Bytt bilbatteri och lampan lyser

Pepparkaka33
2 december 2023 · 10 Inlägg

Hej
Har bytt bilbatteri på en Ford Fiesta. Bilen startar och inget konstigt men batterilampan lyser. Vad kan vara fel?

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
2 december 2023 · 14 077 Inlägg

Pepparkaka33 skrev:
Hej
Har bytt bilbatteri på en Ford Fiesta. Bilen startar och inget konstigt men batterilampan lyser. Vad kan vara fel?

Generatorpaj kanske.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Pepparkaka33
2 december 2023 · 10 Inlägg

Vettemannen skrev:

Pepparkaka33 skrev:
Hej
Har bytt bilbatteri på en Ford Fiesta. Bilen startar och inget konstigt men batterilampan lyser. Vad kan vara fel?

Generatorpaj kanske.

/Benny

Men verkar så konstigt, gamla batteriet var slut o vi bytte, vad är oddsen att generatorn pajar samtidigt. Tänker om nån kabel inte sitter perfekt, men tänker att då borde väl inte bilen startat ens.

jaka54
2 december 2023 · 5 788 Inlägg

Ta  fram multimetern och mät spänningen !

Pepparkaka33
2 december 2023 · 10 Inlägg

jaka54 skrev:
Ta  fram multimetern och mät spänningen !

Var 12,12 så borde väl va okej?

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
2 december 2023 · 14 077 Inlägg

Pepparkaka33 skrev:

jaka54 skrev:
Ta  fram multimetern och mät spänningen !

Var 12,12 så borde väl va okej?

Med motorn på eller avstängd?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pepparkaka33
2 december 2023 · 10 Inlägg

Avstängd

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
2 december 2023 · 14 077 Inlägg

Pepparkaka33 skrev:
Avstängd

Testa med multimetern på batteriet med motorn igång, då ska generatorn ladda ung. 13,5 volt.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
zzr94092
2 december 2023 · 4 405 Inlägg

Inte missat någon kabel vid batt bytet? Lampan ju lysa då!13,5 V är lite dåligt,runt 14V på en äldre bil, min v60-16 ligger på15V...

Senast redigerat av zzr94092 (2 december 2023)

jaka54
2 december 2023 · 5 788 Inlägg

12,1 V är inte bra! Spänningen med motorn avstängd bör ligga på 12,6V eller mer.

MrHyde
2 december 2023 · 659 Inlägg

Vettemannen skrev:

Pepparkaka33 skrev:
Avstängd

Testa med multimetern på batteriet med motorn igång, då ska generatorn ladda ung. 13,5 volt.

/Benny

Minst 14v ska det ladda, annars är generatorn dålig. En någorlunda modern bil ska ladda ungefär 14,4-14,7v när allt är bra.

Live long, and prosper.
Pepparkaka33
3 december 2023 · 10 Inlägg

Okej såhär, avstängd bil 12,2 v, bil igång 13,3. Sätter jag på en batteriladdare är det 12,8 v avstängd bil o bil igång 14,8 o då lyser inte batterilampan. Är det då generatorn man ska misstänka? Tycker bara allt är så konstigt. Aldrig problem med bilen, för 2 veckor sen när det blev kallt startade inte bilen alls, batterier under 12 när vi mätte. Valde då att byta batteri och så är det såhär nu…eller har generatorn varit dålig länge? Men man tycker ju att när man stoppar in ett sprillans nytt batteri ska det väl inte från början vara för dålig ström? Ja jag är ingen expert men tycker ändå det är märkligt, borde ju märkt något innan om den laddade dåligt. Tack för alla kommentarer!

Pepparkaka33
3 december 2023 · 10 Inlägg

En sak till. Kan det vara så att när vi satt i batteriet så är det dålig kontakt någonstans som gör att det blir såhär? På ena poolen (-j går inte fästet eller vad man ska säga hela vägen ner i botten. Men minns inte hur det såg ut innan. Men det är liksom tre punkter o alla har kontakt som jag ser det. I min värld är det kontakt eller inte men så är det kanske inte på bilar? smile

zzr94092
3 december 2023 · 4 405 Inlägg

Du får öppna batteriskon lite ,om det är en vanlig sko ,med en förskruvning på sidan,innan du ansluter den..men säkert kontakt ändå!

Pepparkaka33
3 december 2023 · 10 Inlägg

Har öppnat rejält och försökt trycka ner den.

zzr94092
3 december 2023 · 4 405 Inlägg

Ok,man kan få knacka lite på skon för att få ner den! Men ganska säker på att det inte är problemet att gen,lampan lyser,,du är 100 på att du inte missat nån kabel?

Pepparkaka33
3 december 2023 · 10 Inlägg

Har knackat som attan. Förstår inte vad missat. Kan ju inte namn på allt men lossat på svart pool o sen röd o jorden. Tog ut batteriet. I med nytt, satte på röd pool o sen svart o sen jorden, finns ju inget mer.

Mossan1
3 december 2023 · 2 861 Inlägg

Fungerar startmotorn är det tillräcklig kontakt vid batteiet.  Släpp det.

Men det är ingen mer kabel där som är lös?  Kortslöts någonting vid bytet?

Kan vara trångt att få batteier på plats, och kanske någon kabel rycktes loss....
Både på + och på -sidan.

Senast redigerat av Mossan1 (3 december 2023)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
3 december 2023 · 13 757 Inlägg

en fråga..   lös den innan batteribytet?

att en generator går sönder är ju inte jätteovanligt.. 


kolla detta.. https://www.youtube.com/watch?v=XR33FBI … FordBossMe

jag har ju noll koll på just ford.. men skulle kunna vara något sånt.. denna är ju lite nyare men hittade samma sak på fiesta mk8:or så

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Pepparkaka33
3 december 2023 · 10 Inlägg

Lampan lös inte innan batteribytet. Startat felfritt alltid.

Nu har jag laddat batteriet länge med laddare o nu är det 12,8 V o vid gång så visar det nu 14,5 V. Kan felet va löst tro? Var batteriet dåligt laddat vid köp? Ja vi får se hur det utvecklas.

Jag vill verkligen tacka 🙏 för allas tips och inlägg såhär långt. Jag hoppas nu att det ska fungera annars vet jag inte. 😊

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang