Volvo 744 91 bara höger hjul driver även fast jag har svetsdiff

Orobsson05
24 februari · 5 Inlägg

Okej nu är jag lite fundersam.
Jag har svetsdiff.
Jag åker ut med en kompis och vi småsladdar lite på nån parkering fastnar och tillslut kommer loss och ser att båda däcken spinner. Sedan åker till en annan parkering för att parkera, märker att den känns lite konstig men tänker inte så mycket på det. Sedan åker vi hem till min kompis och fastnar på hanns gård då vi inser att bara höger däck spinner. Jag hör inga missljud,vibrationer eller att den går tungt eller drar åt nått håll.
Så vad har då hänt? Har svetsen släppt och på något magiskt sätt inte stummat ihop diffen? Och därmed återgått till orginaldiff.
Mvh från en djupt fundersam kille:)

Volvo 744 (1991)
Mossan1
24 februari · 2 828 Inlägg

Orobsson05 skrev:
återgått till orginaldiff.

Bytt hela bakaxeln?

Är det ALLTID samma hjul som driver?
Då har du knäppt en av drivaxlarna från diffen ut till hjulmedbringarna.
Ev rensade splines i solhjulet.

Du kan testa på den nu demonterade bakaxeln.
Svetsdiff eller diffspärr så är det stumt mellan hjulen.
Blockera där kardanen ska sitta och snurra vid ena hjulmedbringaren, vill motsatta medbringaren snurra åt motsatt håll?
= fungerande differential.
Kan ena snurra helt oberoende har du brusten drivaxel.  Kan ev behöva lite moment man inte pallar för hand för att övervinna rasade splines.

Senast redigerat av Mossan1 (24 februari )

Orobsson05
24 februari · 5 Inlägg

Har nu kikat lite och kan nog utesluta allt förutom att jag har kört av drivaxeln eller rensat splinesen på vänster sida

Volvo 744 (1991)
Utmarks-Loke
24 februari · 5 841 Inlägg

Det är väl bara att hissa upp bilen, plocka av difflocket och se vad som hänt? Då vet du med säkerhet, till skillnad mot när vi sitter här och gissar

Orobsson05
24 februari · 5 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Det är väl bara att hissa upp bilen, plocka av difflocket och se vad som hänt? Då vet du med säkerhet, till skillnad mot när vi sitter här och gissar

Jo precis har du rätt i, tänkte bara om de var någon som viste exakt.
Men jag löser de👍

Volvo 744 (1991)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang