Problem med drivaxel efter verkstad utfört reparation, Audi A6 Avant 2015

Sizzlin
17 mars · 3 Inlägg

Hej,

För några veckor sen gick fjädringen vänster fram sönder på min Audi a6 2015. Lämnade då in bilen till verkstad som bytte bägge framfjädrar. Vid bytet upptäckte verkstaden att även spindelleden på högersidan var dålig så den och en damask byttes.

Så långt allt frid och fröjd (förutom den rätt saftiga räkningen).

Men när jag fick tillbaka bilen så upptäcker jag att den ”knarrar” lätt i framvagnen vid svängar i låg fart, främst högersvängar men även något vid vänstersvängar. Jag lämnar tillbaka bilen till verkstaden och påpekar att detta uppstått efter de arbetat med bilen. Verkstaden gör en provkörning och konstaterar att den kan vara en drivaxelknut, alternativt hela drivaxeln som krånglar och måste bytas. Exakt vad problemet är verkar osäkert.

Någon som kan rådge mig kring var min alternativ är?

Kan jag pressa verkstaden att fixa detta som ett garantiärende då det uppstod efter deras första jobb?

Eller är det bara så att detta uppstod slumpmässigt och hade inget med verkstadens orginaljobb att göra? Är det bara för mig att betala även denna reparation och se glad ut?

Growe Fri fart för ett fritt folk!
17 mars · 13 746 Inlägg

tror inte på något med drivaxeln.. dom knarar aldrig.. aldrig varit med om det.. dom brukar smatra och knacka..   

knarr är ju mer en spindeled eller möjligen övre lagringen tanke på att dom bytt fjäder så är ju risken stor att det är där felet ligger...

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Sizzlin
17 mars · 3 Inlägg

Tack för svar!

Det kanske är så att det mer knackar/smattrar faktiskt.

Men om det nu är drivaxeln, är det inte märkligt att det uppstått PRECIS när verkstaden har varit och jobbat med bilens styrning? Eller är det fullständigt rimligt, ren otur bara?

Jeebz
17 mars · 540 Inlägg

Har dom bytt damask på drivaxeln isf borde dom gjort rent på drivknutsfett och fyllt på nytt. Men det verkar snålas med fettet ibland. Kompisen hade samma fenomen på sin Audi och han fick lämna in igen och dom fick göra om jobbet.

Sizzlin
17 mars · 3 Inlägg

Ok, ja dom nämnde faktiskt något om fett på drivknuten. Bra tips, ska ta upp detta med verkstaden, tack! Förhoppningsvis kanske det räcker och man slipper byta hela drivaxeln för 15K.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang