Hur snart måste man anmäla skada till försäkringsbolag ?

KenthIJ
4 februari · 1 468 Inlägg

Råkade köra på en stor kruka med växter som stod utanför porten till vårt hus.

Blev en rejäl repa i plasten på kofångaren vä fram.

Det här skedde strax innan jul -23 men jag har missat att anmäla till försäkringsbolaget (Folksam).

Någon som vet hur lång tid man har på sig att anmäla skada

Jesper328
4 februari · 2 380 Inlägg

Jul -23?
Du körde ju på den igår. wink

Senast redigerat av Jesper328 (4 februari )

Up the RA
trubbelturbo
4 februari · 1 462 Inlägg

Jag tror det är inom 10år som gäller. (ja, faktiskt!)

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
4 februari · 17 512 Inlägg

Anmäl men gör klart att det var "Runt 25-27:e Januari". Skadan åldras och det kan de se om de nu skulle skicka ut en reglerare. Inte så troligt. Hur som helst får du ersättning.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
KenthIJ
5 februari · 1 468 Inlägg

Tackar alla för svar.
Får ta tag i detta

Brådhis * Voff voff *
5 februari · 10 287 Inlägg

"Gör en anmälan till ditt försäkringsbolag så snart som möjligt men senast inom 10 år från att skadan inträffade."

Källa: https://www.hallakonsument.se/varor-och … ler-stold/

Senast redigerat av Brådhis (5 februari )

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
KenthIJ
15 februari · 1 468 Inlägg

Har varit sjuk i omgångar, passat barnbarn och är mitt uppi flyttbestyr så...

har ännu inte anmält skadan till försäkringsbolag ( får försöka prioritera det här)

zemet
16 februari · 4 044 Inlägg

KenthIJ skrev:
Har varit sjuk i omgångar, passat barnbarn och är mitt uppi flyttbestyr så...

har ännu inte anmält skadan till försäkringsbolag ( får försöka prioritera det här)

Är det värt att ta en sån grej till försäkringsbolaget?

Lacka den delen är nog inte mycket dyrare än självrisken och din ökade premie äter nog upp eventuella sparade kronor.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
KenthIJ
16 februari · 1 468 Inlägg

zemet skrev:

KenthIJ skrev:
Har varit sjuk i omgångar, passat barnbarn och är mitt uppi flyttbestyr så...

har ännu inte anmält skadan till försäkringsbolag ( får försöka prioritera det här)

Är det värt att ta en sån grej till försäkringsbolaget?

Lacka den delen är nog inte mycket dyrare än självrisken och din ökade premie äter nog upp eventuella sparade kronor.

Har tänkt i de banorna själv.

Har även tänkt att vi kanske skulle behålla bilen i flera år och att det då inte är så bråttom med att fixa skadan.

men...

Nu fick vi de nya motoriserade hjulen till dotterns rullstol, i förrgår och då blir rullstolen 3 cm bredare och 15 kg tyngre , vilket medför att rullstolen blir svårlastad i  RAV 4an.

så...

då funderar jag på att byta in vår bil (RAV 4 PHEV 2020) och då kan jag tänka mig att det är bättre att fixa skadan innan inbyte... eller är det kanske smidigare att byta in den som den är även om det inverkar negativt på inbytes/mellanpriset

zemet
16 februari · 4 044 Inlägg

KenthIJ skrev:

zemet skrev:

KenthIJ skrev:
Har varit sjuk i omgångar, passat barnbarn och är mitt uppi flyttbestyr så...

har ännu inte anmält skadan till försäkringsbolag ( får försöka prioritera det här)

Är det värt att ta en sån grej till försäkringsbolaget?

Lacka den delen är nog inte mycket dyrare än självrisken och din ökade premie äter nog upp eventuella sparade kronor.

Har tänkt i de banorna själv.

Har även tänkt att vi kanske skulle behålla bilen i flera år och att det då inte är så bråttom med att fixa skadan.

men...

Nu fick vi de nya motoriserade hjulen till dotterns rullstol, i förrgår och då blir rullstolen 3 cm bredare och 15 kg tyngre , vilket medför att rullstolen blir svårlastad i  RAV 4an.

så...

då funderar jag på att byta in vår bil (RAV 4 PHEV 2020) och då kan jag tänka mig att det är bättre att fixa skadan innan inbyte... eller är det kanske smidigare att byta in den som den är även om det inverkar negativt på inbytes/mellanpriset

Jag skulle gissa att det är mest värt att fixa skadan själv utan att blanda in försäkringen innan du lämnar den som inbyte.
Men jag kan ha fel. Enklast är väll att höra med firman du tänkt byta in den hos.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
16 februari · 17 512 Inlägg

Dags för en Mercedes T-klass?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
KenthIJ
16 februari · 1 468 Inlägg

zemet skrev:

KenthIJ skrev:

zemet skrev:

Är det värt att ta en sån grej till försäkringsbolaget?

Lacka den delen är nog inte mycket dyrare än självrisken och din ökade premie äter nog upp eventuella sparade kronor.

Har tänkt i de banorna själv.

Har även tänkt att vi kanske skulle behålla bilen i flera år och att det då inte är så bråttom med att fixa skadan.

men...

Nu fick vi de nya motoriserade hjulen till dotterns rullstol, i förrgår och då blir rullstolen 3 cm bredare och 15 kg tyngre , vilket medför att rullstolen blir svårlastad i  RAV 4an.

så...

då funderar jag på att byta in vår bil (RAV 4 PHEV 2020) och då kan jag tänka mig att det är bättre att fixa skadan innan inbyte... eller är det kanske smidigare att byta in den som den är även om det inverkar negativt på inbytes/mellanpriset

Jag skulle gissa att det är mest värt att fixa skadan själv utan att blanda in försäkringen innan du lämnar den som inbyte.
Men jag kan ha fel. Enklast är väll att höra med firman du tänkt byta in den hos.

Tackar återigen för engagemang och synpunkter

KenthIJ
16 februari · 1 468 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Dags för en Mercedes T-klass?

Funderar lite på MB T klass  men även på

Toyota Proace City Verso / Citroen Berlingo/ Peugeot Partner (är väl i stort sett samma Stellantis bil)

Har funderat på både 5 och 7 sits samt bensin, diesel och el på Stellantis modellerna

Kanske även VW Caddy

husseman
17 februari · 1 597 Inlägg

Huu- håll dig borta från de franska skitbilarna.
mvh/husse

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang