Behöver jag byta ut hela min torkartransmission eller finns det reservdel?

jolun
18 januari · 2 Inlägg

Hej!

Hoppas det är rätt del av forumet för den här typen av fråga. Inte superkunnig på bilar, men tänkte fråga först iaf.

Har en 09a VW Caddy vars vindrutetorkare på passagerarsidan slutade fungera i och med att jag som en idiot försökte köra dem utan att säkerställa att de inte var fastfrusna. I mina ögon borde ju själva rotorn som sticker upp på bilden kunna bytas ut mot en reservdel med nya gängor, men funderar ifall det är så man brukar laga det på verkstaden eller ifall man bara brukar byta ut hela transmissionen?

Funderar på ifall lagning av det här ligger på hobbynivå eller ifall det är lika bra att ta in den på verkstad direkt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/249/248350/248350-9e8e3d3c90ddefa596ae4b3dffff129c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/249/248350/248350-fc4e0482c9f7bd4c6e25169550dec80f.jpg

Jesper328
18 januari · 2 378 Inlägg

Köp en begagnad torkarmekanism på skroten bara.
Bytet gör du själv relativt fort sålänge du inte har mittmonterad tumme.

Up the RA
jolun
18 januari · 2 Inlägg

Jesper328 skrev:
Köp en begagnad torkarmekanism på skroten bara.
Bytet gör du själv relativt fort sålänge du inte har mittmonterad tumme.

Då så, hittar jag bara rätt torkarmekanism kan jag nog få till det men det kan säkert skroten hjälpa mig att hitta också.
Tack!

Mossan1
19 januari · 2 832 Inlägg

Är det splinsen på tapparna som är skadad, eller är det inmosat aluminium i dom av att ha slirat i torkararmarna?

Torkararmarna brukat vara svaga punkten.

Edit: Ser nu lösa muttern bredvid. Den är alltså av.   Ja, byte komplett mekanism exl motor.  Brukar vara tämligen enkelt när den nås från motorsidan av torpedväggen.

Senast redigerat av Mossan1 (20 januari )

Oreggad Ruter Knekt
19 januari · 659 Inlägg

Skulle testat göra rent med syl eller dyl. och försöka igen. Eller rör sig inte heller andra sida?
Det är givetvis på hobbynivå, frågan är bara vad som är fel smile kan vara en kulled som hoppat ur armen också.

Senast redigerat av Oreggad (19 januari )

Något sen på bollen
Opel Rekord d "1900 Berlina" (1976)
Brådhis * Voff voff *
20 januari · 10 285 Inlägg

Oreggad skrev:
Skulle testat göra rent med syl eller dyl. och försöka igen. Eller rör sig inte heller andra sida?
Det är givetvis på hobbynivå, frågan är bara vad som är fel smile kan vara en kulled som hoppat ur armen också.

Du missade nog att han dragit av tappen och inte har något att gänga muttern i eftersom den biten är kvar i muttern? smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Oreggad Ruter Knekt
20 januari · 659 Inlägg

Brådhis skrev:

Oreggad skrev:
Skulle testat göra rent med syl eller dyl. och försöka igen. Eller rör sig inte heller andra sida?
Det är givetvis på hobbynivå, frågan är bara vad som är fel smile kan vara en kulled som hoppat ur armen också.

Du missade nog att han dragit av tappen och inte har något att gänga muttern i eftersom den biten är kvar i muttern? smile

Aha!! Ja då blir det väl en ny arm/mekanism som rekommenderas (alternativt macgyver metoden med ett gem och tuggummi, fungerar varje gång). hemma-pul jobb att byta sådana.

150 kr för billigaste som finns lätthittat på nätet, bara lyfta bort plast för att komma åt det mesta i trångt utrymme.

Senast redigerat av Oreggad (20 januari )

Något sen på bollen
Opel Rekord d "1900 Berlina" (1976)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
20 januari · 13 748 Inlägg

Oreggad skrev:

Brådhis skrev:

Oreggad skrev:
Skulle testat göra rent med syl eller dyl. och försöka igen. Eller rör sig inte heller andra sida?
Det är givetvis på hobbynivå, frågan är bara vad som är fel smile kan vara en kulled som hoppat ur armen också.

Du missade nog att han dragit av tappen och inte har något att gänga muttern i eftersom den biten är kvar i muttern? smile

Aha!! Ja då blir det väl en ny arm/mekanism som rekommenderas (alternativt macgyver metoden med ett gem och tuggummi, fungerar varje gång). hemma-pul jobb att byta sådana.

150 kr för billigaste som finns lätthittat på nätet, bara lyfta bort plast för att komma åt det mesta i trångt utrymme.

någon måste ju dragit hårt som fasen för det där ens ska kunna hända aldrig sätt något liknande om jag ska vara ärlig.. visst att dom kan börja slira på axeln och dyligt..   

går säkert att borra och gänga upp hålet oxå.  och dra i en skruv där istället.  men är det värt jobbet knappast..

bara åka till närmaste skrot och köpa ett torkarställ.. fördelen att motorn fungerar ju och det är den dyra delen..

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Oreggad Ruter Knekt
20 januari · 659 Inlägg

Growe skrev:

Oreggad skrev:

Brådhis skrev:

Du missade nog att han dragit av tappen och inte har något att gänga muttern i eftersom den biten är kvar i muttern? smile

Aha!! Ja då blir det väl en ny arm/mekanism som rekommenderas (alternativt macgyver metoden med ett gem och tuggummi, fungerar varje gång). hemma-pul jobb att byta sådana.

150 kr för billigaste som finns lätthittat på nätet, bara lyfta bort plast för att komma åt det mesta i trångt utrymme.

någon måste ju dragit hårt som fasen för det där ens ska kunna hända aldrig sätt något liknande om jag ska vara ärlig.. visst att dom kan börja slira på axeln och dyligt..   

går säkert att borra och gänga upp hålet oxå.  och dra i en skruv där istället.  men är det värt jobbet knappast..

bara åka till närmaste skrot och köpa ett torkarställ.. fördelen att motorn fungerar ju och det är den dyra delen..

RIsken är väl att man inte får fast armen särskilt bra då heller, om man inte får "Momentum" på den. Nej, byt. Även om jag tycker det kan vara småcharmigt att ena vindrutetorkaren gör som dödsryck i försök att hänga med. Skrattat mig harmynt av det nu i vintras.

Något sen på bollen
Opel Rekord d "1900 Berlina" (1976)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang