244 -85. b200k. läckage dag 1, behöver råd.

Blanke
16 januari · 331 Inlägg

Kör hem den och ser en saftig mängd olja under motorn. I princip alla slangar/rör på blocket har blivit ihopklämda med en tång, och ser flertalet saker som inte står helt rätt till! För det första så kunde jag inte stänga av bilen längre. Bilen vägrade dö om jag stängde av tändningen, och när jag kopplar från batteriet så dör den inte heller! Antar att förra ägaren kopplat slutsteg, extraljus och allt annat har resulterat i diverse felkopplingar så generatorn håller bilen vid liv.

Till saken då. Inser att det omöjligen kommer gå att återställa existerande blocket till ett hyfsat skick. Toppen är väldigt fin däremot, så ett utbyte är i ordning! Men vilket block bör jag sätta dit? Jag kan tänka mig att installera b200k blocket, men visst är det bolt on med b230f block också? Finns det några andra block jag kan sätta dit, eller bör jag ta original?

Målet med bilen är att få den i ett hyfsat rullande skick. Först blir det att åtgärda motor och växellåda, sedan el, och slutligen rost.

Senast redigerat av Blanke (4 februari )

Jeebz
17 januari · 540 Inlägg

Om en b200k är som en b230k så är det special topplock och kolvar i dom. Topplocket har inga förbränningsrum utan är plant så sätter du den toppen på b230f block/kolvar blir det dåligt. B230K klarar inte av ett kamremshaveri heller. 631 heter toppen på b230k heter den så på b200k också?

Att den går när du stänger av den det är inte så att den glödtänder då?.

Senast redigerat av Jeebz (17 januari )

Blanke
17 januari · 331 Inlägg

Jeebz skrev:
Om en b200k är som en b230k så är det special topplock och kolvar i dom. Topplocket har inga förbränningsrum utan är plant så sätter du den toppen på b230f block/kolvar blir det dåligt. B230K klarar inte av ett kamremshaveri heller. 631 heter toppen på b230k heter den så på b200k också?

Att den går när du stänger av den det är inte så att den glödtänder då?.

Kan vara glödtändning men det upplevs ingen orolig tomgång eller harklande. Exakt som om den var igång som vanligt.

Okej då förstår jag, läste snabbt någonstans att det är 530 på 200k men kan ha fel utan tvekan.

Ett alternativ jag sneglar mot är då att installera b230e motor från en 740. Topp och block. Hittat en fräsch sådan på bildelsdatabasen. Men då blir det att dra elpump i tank och under bilen samt filter, tillsammans med relä. Är det här möjligt? Fördelaren ser jag är på baksidan av b230e, någonting som kommer hindra installation eller kan man tvinga in den?

Besiktningen kanske kommer klaga på bytet, men bör väl kunna pröva och se vad som sker. Målet är att få igång bilen på lättaste och billigaste sättet. b230e verkar som att det kommer vara plug and play.

Senast redigerat av Blanke (17 januari )

simlar
17 januari · 5 526 Inlägg

B200K har vanlig 530-topp.
Du kan bekräfta detta genom att läsa på siffrorna på toppen ovanför grenröret.
Står det 1000530 så är det en 530-topp.


Så länge det inte är en topp med artnr 1000631 så passar 530-toppen utöver B200K även på motorblock B19/21/23/200/230 A/E/F (ET/FK/FT också om man räknar med turbomotorerna)

Du har förgasare på din B200K så du behöver då ett block med hål för den mekaniska bränslepumpen.
Vissa 90-tal b230 motorblock har inte hålet färdigbearbetat.

Tar du ett motorblock från Volvo 740/940 med fördelaren bak på toppen kommer du behöva ta bort pluggen för blockfördelarhålet samt byta till en "mellanaxel" med färdigbearbetat fördelardrev.

Enklast är då att ta ett motorblock från en Volvo 340/360 eller Volvo 240.

Byter du till en B230 men behåller förgasaren från din B200 så kommer du mest troligt behöva bestycka om förgasaren så den ger tillräckligt med bränsle för den extra motorvolymen.


Men vad för slangar m.m är ihopklämda?
Är det inte enklare att bara byta dom komponenterna?

Istället för att byta motorblock så är det ju fort gjort att täta om din motor, vilket du lär behöva göra även om du byter motorblock.

Senast redigerat av simlar (17 januari )

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
simlar
17 januari · 5 526 Inlägg

Att den inte går att stänga av känns mer som ett elfel enligt din beskrivning.
Ta bort allt eftermonterat och koppla tillbaka det till original igen.

Varför den håller sig igång även när du lossar batteripolen är för att generatorn fortfarande skickar ut ström som håller igång elsystemet.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
17 januari · 13 746 Inlägg

B230fk utan minsta tvekan ihop med motorelen från en 88b-93 volvo 240.  Fk går utmärkt att regga i en 240 är ju bara 135hk men lätt att dubbla 😁

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Blanke
17 januari · 331 Inlägg

simlar skrev:
B200K har vanlig 530-topp.
Du kan bekräfta detta genom att läsa på siffrorna på toppen ovanför grenröret.
Står det 1000530 så är det en 530-topp.


Så länge det inte är en topp med artnr 1000631 så passar 530-toppen utöver B200K även på motorblock B19/21/23/200/230 A/E/F (ET/FK/FT också om man räknar med turbomotorerna)

Du har förgasare på din B200K så du behöver då ett block med hål för den mekaniska bränslepumpen.
Vissa 90-tal b230 motorblock har inte hålet färdigbearbetat.

Tar du ett motorblock från Volvo 740/940 med fördelaren bak på toppen kommer du behöva ta bort pluggen för blockfördelarhålet samt byta till en "mellanaxel" med färdigbearbetat fördelardrev.

Enklast är då att ta ett motorblock från en Volvo 340/360 eller Volvo 240.

Byter du till en B230 men behåller förgasaren från din B200 så kommer du mest troligt behöva bestycka om förgasaren så den ger tillräckligt med bränsle för den extra motorvolymen.


Men vad för slangar m.m är ihopklämda?
Är det inte enklare att bara byta dom komponenterna?

Istället för att byta motorblock så är det ju fort gjort att täta om din motor, vilket du lär behöva göra även om du byter motorblock.

Det är pulsairen och diverse anslutningar som är ihopklämda. Nog går det att åtgärda men känns väldigt tråkigt. Hittat olika b230f motorer från 740s med topp och block. Men upplevs även väldigt jobbigt att återställa motorn då den verkar vara i ett hyfsat risigt skick.

Men sitter nu med alternativet att antingen dra ut motor och kasta in en b230e/f/fk från en 740. Installera nödvändiga komponenter, eller åtgärda existerande motor. Men är väl lite småtråkigt med förgasarmotor kan jag tycka.

Väldigt bra info du delar med dig.

Senast redigerat av Blanke (17 januari )

Blanke
17 januari · 331 Inlägg

Growe skrev:
B230fk utan minsta tvekan ihop med motorelen från en 88b-93 volvo 240.  Fk går utmärkt att regga i en 240 är ju bara 135hk men lätt att dubbla 😁

Jag har hittat en B230F/FK i närheten. Båda komptestade och går för 3000kr respektive 6000kr. Från en 740.

Utöver fördelarlocket, kommer detta att passa i en 240? Visst återanvänder man motorfästet från 240ins b200k?

Och kablaget osv. Kommer det gå att ta alla elektronik från bilen. Alltså lambdan, styrboxen osv. Och sedan föra över utan komplikationer?

Growe Fri fart för ett fritt folk!
17 januari · 13 746 Inlägg

Fk är att föredra när man reggistreringsbesiktar den. .     att slippa förgasare är ju verkligen prio nummer ett för att få en bättre standard att sen ha en pigg bil är aldrig fel dom går väldigt bra med 200hk. Och blir riktigt rolig

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Blanke
17 januari · 331 Inlägg

Growe skrev:
Fk är att föredra när man reggistreringsbesiktar den. .     att slippa förgasare är ju verkligen prio nummer ett för att få en bättre standard att sen ha en pigg bil är aldrig fel dom går väldigt bra med 200hk. Och blir riktigt rolig

Är väl prisskillnaden som hindrar. Måste ju även köpa till turbon och annat gott och blandat. F upplevs billigare att installera, och kommer ju ändå öka standarden på bilen i överlag.


Känner mig lite som ett barn i en godisaffär. Svårt att veta exakt vad man vill köpa för allt verkar roligt. I sig har jag ingenting emot att plocka ned b200k och plocka isär. Installera en sotningssats för topp och block, göra rent i motorutrymmet och fixa elen. Men inte heller någonting emot att pröva installera en b230.

Senast redigerat av Blanke (17 januari )

Blanke
17 januari · 331 Inlägg

simlar skrev:
B200K har vanlig 530-topp.
Du kan bekräfta detta genom att läsa på siffrorna på toppen ovanför grenröret.
Står det 1000530 så är det en 530-topp.


Så länge det inte är en topp med artnr 1000631 så passar 530-toppen utöver B200K även på motorblock B19/21/23/200/230 A/E/F (ET/FK/FT också om man räknar med turbomotorerna)

Du har förgasare på din B200K så du behöver då ett block med hål för den mekaniska bränslepumpen.
Vissa 90-tal b230 motorblock har inte hålet färdigbearbetat.

Tar du ett motorblock från Volvo 740/940 med fördelaren bak på toppen kommer du behöva ta bort pluggen för blockfördelarhålet samt byta till en "mellanaxel" med färdigbearbetat fördelardrev.

Enklast är då att ta ett motorblock från en Volvo 340/360 eller Volvo 240.

Byter du till en B230 men behåller förgasaren från din B200 så kommer du mest troligt behöva bestycka om förgasaren så den ger tillräckligt med bränsle för den extra motorvolymen.


Men vad för slangar m.m är ihopklämda?
Är det inte enklare att bara byta dom komponenterna?

Istället för att byta motorblock så är det ju fort gjort att täta om din motor, vilket du lär behöva göra även om du byter motorblock.

Har bestämt oss nu att plocka ut gamla motorn och växellådan, och börja undersöka skicket på den innan vi gör någonting. Om det bara krävs nya packboxar, packningar, o-ringar och någon oljefälla och slang så behåller vi den. Om det krävs nya lager, ringar och annat kommer vi antingen göra en ful-restoration eller skaffa en beggad b230f.

Blanke
19 januari · 331 Inlägg

En fråga. Vet någon här om den här bilen kom med hydraulisk koppling? 85a b200k.

Frågar nämligen för det ser ut som en hydraulisk huvudcylinder och den är fäst med kattstrypare till bromsens huvudcylinder...

Kan det här förklara varför det är så svårt att växla bilen, då cylindern egentligen ska sitta fast i brandväggen? Den hänger löst kan jag tillägga i kattstryparna.

Mew
19 januari · 2 162 Inlägg

Min blåa är just en -85a med b200k, den har vajerstyrd koppling.

Blanke
19 januari · 331 Inlägg

Mew skrev:
Min blåa är just en -85a med b200k, den har vajerstyrd koppling.

Och jag gissar på att du inte har någon extra reservoar ditsatt med kattstrypare på bromscylindern? big_smile

Tänker jag frågar innan man börjar felsöka, ingenting negativt med gratis hydraulkoppling.

Mew
19 januari · 2 162 Inlägg

Blanke skrev:

Mew skrev:
Min blåa är just en -85a med b200k, den har vajerstyrd koppling.

Och jag gissar på att du inte har någon extra reservoar ditsatt med kattstrypare på bromscylindern? big_smile

Tänker jag frågar innan man börjar felsöka, ingenting negativt med gratis hydraulkoppling.

Nope, inget sånt. big_smile
Men har du luft i systemet hade det förklarat en del.

Senast redigerat av Mew (19 januari )

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang