Ryckig körning Volvo V60 D4 AWD '20

Joakim99
9 februari · 13 Inlägg

Hej!
Jag har en Volvo V60 D4 AWD MY2020 Automat som jag tycker kör väldigt ryckigt.

Jag upplever följande (med varierande frekvens)
- Ibland När man rullar sakta med bromsen delvis nere (t ex för att tima ett rödljus) rycker bilen ungefär som en manuell bil där man har för hög växel
- Ibland rycker bilen till när den växlar ned i samband med inbromsning
- Bilen ofta rycker vid uppväxling. Ungefär som om man på en manuell bil släpper upp kopplingen för snabbt efter man lagt i en annan växel (Bilen ändrar till ett betydligt lägre varvtal kännbart)
- Jag upplever ovanstående problem mest i lägre hastigheter (Tänk upp till 4ans växel)
- Alltid när man tycker på gaspedalen är det en väldigt tydlig fördröjning innan det händer något (0.5-1 sekund). Både om man trycker hårt eller mjukt på gasen.
- När man stannar bilen (Tänk stanna vid ett rödljus) kränger bilen nästan alltid till, typ som att man trycker för hårt på bromsen. Detta förstärks av Autostoppen, typ som att man får ett litet motorstopp
- Den har en medelförbrukning på 0.7L / Mil. Kör absolut inte som att jag snott bilen. Skulle säga att bilen går lika delar stadskörning, landsväg och motorväg. (Detta kan såklart vara så det är - men jag upplever det lite högt jämfört med andra)

Jag har givet ovanstående tänkt att växellådan var kass innan. Bilia har tittat snabbt på det vid två tillfällen (Ingen officiell felsökning) genom att läsa av felkoder från växellådan (Inga felkoder) och provkörning (upplevde ej problem). Jag tolkade det helt enkelt som att det var så AWD-drivlinan beter sig (har läst en del tråkigheter om den). Men jag tycker verkligen illa om att köra bilen när den är såhär ryckig och jag tycker verkligen inte det känns normalt. Jag har också börjat fundera lite Bredare än på bara växellådan, så jag skulle vilja samla lite Input från er vad som skulle kunna orsaka denna typen av problem (eller om ni tycker det är normalt för en D4 AWD).

Jag har upplevt problemet minst sedan i somras (kan ha varit tidigare, svårt eftersom det bara är ibland) och bilen är servad på Bilia i höstas. Har gått ca 8000 Mil.

Jag har kört en V60 B3 (Bensin) och en XC60 B4 (Diesel Hybrid) AWD, båda MY 2021-2022 ish och automatare, som absolut inte har denna ryckiga känsla.

Senast redigerat av Joakim99 (9 februari )

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang