en sekund och ibland är det på samma nivå. Men det är ljummet i bilen även om jag har kört långt.
Vad kan det vara?

Tack på förhand.

Hade radiatorn i värmesystemet vari igensatt hade det ALDRIG kommit någon varmluft.
Nu märker ABBE att luften blir starkare(varmare) och sedan svagare(kallare) på kort tid. 
Det, om något, tyder på luft i systemet.

Skilda bilar har har olika egenheter.
I en del fall måste bilen lutas åt olika håll - vet inte vad som gäller för denna AUDI.

Någon borde kunna ge råd om hur man luftar ifrågavarande bils kylsystem - jag vet inte.

Ett långsökt fel är att gummit släppt från insidan av corden och bildar en "flärp"/propp som på något konstigt sätt täpper till varmvattenströmningen till radiatorn ibland och ibland släpper igenom LIIIIIITE varmvatten.
Analogt med vad som kan hända inuti bromsslangar.
Detta är en killgissning.
Har någon annan AUDI-ägare råkat ut för min gissning?

Om det var min bil hade jag lossat slangen till radiatorn - vid motorn - och med munnen blåst i slangen, för att se om det är täppt i systemet - i/till eller från radiatorn - eller ej.

B t w så har jag på en bil råkat ut för att klammern, som låser vajerhöljet till tråden mellan reglage och kran, lossnat och kranen då levt sitt eget liv utan koppling till reglaget på instrumentpanelen.
Då fick jag fluktuerande värme.

I min bil blev det exakt som i hans. Stillastående, bra värme, körandes ljummet som bäst.
Det enklaste sättet som jag kom att kolla om elementet i kupén har för dålig genomströmning är att känna på slangarna när man har varit ute och kört. En varm och en kall är lika med dålig genomströmning. Båda ska vara lika varma.
Jag tror inte att Ts bil har en gammal traditionell värmekran med vajer. Hans system är, som de flesta idag, styrt med spjäll som bestämmer mängden värme i kupén. Elementet har alltså full värme hela tiden.

Peugeot 406 coupé "Pininfarina" (1998)
Abbe1234
6 december 2023 · 123 Inlägg

Pininfarina406 skrev:

torsen skrev:

Abbe1234 skrev:
Hej
Jag känner att jag inte får varm luft i bilen. Det är ljummet. Jag har en Audi A4 B6 2003 1.8T.
Jag märker att luften blir starkare och sedan svagare på en sekund och ibland är det på samma nivå. Men det är ljummet i bilen även om jag har kört långt.
Vad kan det vara?

Tack på förhand.

Hade radiatorn i värmesystemet vari igensatt hade det ALDRIG kommit någon varmluft.
Nu märker ABBE att luften blir starkare(varmare) och sedan svagare(kallare) på kort tid. 
Det, om något, tyder på luft i systemet.

Skilda bilar har har olika egenheter.
I en del fall måste bilen lutas åt olika håll - vet inte vad som gäller för denna AUDI.

Någon borde kunna ge råd om hur man luftar ifrågavarande bils kylsystem - jag vet inte.

Ett långsökt fel är att gummit släppt från insidan av corden och bildar en "flärp"/propp som på något konstigt sätt täpper till varmvattenströmningen till radiatorn ibland och ibland släpper igenom LIIIIIITE varmvatten.
Analogt med vad som kan hända inuti bromsslangar.
Detta är en killgissning.
Har någon annan AUDI-ägare råkat ut för min gissning?

Om det var min bil hade jag lossat slangen till radiatorn - vid motorn - och med munnen blåst i slangen, för att se om det är täppt i systemet - i/till eller från radiatorn - eller ej.

B t w så har jag på en bil råkat ut för att klammern, som låser vajerhöljet till tråden mellan reglage och kran, lossnat och kranen då levt sitt eget liv utan koppling till reglaget på instrumentpanelen.
Då fick jag fluktuerande värme.

I min bil blev det exakt som i hans. Stillastående, bra värme, körandes ljummet som bäst.
Det enklaste sättet som jag kom att kolla om elementet i kupén har för dålig genomströmning är att känna på slangarna när man har varit ute och kört. En varm och en kall är lika med dålig genomströmning. Båda ska vara lika varma.
Jag tror inte att Ts bil har en gammal traditionell värmekran med vajer. Hans system är, som de flesta idag, styrt med spjäll som bestämmer mängden värme i kupén. Elementet har alltså full värme hela tiden.

Hej
Båda är kalla. Jag har känt på dem efter lång körning.

