Mercedes c klass 300 de 2021 - problem ?med bromsar? efter viltolycka

Mercedes300de
18 februari · 1 Inlägg

Hej! Jag söker input efter problem som uppkommit efter en viltolycka med ett rådjur. Inga som helst problem fanns innan.

Bakgrund:
Mercedes c klass 300 de som rullat ca 4000mil, årsmodell 2021.

Krockade med ett rådjur i december, uppskattad hastighet ca 70 km/h, hoppade in någonstans i området vänster framlykta/framskärm (rådjuret ”flög” iväg och kördes ej över eller liknande).

När bilen kördes till reparation kändes vibrationer i ratt vid körning och främst inbromsning. Vid inbromsning pulserar bromspedalen som att det tar mer och sedan mindre. Påpekades vid inlämning.

När bilen hämtades ut kvarstod problemet. Skadeverkstaden hävdade att det var orelaterat olyckan men efter lite diskussion tog de in bilen för en balansering av framdäcken. Ingen skillnad upplevdes, enligt verkstaden skiljde det 30 gram.

Bilen togs in på nytt för en hjulinställning, det blev förbättring. Men vibrationer kvarstår vid inbromsning från ca 70 km/h och uppåt, både i ratt och pedal. Kraftigare ju snabbare man kör.

Verkstaden tror att det är bromsskivorna men vägrar göra något mer på bekostnad av skadeärendet och ber mig vända mig till service. Jag vill inte bekosta nya skivor utan att man fastställer att det kommer lösa problemet.

Så bilen togs upp på lyften hemma, bromsskivorna mättes med mätklocka, höger bromsskiva var perfekt. Vänster bromsskiva hade en differens på 10 hundradelar. Om jag förstått rätt är intervall gränsen för Mercedes bromsskivorna 7 hundradelar. Det känns som att 3 hundradelar inte bör ha en sådan stor påverkan och skapa dessa vibrationer. Vad tror ni?

Tack på förhand, all hjälp uppskattas!

Senast redigerat av Mercedes300de (18 februari )

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang