Bil skakar mycket över 80 km/h, nu punktering

Vansterfilen
3 december 2023 · 100 Inlägg

Hej,

Utöver att försöka få första pris för bästa rubrik 2023, så behöver jag hjälp med min bil.

Kör en Ford Fiesta ST -2016. Var ute och körde i snökaoset i veckan, och märkte att bilen börjat skaka något kopiöst över 80 km/h. Det är nästan så man fick en mindre hjärnskakning av att köra bilen. Bilen fungerade hur bra som helst dagen innan, men misstänker att jag råkade slå till en trottoarkant när jag körde ut på morgonen. Kanten gömde sig i snödrivorna som bilen olyckligtvis gled in i, mycket låg hastighet så inga synliga skador, men jag kände att höger framhjul (eventuellt bakhjul) slog till något lite lätt.

I vilket fall, efter att ha kört en stund svängde jag inom min däckfirma för efterdragning av bultarna då jag nyligen bytt däck. Efter denna efterdragning körde jag en kortare sväng och all form av skakning var borta! Tänkte att bultarna kanske lossnat lite men nu verkade allt vara frid och fröjd.

Idag när jag skulle ut och köra för första gången på tre dagar så märkte jag att höger bakhjul är platt.

Så, min fråga är vad bör jag kolla först. Kan någon spindelled eller liknande ta skada av en mycket liten kontakt med trottoarkant och att det är den som gjort hjulet platt? Vad kan skakningen ha berott på?

zzr94092
3 december 2023 · 4 405 Inlägg

Laga punkan först,är väl inget att fundera över!🤔

Vansterfilen
3 december 2023 · 100 Inlägg

zzr94092 skrev:
Laga punkan först,är väl inget att fundera över!🤔

Ja, självfallet. Min tanke är mer vad som ligger bakom så rejäla skakningar, och om det kan ligga bakom en punktering.

Mack Forum- och sitemoderator
4 december 2023 · 26 167 Inlägg

Skakningarna kan ju ha varit bultarna som satt löst, men då borde väl den som drog åt dem ha sagt något om det? "Ojoj..här var det löst på ett par stycken..", ungefär.
Men kan ju också ha varit snö i fälgarna. Sådant får ju det till att vibrera.

Punkan - kan - ju bero på att fälgen blivit sned och inte riktigt sluter tätt mot däcket. Bara spekulation från min sida men behöver ju inte vara svårare än så..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
4 december 2023 · 13 757 Inlägg

Tror mer på snö i fälgarna än något annat   så blir det på vinter

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Mossan1
4 december 2023 · 2 861 Inlägg

Tror också på snö som säkert föll bort, eller togs bort av den som efterdrog.

Men jag blir också häpen av att man bara kör vidare utan att dra åt SJÄLV och det GENAST när bilen skakar. Vid vägkanten.  Eller ÅTMINSTONE rycka i hjulen och om man känner glapp ringa bärgare om man nu är handfallen eller inte utrustat bilen med hjulnyckel ännu.

Lär man inte ut sådant vid körkortsutbildningen längre?

Tappa hjul är farliga saker.

Senast redigerat av Mossan1 (4 december 2023)

Vansterfilen
12 december 2023 · 100 Inlägg

Tack för svar samtliga.

Måste varit snö som ni säger. Hittar inget fel på bilen. Märkligt då jag aldrig varit med om något liknande förut, det gick inte att ligga över 80 km/h utan att åka på en hjärnskakning.

jaka54
12 december 2023 · 5 788 Inlägg

Men herre gud! Varför stannade du inte direkt och kollade på hjulen?! Har du ingen hjulbult dragare i bilen?? En sån är ju ett måste att ha med! Och punkteringen berodde  kanske på att du körde på kantstenen...pyspunka.

Senast redigerat av jaka54 (12 december 2023)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang