2584
Sök

ECU spärr funkar inte

5 Inlägg
9 februari
Trådstartare
#1
Jag har en Saab 95 2,3t 2006 epa och allt har funkat perfekt i 4 månader tills idag. Jag gick ut och satte igång bilen för att den skulle värma upp och när jag väl började köra så gick allt bra tills jag stannade. Då dog bilen. Den dog om och om igen tills jag gav gas och varvade lite för att hålla den igång. När jag började köra igen så hade bilen ingen hastighetsspärr och jag kunde köra hur snabbt som helst. Motorlampan sattes även igång och jag vet inte vad felet är. Jag tror att något har hänt med ECU:n men jag är inte nära en expert på bilar så jag undrar om någon vet vad som har hänt.

5 606 Inlägg
9 februari
#2
Eftersom motorlampan lyser skulle jag börja med att läsa felkoder och sen fortsätta felsökningen därifrån.

Misstänker att motorns nöddriftsläge påverkar hastighetsspärren.
Har du tur beror motorlampan på tillfällig underspänning så det räcker att ladda upp batteriet och radera felkoder.


5 Inlägg
12 februari
Trådstartare
#3
simlar skrev:
Eftersom motorlampan lyser skulle jag börja med att läsa felkoder och sen fortsätta felsökningen därifrån.

Misstänker att motorns nöddriftsläge påverkar hastighetsspärren.
Har du tur beror motorlampan på tillfällig underspänning så det räcker att ladda upp batteriet och radera felkoder.
Fick felkoden P1105 så det ska visst vara något fel med wastegaten.

Forummoderator
17 777 Inlägg
12 februari
#4
Hur är den spärrad innan? Går den och varva upp eller finns det någon varvtalsspärr som alltid är aktiv?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

3 341 Inlägg
12 februari
#5
Snart kommer storming inlägg på garaget: "Hur får jag enklast sätt motorlampan igång på min epa".


3 295 Inlägg
13 februari
#6
du har troligtvis fått nån luftläcka, vakumslang eller tryckslang som gått sönder. Då kan spjällhuset gått i "limphome" och beroende på programmering så blir resultatet olika. i detta fall så går vajermekaniken in och styr spjället istället för elstyrningen, då uteblir hastighetsregeleringen.

när man drar på tändningen brukar man höra några klickljud från spjällhuset om den är i limphome.


5 Inlägg
14 februari
Trådstartare
#7
Hybrid_ skrev:
Hur är den spärrad innan? Går den och varva upp eller finns det någon varvtalsspärr som alltid är aktiv?
Den går att varva hur högt som helst.

5 Inlägg
14 februari
Trådstartare
#8
Low skrev:
Snart kommer storming inlägg på garaget: "Hur får jag enklast sätt motorlampan igång på min epa".
Hahahahahah

5 Inlägg
14 februari
Trådstartare
#9
Gizmojohan skrev:
du har troligtvis fått nån luftläcka, vakumslang eller tryckslang som gått sönder. Då kan spjällhuset gått i "limphome" och beroende på programmering så blir resultatet olika. i detta fall så går vajermekaniken in och styr spjället istället för elstyrningen, då uteblir hastighetsregeleringen.

när man drar på tändningen brukar man höra några klickljud från spjällhuset om den är i limphome.
Ja, när jag sätter igång tändningen hör jag hur det klickar.

3 295 Inlägg
16 februari
#10
mackishen skrev:
Gizmojohan skrev:
du har troligtvis fått nån luftläcka, vakumslang eller tryckslang som gått sönder. Då kan spjällhuset gått i "limphome" och beroende på programmering så blir resultatet olika. i detta fall så går vajermekaniken in och styr spjället istället för elstyrningen, då uteblir hastighetsregeleringen.

när man drar på tändningen brukar man höra några klickljud från spjällhuset om den är i limphome.
Ja, när jag sätter igång tändningen hör jag hur det klickar.
Då börjar du med att kolla över slangarna, återställer spjällhuset efter valfri instruktionsvideo från youtube. 😁



Sök