trubbelturbo skrev:
Growe skrev:
många som missar hur hårt upstyrt kör och vilotiderna är.. och alla förselser ger böter.. det lite osm attt ge någon böter på 1500kr för dom glömt ta med pennan till jobbet.. så är det för yrkeschafförer alla fel stora som små ger böter.
även struntsaker som att glömma ange startland.
I alla fall på Stoneridge så försvinner ju frågan om startland efter en kort stund om man inte besvarar den. Detta togs upp på ett möte alla vi chaufförer blev inkallade till på åkeriet för några år sedan. Tydligen hade det vid en revision av transportstyrelsen framkommit att vi förare av den anledningen hade missat att ange vilket land vi befinner oss i när vi startat arbetspasset inte mindre än 27ggr under en månad. Lätt hänt kan man tänka om man sätter sig i bilen, sätter i sitt förarkort och under den tiden det tar för färdskrivaren att läsa in datan kanske man ställer in stolen och speglarna, lägger i ordning sina papper etc.
Men i alla fall, detta renderade i en faktura med ett bötesbelopp på inte mindre än 27*2000kr =
54000kr(!) . Syftet med kör- och vilotidsregleringen är ju att "öka trafiksäkerheten och ge föraren en god social situation". Hur en obesvarad fråga om vilket land man befinner sig i(kan nämnas att vi kör lokal/regional distribution) påverkar varken trafiksäkerheten eller förarens sociala situation är inte helt säkerhetsställd dock.

Hatten av till åkeriföretagare som orkar driva företag

det är faktist oftast enklare än så.. man stoppar i kortet och sen kör man innan färdskrivaren är klar.
har gjort dessa kontroller på jobbet för att kolla hur folk sköter färdskrivaren och vilka fel som blir.
från att nästan inte ha några fel fick en chafför över 20fel på startland. där var det så enkelt att när han stoppade i sitt färdskrivarkort angav start land och gjorde allt han skulle så stog det redo att köra vilket han gjorde.
men färdskrivaren var inte klar. utan man var tvungen att vänta en bra stund till.
när vi kör dubbelbemanning i våra nyaste bussar så tar det 7min att flytta korten från ena facket till det andra vid förarbytet. pga den är så jävla trög..
men sen att den går vidare utan att man tryckt är totalt obota korkat.. för det räcker med minsta sak så missar man startlandet och på färdskrivaren ser det klart ut. jag har nu lagt upp det på följande sätt..
jag börjar med att stoppa i kortet i färdskrivaren blåser igång bussen.
sen fyller jag i vad jag gjort sedan kortet togs ur anger startlandet och ändrar till annat arbete på färdskrivaren.
står den på säng när jag tittar på färdskrivaren så vet jag att jag missat att ange startland.
men det är rent fjanteri med böter på sånt där jävla strunt.. det behövs så lite..
som häromdagen ringer chefen just när jag håller på och går in i bussen och självklart resulterade det i att jag glömde stoppa i kortet.. och just när jag lägger i växel och kliver på gasen ser jag att färdskrivaren stog på säng så fick stoppa i kortet.. tur den rutinen gör att man ser det i tid
