tjabba! var och gjorde hjulinställning på min merca i dag, och dem som utförde det, sa att jag hade lite problem med castervinkeln? jag lägger upp bild här, om någon här är kunnig, skulle vilja veta hur det funkar, och hur jag kan fixa det!
24 grader är jättemycket. Typ som att hela fjäderbenet hoppat ur läget och flyttat sig 5 cm.
Krockad, eller brustet stag någonstans? Samtidigt verkar de andra vinklar bra. Felaktig mätning…
ja tycker det med! nä är inte krockad vad jag vet! ska kolla över fjäderbenet och länkarmar i morn, om det är det som är problem. han som gjorde inställningen visste inte vad det kunde vara. kan han ha gjort fel mätning ?
24 grader är jättemycket. Typ som att hela fjäderbenet hoppat ur läget och flyttat sig 5 cm.
Krockad, eller brustet stag någonstans? Samtidigt verkar de andra vinklar bra. Felaktig mätning…
ja tycker det med! nä är inte krockad vad jag vet! ska kolla över fjäderbenet och länkarmar i morn, om det är det som är problem. han som gjorde inställningen visste inte vad det kunde vara. kan han ha gjort fel mätning ?
När felet är så stort bör man verifiera med en ny mätning.
24 grader är jättemycket. Typ som att hela fjäderbenet hoppat ur läget och flyttat sig 5 cm.
Krockad, eller brustet stag någonstans? Samtidigt verkar de andra vinklar bra. Felaktig mätning…
ja tycker det med! nä är inte krockad vad jag vet! ska kolla över fjäderbenet och länkarmar i morn, om det är det som är problem. han som gjorde inställningen visste inte vad det kunde vara. kan han ha gjort fel mätning ?
När felet är så stort bör man verifiera med en ny mätning.
ah okey! ja ska se om jag kan hitta ngn annan som kan göra en mätning, kan ju kanske vara fel på dera maskin ochså!
Hur är bilen att köra? Med så starkt avvikande castervinkel på ena sida borde den dra kraftigt år endera sida. Likaså bör bilen vara väldigt "styrvänlig" åt ena sidan, och tvärt om åt andra sidan. Rattåtergången efter kurva bör vara kraftig åt ena hållet och nästan obefintlig åt andra hållet.
Om den inte är att köra som jag beskrivit ovan så misstänker jag i stället mätfel. Reklamera i så fall mätningen och kräv en ny mätning.
Hur är bilen att köra? Med så starkt avvikande castervinkel på ena sida borde den dra kraftigt år endera sida. Likaså bör bilen vara väldigt "styrvänlig" åt ena sidan, och tvärt om åt andra sidan. Rattåtergången efter kurva bör vara kraftig åt ena hållet och nästan obefintlig åt andra hållet.
Om den inte är att köra som jag beskrivit ovan så misstänker jag i stället mätfel. Reklamera i så fall mätningen och kräv en ny mätning.
bilen för mig känns oavsett bra faktiskt "för den inställningen, ratten är till och med rak" och det vibrerar inget i ratten i heller. dock tycker jag den är lite tung styrd, när man svänger i en rondell eller i en korsning. men kan ha fel.
glömde tillägga att jag gjorde en inställning först, på samma ställe! då fick jag bättre värde, men dock så hade jag sommar däck på AMG fälgar på, och då fixk vi ut dessa värdena, men ratten var endå lite till höger, så körde upp till däck firman nu i fredags, och gjorde om inställningen, och då fick vi ut att ena sidan grymt mycket med postiv caster vinkel.
så här är första mättningen.. med sommar däck
och här är den andra mätningen, fast med vinterdäck på.