Abbe1234
6 december 2023 · 123 Inlägg

Jag har hittat den här videon
https://youtu.be/y8yqa9Qr1OU?si=4bXlb9TvgCsiGvBs

jaka54
7 december 2023 · 5 734 Inlägg

Säger det igen! -Har du kollat att fläkten funkar?
Vad är det för konstigheter som killen på videon snackar om?? Kan inte tänka mig att man på Audifabriken när bilen tillverkades  gjorde mer än att fylla på kylvätska och sedan körde motorn...så funkade allt perfekt. Att  behöva lufta??! Varför då? Systemet luftar ju sig självt genom att eventuell luft  i motorn / kylaren och värmepaketet kommer in i expansionskärlet och sedan försvinner av sig självt. Naturligtvis på villkor att vattenpumpen funkar och cirkulerar vattnet.

Pininfarina406
7 december 2023 · 539 Inlägg

jaka54 skrev:
Säger det igen! -Har du kollat att fläkten funkar?
Vad är det för konstigheter som killen på videon snackar om?? Kan inte tänka mig att man på Audifabriken när bilen tillverkades  gjorde mer än att fylla på kylvätska och sedan körde motorn...så funkade allt perfekt. Att  behöva lufta??! Varför då? Systemet luftar ju sig självt genom att eventuell luft  i motorn / kylaren och värmepaketet kommer in i expansionskärlet och sedan försvinner av sig självt. Naturligtvis på villkor att vattenpumpen funkar och cirkulerar vattnet.

Många moderna bilar lider av detta syndrom, inte minst BMW. Men även Renault och alla bilar som har kylare i
motsatt ände mot var motorn sitter. Tex Porsche, Ferrari osv.
En del tillverkare råder en att hänga ett kärl i motorhuven så att man kan fylla kylmedel med lite tryck, andra att man vakuum suger och fyller systemet på det sättet. Det gemensamma för alla metoderna är ju att undvika luftfickor.

Peugeot 406 coupé "Pininfarina" (1998)
it_mutt Avstängd
7 december 2023 · 10 388 Inlägg

jaka54 skrev:
Säger det igen! -Har du kollat att fläkten funkar?
Vad är det för konstigheter som killen på videon snackar om?? Kan inte tänka mig att man på Audifabriken när bilen tillverkades  gjorde mer än att fylla på kylvätska och sedan körde motorn...så funkade allt perfekt. Att  behöva lufta??! Varför då? Systemet luftar ju sig självt genom att eventuell luft  i motorn / kylaren och värmepaketet kommer in i expansionskärlet och sedan försvinner av sig självt. Naturligtvis på villkor att vattenpumpen funkar och cirkulerar vattnet.

Nej, så fungerar det inte på nyare Audi. Eller nyare; en B8 (2008) kan du glömma att du lyckas lufta på det viset. Varför? För att högsta punkten inte är expansionskärlet.

Så, varför lufta? För att du inte får ut luften annars. Ja, det är just precis så förbannat enkelt.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
jaka54
7 december 2023 · 5 734 Inlägg

Hur gör man då på moderna bilar på fabrik???

Abbe1234
7 december 2023 · 123 Inlägg

jaka54 skrev:
Säger det igen! -Har du kollat att fläkten funkar?
Vad är det för konstigheter som killen på videon snackar om?? Kan inte tänka mig att man på Audifabriken när bilen tillverkades  gjorde mer än att fylla på kylvätska och sedan körde motorn...så funkade allt perfekt. Att  behöva lufta??! Varför då? Systemet luftar ju sig självt genom att eventuell luft  i motorn / kylaren och värmepaketet kommer in i expansionskärlet och sedan försvinner av sig självt. Naturligtvis på villkor att vattenpumpen funkar och cirkulerar vattnet.

Fläkten fungerar, jag kollade det.

it_mutt Avstängd
8 december 2023 · 10 388 Inlägg

jaka54 skrev:
Hur gör man då på moderna bilar på fabrik???

HUR är det ens måttligt relevant? Men spontangissning; vakuum. Precis som jag gör när jag byter/fyller på.

Det finns en anledning till att TS' bil har en luftningsskruv på röret som det visas i filmen.
Det finns en anledning till att ex.vis A4:orna redan från första generation har luftningshål vid värmepaketet.
Osv osv osv

Och nej, det är inte för att det "luftar sig själv via expansionskärlet".

Till TS;


Börja med att testa att lufta. Du har videon som visar vad du ska göra.

Senast redigerat av it_mutt (8 december 2023)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang